Växellådor - S2 vs Turbo

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Växellådor - S2 vs Turbo

#1 Post by Peedster »

Hallå,

Jag har kommit över en S2 låda som ska vara i bra skick enligt tidigare ägaren. Förmodligen ingen diff i den.

Det jag har läst här i ett antal trådar är att S2 lådan ska ha rätt utväxling för en 951. Vad innebär detta i praktiken?

Det var så länge sedan jag körde Turbon så jag minns inte riktigt hur lådan betedde sig.

Är det en bra mod att byta lådan? Och vad kommer att vara bättre isådanafall?

Bilen är en gat turbo med banambitioner!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Sluggen
S2-Poster
Posts: 269
Joined: 2008-03-02 21:50:16
Bilmodell: 951
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#2 Post by Sluggen »

Beror på hur motorn är specad och vilka banor man kör på. En 951 med standard eller moderat trimningsgrad
drar nytta av S2-lådan för bankörning eftersom den är tightare stegad. En 3-litersmotor med turbo funkar kanon med 951 lådan.
_________________
//Fredrik


Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#3 Post by Mattias 924 »

Jag sätter ett fälgkors på att det visst är en diff i den lådan.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#4 Post by Peedster »

Mattias 924 wrote:Jag sätter ett fälgkors på att det visst är en diff i den lådan.

Hehe...jag borde kommit ihåg i en av trådarna jag läste att du kunde komma med ett sånt svar! :)

Jag menar naturligtvis Differentialspärr - Diffbroms - Option 220 - 40% LSD...så nu tog synonymerna slut!

/Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#5 Post by Mattias 924 »

"Diff" är min största käpphäst näst folk som säger "JAS".

EDIT: Annars så brukar jag kunna hålla en trevligt ton.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#6 Post by gurra »

Sluggen wrote:Beror på hur motorn är specad och vilka banor man kör på. En 951 med standard eller moderat trimningsgrad
drar nytta av S2-lådan för bankörning eftersom den är tightare stegad. En 3-litersmotor med turbo funkar kanon med 951 lådan.
Håller med till fullo och tillägger att jag inte skulle byta låda om det nu inte är till en låda med diffbroms.
Bättre att byta till en 951-låda med LSD än till en S2-låda utan LSD.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#7 Post by Peedster »

gurra wrote:
Sluggen wrote:Beror på hur motorn är specad och vilka banor man kör på. En 951 med standard eller moderat trimningsgrad
drar nytta av S2-lådan för bankörning eftersom den är tightare stegad. En 3-litersmotor med turbo funkar kanon med 951 lådan.
Håller med till fullo och tillägger att jag inte skulle byta låda om det nu inte är till en låda med diffbroms.
Bättre att byta till en 951-låda med LSD än till en S2-låda utan LSD.
Ok, återstår att se om min 951 låda är LSD som Optionlistan skvallrar om...

Men då hjulen rullar åt olika håll när den är upphissad tyckte ju folk att det inte var en LSD.. :?

/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4717
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#8 Post by Cédric »

Kanske dags för en renovering, det är ju slitdelar som ska renoveras då och då.

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#9 Post by Peedster »

Jag läste på Rennlist att om man har friläge i så ska bägge hjulen snurra åt samma håll om man har diffbroms. Och har du växel i så snurrar de åt olika.

Kan någon bekräfta detta?

Om det stämmer har jag "rätt" låda ändå!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1317
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#10 Post by Mattias 924 »

Peedster wrote: Och har du växel i så snurrar de åt olika.
Stämmer men det ska gå väldigt tungt att dra runt hjulen.
"patand" skrev:
Om inget strular...

User avatar
jerker67
Addict
Posts: 1154
Joined: 2006-04-26 23:10:42
Bilmodell: 944N/A -84
Location: BOLLNÄS
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#11 Post by jerker67 »

går ju att tömma den på olja med.. plocka drivaxeln.. sedan locket... sen VET man.. Men om något lite omständigt
944N/A -84 (ut86) införskaffad av mig: maj 2003 (såld :(
Audi 100 Avant -94
www.laphroaig.com best in Whisky
http://webshop.cp-service.se customdelar turbo, grenrör, insug, avgas feritta, mm mm. titta in och se...
www.xlanderracing.se carrera cup

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1172
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#12 Post by Peedster »

Efter några meters rullande i grus i uppförsbacke river den lätt loss på bägge hjulen!

The jury find this black turbo guilty of the possession and using of LSD. If no further objections we hereby send this turbo with police escort to the tracks for therapy.
Your honor, this case is closed!

:-D

/P
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
xanlar
Turbo-Poster
Posts: 852
Joined: 2005-11-20 14:14:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Växellådor - S2 vs Turbo

#13 Post by xanlar »

Jag har ingen diffbroms i min låda men den river loss på bägge hjulen även på assfalt. att det inte sitter nån broms märker man först när man kränger rejält o ska putta ut bilen i sladd enbart på gaspådrag. utan diff får man ladda rejält
Andreas Larsen

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users