M030 -89 på en 85b

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Johan Borg
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2010-10-01 07:40:27
Bilmodell: Porsche 944 -85b
Contact:

M030 -89 på en 85b

#1 Post by Johan Borg »

Hej
Jag är relativt nybliven ägare till en 944 n/a 85b.

Jag undrar om någon där ute har kunskap om huruvida ett m030 kit från en turbo 89:a passar på en 85b n/a?
Om man skall döma av offseten på hjulen har jag dom kortare bärarmarna och 89:an rimligtvis dom längre.

Saken är den att jag vill/måste :D sänka och styva upp bilen sedan jag bytte fälgar. En rimlig peng att lägga är ca 10", tips mottages tacksamt. Som det är nu är valet mellan beg m030 eller bygga coilovers av utzons grejer fram med ställbara koni fram och bak samt grövre stavar i bakänden.
och där blir det nya frågor: hur mycket sänker varje hack i splinesen och är det samma stavar på 911:an

Jag vet, många och röriga frågor men sådant är huvudet nu :?

/Johan
Växjö Sportvagnsklubb http://www.vsvk.nu

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#2 Post by Sluggen »

Vad gäller sänkningen och torsionsstavarna så sök på clarks garage, det är olika antal splines på inner- och ytteränden varför det sänker olika mycket beroende på hur du gör. M030 är inte särskilt styvt, bättre att gå en annan väg.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#3 Post by claves »

Min erfarenhet är att om du sätter m030 från en 89 på korta alu bärarmar kommer bilen bli högre då dämparna står mer upprätt.

Dämparna är längre och hålen vid spindlen har lite annat offset.

/claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#4 Post by patand »

Johan Borg wrote:Som det är nu är valet mellan beg m030 eller bygga coilovers av utzons grejer fram med ställbara koni fram och bak samt grövre stavar i bakänden.

är det samma stavar på 911:an
Inte mycket att fundera över. Ställbara coilovers från Utzon medför en uppsjö med tillgängliga fjädrar som passar. Ställbara nya konidämpare på det och grövre stavar bak så vågar jag säga att du har betydligt bättre chassie än ett beg m030.

911an har så vitt jag vet inte likadana stavar, men det går att få det att passa. Enligt uppgift från tidigare ägare av min 931a så sitter det stavar från 911 Turbo på bilen. Tornen måste kortas tror jag det var som sades om ombyggnaden. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#5 Post by Cédric »

Billigaste torsionstavar jag hittat är härifrån. Köpte sådana i 28mm storlek, funkar kanonbra. Det är lite klurigt dock att justera in eftersom det är olika antal splines på inner och yttersidan. Men tänker man först och gör sen så går det få till hyffsat snabbt :)

http://www2.cip1.com/SearchResults.asp? ... rsion+bars" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Johan Borg
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2010-10-01 07:40:27
Bilmodell: Porsche 944 -85b
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#6 Post by Johan Borg »

Tack för bra svar. Det får nog bli utzons ombyggnadskit och gula koni. vi har haft ställbara gula konisar på miatan sedan 96 och dom är kanon. :#944burn:

Cédric, vad har du för sättning för övrigt till dina 28mm stavar?

JB
944.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Växjö Sportvagnsklubb http://www.vsvk.nu

User avatar
Johan Borg
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2010-10-01 07:40:27
Bilmodell: Porsche 944 -85b
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#7 Post by Johan Borg »

Cédric wrote:Billigaste torsionstavar jag hittat är härifrån. Köpte sådana i 28mm storlek, funkar kanonbra. Det är lite klurigt dock att justera in eftersom det är olika antal splines på inner och yttersidan. Men tänker man först och gör sen så går det få till hyffsat snabbt :)

http://www2.cip1.com/SearchResults.asp? ... rsion+bars" onclick="window.open(this.href);return false;

Det fanns ju några och välja på...vilka köpte du och passar dom rakt på?

JB
Växjö Sportvagnsklubb http://www.vsvk.nu

User avatar
Johan Borg
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2010-10-01 07:40:27
Bilmodell: Porsche 944 -85b
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#8 Post by Johan Borg »

Sluggen wrote:Vad gäller sänkningen och torsionsstavarna så sök på clarks garage, det är olika antal splines på inner- och ytteränden varför det sänker olika mycket beroende på hur du gör. M030 är inte särskilt styvt, bättre att gå en annan väg.

Kanon..Tack :#pray:
Växjö Sportvagnsklubb http://www.vsvk.nu

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#9 Post by Cédric »

Johan Borg wrote:
Cédric wrote:Billigaste torsionstavar jag hittat är härifrån. Köpte sådana i 28mm storlek, funkar kanonbra. Det är lite klurigt dock att justera in eftersom det är olika antal splines på inner och yttersidan. Men tänker man först och gör sen så går det få till hyffsat snabbt :)

http://www2.cip1.com/SearchResults.asp? ... rsion+bars" onclick="window.open(this.href);return false;

Det fanns ju några och välja på...vilka köpte du och passar dom rakt på?

JB
Ska kolla upp det, glömmer alltid bort vilken längd det var jag köpte. Dom passade exakt, Ingen modifiering eller något sådant. Det finns ett exceldokument man kan använda för att se till att det blir rätt höjd på bilen när man byter till andra torsionsstavar. Jag ska leta upp det senare, jag följde det och hamnade nästan prick på höjdmässigt, sedan finjusterade jag in höjden med den enkla höjdjusteringen som finns på bärarmarna bak.

Till detta har jag fjädersäte kit och "rejsfjädrar" 60N/mm från rallydesign.co.uk u england (billigt!). Detta är kombinerat med GAZ justerbara stötdämpare. Trevlig kombination tycker jag! Har dock inte hunnit provköra med fjädrarna frma än, hade mjukare "sänkfjädrar" på ca 43N/mmm förra säsongen. (har justerbara krängare så balansen blev bra ändå, men med nya fjädrar borde den naturliga balansen bli bättre)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#10 Post by Cédric »

Ser att jag inte svarat än, kan ju komplettera tråden med lite info. Dessa är stavarna jag köpte:

C12-6569-28 - HEAVY DUTY TORSION BARS 28MM 26-9/16 IN PAIR (SHIPPING CHARGES APPLY)

Passar som sagt rakt av, inget krångel.

User avatar
Johan Borg
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2010-10-01 07:40:27
Bilmodell: Porsche 944 -85b
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#11 Post by Johan Borg »

Tack, jag antar att det inte skiljer mellan 924 och 944.

JB
Växjö Sportvagnsklubb http://www.vsvk.nu

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: M030 -89 på en 85b

#12 Post by Cédric »

Nope, samma konstruktion i 924/944/968.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users