Montera casterblock med ledlager?
-
- Addict
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
Montera casterblock med ledlager?
Ska montera casterblock med ledlager och funderade lite över monteringsproceduren.
Om jag förstått rätt så monterar man originalbussningarna i följande ordning:
- dra fast casterblocket mot karossen
- montera excenterlåsmuttern men dra inte åt den
- sänk ner bilen eller lyft upp hjulet till normal position och dra fast excenterlåsmuttern
Anledningen till att man ska ha hjulet upplyft är att man annars riskerar att skada gummit i blocket eftersom det tar upp rotationsrörelsen.
Om man istället monterar ett casterblock med ledlager skulle jag vilja göra så här istället:
- montera excenterlåsmuttern och dra fast den
Man behöver ju inte ha hjulet lyft eftersom ledlagret kan rotera till skillnad från gummit i originalbussningen men jag tänker också att om man drar fast casterblocket mot karossen först kommer det att bli stress på antingen själva ledlagret eller casterblock-till-kaross skuvarna.
Detta eftersom det blir en framåtriktad kraft när man drar excenterlåsmuttern som i originalbussningen tas upp genom att gummit rör sig framåt men med en ledlagerversion så är det bara metall mot metall kontakt från ledlagrets anliggningsyta mot excentern till låsmuttern.
Tänker jag rätt?
/Dea
Om jag förstått rätt så monterar man originalbussningarna i följande ordning:
- montera excenterlåsmuttern men dra inte åt den
- sänk ner bilen eller lyft upp hjulet till normal position och dra fast excenterlåsmuttern
Anledningen till att man ska ha hjulet upplyft är att man annars riskerar att skada gummit i blocket eftersom det tar upp rotationsrörelsen.
Om man istället monterar ett casterblock med ledlager skulle jag vilja göra så här istället:
- montera excenterlåsmuttern och dra fast den
Man behöver ju inte ha hjulet lyft eftersom ledlagret kan rotera till skillnad från gummit i originalbussningen men jag tänker också att om man drar fast casterblocket mot karossen först kommer det att bli stress på antingen själva ledlagret eller casterblock-till-kaross skuvarna.
Detta eftersom det blir en framåtriktad kraft när man drar excenterlåsmuttern som i originalbussningen tas upp genom att gummit rör sig framåt men med en ledlagerversion så är det bara metall mot metall kontakt från ledlagrets anliggningsyta mot excentern till låsmuttern.
Tänker jag rätt?
/Dea
Last edited by Dea on 2010-12-28 22:03:22, edited 1 time in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- Hasse
- S2-Poster
- Telefon: 0709744794
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
Re: Montera casterblock med ledlager?
Jag tror du tänker helt rätt Dea.
Hasse PCS#7951
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
Vit 944-84 En Porsche med drag!
Vit 924S-86 "Martina" banbil.
- mxputte
- S-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Jag tror du tänker korrekt och tänker göra likadant som du beskriver!
Alla ungdomar är inte slöa!
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
MVH Putte
www.patrickjohansson.se
944 S2 -91 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=21358&highlight=
-
- Addict
Nu är dom på plats.
Det svåra är att man inte kommer åt med momentnyckeln på hö sida där bränslerören är i vägen så man får dra lite på känn på den sidan, fick slipa en del på excenterpinnen också annars inga problem.
Bild kommer.
/Dea
Det svåra är att man inte kommer åt med momentnyckeln på hö sida där bränslerören är i vägen så man får dra lite på känn på den sidan, fick slipa en del på excenterpinnen också annars inga problem.
Bild kommer.
/Dea
Last edited by Dea on 2010-12-30 14:25:01, edited 1 time in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
Du gjorde helt rätt (enl min upfattning) eftersom du vid omvänd ordning hade kunna belasta ledlagret axiellt i onödan. Jag gjorde på samma sätt som du med den skillnaden att jag monterade excenterbultarna med a-armarna helt bortmonterade.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- gurra
- Sponsor
Jag tror belastningen ni pratar om är en barnlek jämfört med belastningen som uppstår när man bromsar över 1G från 200 km/h.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- firefish
- Turbo-Poster
Det tror inte jag. Betänk att kraften vid bromsning är en vridande kraft över ledlagret i casterblocket och inte en kraft som verkar axiellt. Den smällen tas till större del upp av den främre lagringen som ju både i original gummiutförande och i mitt fall Racers Edge ledlager är betydligt biffigare är den bakre. Dessutom så hålls ju casterblocket på plats med enbart två fesna bultar (är väl M8 om jag inte minns helt galet) vars klämkraft ser till att inte saker och ting fladdrar runt under belastning, det finns ju inte ens en styrpinne eller klack för blocket mot karossen, vilket enligt min uppfattning signalerar att krafterna där är relativt små.
Fast å andra sidan spelar det ju ingen roll. Kan man välja mellan att montera in spänningar eller att inte göra det så torde valet vara självklart.
Fast å andra sidan spelar det ju ingen roll. Kan man välja mellan att montera in spänningar eller att inte göra det så torde valet vara självklart.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
-
- Addict
firefish wrote:Det tror inte jag. Betänk att kraften vid bromsning är en vridande kraft över ledlagret i casterblocket och inte en kraft som verkar axiellt. Den smällen tas till större del upp av den främre lagringen som ju både i original gummiutförande och i mitt fall Racers Edge ledlager är betydligt biffigare är den bakre. Dessutom så hålls ju casterblocket på plats med enbart två fesna bultar (är väl M8 om jag inte minns helt galet) vars klämkraft ser till att inte saker och ting fladdrar runt under belastning, det finns ju inte ens en styrpinne eller klack för blocket mot karossen, vilket enligt min uppfattning signalerar att krafterna där är relativt små.
Jag tänkte precis så när jag började fundera på om man inte skulle göra annorlunda när man har ledlager.
Tror iofs det är M10 men det är bara 8.8 kvalitet och som du säger inga styrklackar så eventuella krafter lär nog inte ligga i horisontaplanet.
/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- gurra
- Sponsor
Visst är det onödigt att montera in spänningar om man kan klara sig utan, men här är jag inte så säker man kan det (hjulinställning). Jag tycker fortfarande att ni överanalyserar "problemet",
Den innåtvridande kraften vid inbromsning är visserligen inte axiell men den lär kraftigt överstiga de krafter vi pratar om här (8,5 kg för att vrid runt muttern). Den främre bussningen är hyfsat styv men den tillåter ändå att armen rör sig några millimetrar i bakkant. Och tar man tex eftermarknadsarmar brukar de ett ledlager fram vilket ger full rörlighet in/ut vid casterblocket.
Men det viktigaste praktiska momentet jag funderar på är hur ni ska göra en hjulinställning om ni ska låsa excenterlåsmuttern före ni drar fast casterblocket?
Den innåtvridande kraften vid inbromsning är visserligen inte axiell men den lär kraftigt överstiga de krafter vi pratar om här (8,5 kg för att vrid runt muttern). Den främre bussningen är hyfsat styv men den tillåter ändå att armen rör sig några millimetrar i bakkant. Och tar man tex eftermarknadsarmar brukar de ett ledlager fram vilket ger full rörlighet in/ut vid casterblocket.
Men det viktigaste praktiska momentet jag funderar på är hur ni ska göra en hjulinställning om ni ska låsa excenterlåsmuttern före ni drar fast casterblocket?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
PCS #6556
- firefish
- Turbo-Poster
Jag har inte sett några eftermarknadsarmar - vilka är det du har? - men mina eftermarknadslager är sfäriska och tillåter knappast någon större rörelse annat än en roterande sådan.
Vad gäller originalgummit (fram) så är den ruskigt styv och ett par millimeter i rörelse tror jag inte du lär se, särskilt inte som den är helt inkaplsad och till sin design mer verkar vara konstruerat för att röra sig axiellt snarare än radiellt. Men avgjort så rör det sig mer än en uniball eller liknande och det är väl det som talar mot att bara byta casterblocket mot ett ledlager då det (lagret) då kommer att utsättas för större axiell belastning än vid byte av båda bussningarna.
Hjulinställning: Är proceduren att man lossar casterblocken för justering? Nej det är det ju inte, man lossar bara på excenterbulten och vrider ringarna till max så det bildar ordet flax. Men vad jag menar, och även Dea gissar jag, är att det är klokt att dra åt excentern på båda sidorna (man behöver ju inte nödvändigtvis dra åt för kung och fosterland utan bara lite lagom så att att den "bottnar" ordentligt) innan casterblocket bultas fast i durken eftersom man annars riskerar att det blir en tiondel eller två av spel som vid ihopdragning medför att det blir onödiga spänningar i lagringen. Sedan släpper du på excentern igen när det är dags att justera in vinklarna.
Vad gäller originalgummit (fram) så är den ruskigt styv och ett par millimeter i rörelse tror jag inte du lär se, särskilt inte som den är helt inkaplsad och till sin design mer verkar vara konstruerat för att röra sig axiellt snarare än radiellt. Men avgjort så rör det sig mer än en uniball eller liknande och det är väl det som talar mot att bara byta casterblocket mot ett ledlager då det (lagret) då kommer att utsättas för större axiell belastning än vid byte av båda bussningarna.
Hjulinställning: Är proceduren att man lossar casterblocken för justering? Nej det är det ju inte, man lossar bara på excenterbulten och vrider ringarna till max så det bildar ordet flax. Men vad jag menar, och även Dea gissar jag, är att det är klokt att dra åt excentern på båda sidorna (man behöver ju inte nödvändigtvis dra åt för kung och fosterland utan bara lite lagom så att att den "bottnar" ordentligt) innan casterblocket bultas fast i durken eftersom man annars riskerar att det blir en tiondel eller två av spel som vid ihopdragning medför att det blir onödiga spänningar i lagringen. Sedan släpper du på excentern igen när det är dags att justera in vinklarna.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- gurra
- Sponsor
Jag tolkar ursprungliga frågan som "slutdragning" av excenterlåsen, och som sagt, de måste ändå lossas efter man dragit åt casterblocken i samband med hjulinställning. Därav min åsikt att frågan överanalyserades. I all välmening :)
Min armar ser ut såhär så det finns inget i den främre infästningen som bromsar upp belastningen på casterfästet. Jag är rätt säker på att även originalbussning fram tillåter flera millimeters rörelse utan nämnvärd belastning bak vid casterfästet. Troligtvis även dina racers edge bussningar annars skulle det ju inte ens vara möjligt att ställa castern.

Min armar ser ut såhär så det finns inget i den främre infästningen som bromsar upp belastningen på casterfästet. Jag är rätt säker på att även originalbussning fram tillåter flera millimeters rörelse utan nämnvärd belastning bak vid casterfästet. Troligtvis även dina racers edge bussningar annars skulle det ju inte ens vara möjligt att ställa castern.
PCS #6556
PCS #6556
- firefish
- Turbo-Poster
Fast caster ställer du genom att vrida excentern (alltså flytta den bakre infästningspunkten i sidled) vilket i sin tur ger en roterande rörelse kring den främre lagringen som sedan ger att spindelleden flyttas antingen bakåt eller framåt. På BMW E36, som också har Mc Pherson, är den främre lagringen en kulled (likt en upp och nedvänd spindelled) och där ser man det ännu tydligare.
Iofs skulle man kunna ställa caster genom att shimsa de bägge infästningarna framåt eller bakåt men det är ju både dyrare och krångligare utan att för den skull vara bättre.
Jag hävdar (med en dåres envishet
) att den främre bussningen i originalutförande är i princip stum i längsled relativt det sladdrigare original casteblocket. Den inre hylsan är en enhet tillsammans med sidobrickorna vilka i sin tur ligger nästan an mot den stålhylsa som sitter inpressad i bärarmen (en tight design som i högsta grad bidrar till det rena h-vete det är att få bort dem...). Det öppna original casterblocket tillåter nog en del rörelse i alla riktningar och hade inte den främre lagringen varit så styv som den är så hade våra bilar haft helt värdelösa vägegenskaper original (vilket de ju inte har).
Dina uniballs tar ju även upp last i längsled så i den meningen så avlastar den främre lagringen den bakre. Däremot ser det på bilden ut som om båda dina lagringar är lika grova - stämmer det? - och så är det ju inte varken original eller i mitt fall med Racers Edge vilket antingen innebär att originaldesignen är en aning klen eller att de som designat dina a-armar gjort det lätt för sig och kör med samma dimension överallt.
Hur ställer du din caster? Har du ens kvar casterblocken/excentrar (känns ju onödigt) eller ställer du caster genom att flytta uniballen in respektive ut ur bärarmen?
Iofs skulle man kunna ställa caster genom att shimsa de bägge infästningarna framåt eller bakåt men det är ju både dyrare och krångligare utan att för den skull vara bättre.
Jag hävdar (med en dåres envishet

Dina uniballs tar ju även upp last i längsled så i den meningen så avlastar den främre lagringen den bakre. Däremot ser det på bilden ut som om båda dina lagringar är lika grova - stämmer det? - och så är det ju inte varken original eller i mitt fall med Racers Edge vilket antingen innebär att originaldesignen är en aning klen eller att de som designat dina a-armar gjort det lätt för sig och kör med samma dimension överallt.
Hur ställer du din caster? Har du ens kvar casterblocken/excentrar (känns ju onödigt) eller ställer du caster genom att flytta uniballen in respektive ut ur bärarmen?
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se
- gurra
- Sponsor
Du missuppfattade nog mig, det jag menar är att 85 nm för att låsa muttrarna på casterexcentern är relativt sett liten kraft jämfört med belastningen som casterblocket och excentern utsetts för vid körning även om denna är i en annan riktning.
Och eftersom man dessutom måste lossa muttrarna för att ställa castern efter man skruvat fast casterblocket så är det meningslöst att hävda att man måste dra fast muttrarna före casterblocket.
Sen att man ändå ska ha det tight när man monterat och inte stora glapp är en annan sak.
Sen tror jag inte det blir någon större skillnad på spänningen i lagringen beroende på vilken ordning du gör det. Man drar ju varje mutter för sig med mothåll i mitten av excentern med följden att varje "pinne" till höger/vänster om mothållet kommer få sträck och det är där spänningen uppstår.

Är inte riktigt med på vad du menar, det är inte större dimension på bulten genom främre bussningen så det är naturligt att ha samma storlek på uniball fram och bak.
Jag justerar grovt på uniballen men finjusterar på vanligt sätt. Skulle man bara justera på uniballen skulle man behöva lossa bulten varje gång vilket skulle göra det mycket klumpigare.
Och eftersom man dessutom måste lossa muttrarna för att ställa castern efter man skruvat fast casterblocket så är det meningslöst att hävda att man måste dra fast muttrarna före casterblocket.
Sen att man ändå ska ha det tight när man monterat och inte stora glapp är en annan sak.
Sen tror jag inte det blir någon större skillnad på spänningen i lagringen beroende på vilken ordning du gör det. Man drar ju varje mutter för sig med mothåll i mitten av excentern med följden att varje "pinne" till höger/vänster om mothållet kommer få sträck och det är där spänningen uppstår.

Är inte riktigt med på vad du menar, det är inte större dimension på bulten genom främre bussningen så det är naturligt att ha samma storlek på uniball fram och bak.
Jag justerar grovt på uniballen men finjusterar på vanligt sätt. Skulle man bara justera på uniballen skulle man behöva lossa bulten varje gång vilket skulle göra det mycket klumpigare.
PCS #6556
PCS #6556