Burfråga 944

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Burfråga 944

#1 Post by PeppeF »

Håller på att montera in bur i min 944.
Frågan är vart man bäst monterar bakåtstöttan? Enligt reglementet bör den ju sitta ungefär "uppepå" hjulhuset men då klarar man inte vinkelkravet på 30 grader?
Alternativet är att gå ner mot bagagegolvet brevid hjulhuset. Då går stöttan lite längre bak.

Några tips? :)
Peter F.

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: Burfråga 944

#2 Post by PeppeF »

bifogar en liten bild oxå.. 2 alternativ..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Peter F.

User avatar
Utzon.se
Sponsor
Posts: 298
Joined: 2004-07-05 22:11:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Partille
Contact:

Re: Burfråga 944

#3 Post by Utzon.se »

Gå ner mot bagagegolvet brevid hjulhuset helt klart! Där sitter övre infästningen för stötdämparen och buren kommer att göra nytta när du sedan monterar coil overs.
Utzon "Crew"
Peter
Johannes

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Burfråga 944

#4 Post by Henka_E »

Precis. På min bil går de till inneskärmen - och det känns lite meningslöst... Det där med 30grader tor jag man kan ta med en liten nypa salt - det handlar ju om sunt förnuft. Kan man bara förklara hur tusan man tänkte när man gjorde det för SBF så brukar det lösa sig galant!

User avatar
PeppeF
S-Poster
Posts: 183
Joined: 2010-09-20 15:39:07
Bilmodell: Porsche 944 -84 *SÅLD*
Årsmodell: 1984
Location: Motala
Contact:

Re: Burfråga 944

#5 Post by PeppeF »

Jag tror att jag gör som Eddie V gjort på sin och går ner mot bagagegolvet.
Verkar som sagt att båda lösningarna fungerar .
Peter F.

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1412
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

Re: Burfråga 944

#6 Post by Eddie Varvstopp »

PeppeF wrote:Jag tror att jag gör som Eddie V gjort på sin och går ner mot bagagegolvet.
Verkar som sagt att båda lösningarna fungerar .
Såhär resonerade jag när jag byggde min bur. Enligt vagnbokbesiktaren skulle infästningen vara i linje med bakaxeln. Dessutom är rambenet det mest stabila stället i det området så det blev helt enkelt där. Stötdämpar infästningen sitter längre ner och måste förstärkas om det skall ha någon kontakt med golvet.
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

Re: Burfråga 944

#7 Post by FSN »

Eddie Varvstopp wrote:Stötdämpar infästningen sitter längre ner och måste förstärkas om det skall ha någon kontakt med golvet.
Det är jättesant och inte alls fel att peta in en liten bit rör mellan övre stötdämparfästet och buren.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

User avatar
Nillet
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2010-06-29 18:55:17
Bilmodell: Porsche 924
Location: Eslöv, Skåne
Contact:

Re: Burfråga 944

#8 Post by Nillet »

EDIT: Läste inte att det handlande om 944, sorry!
Vet inte vad som är rätt och fel men såhär är det gjort på min bil:
Klicka här om du inte ser hela bilden nedan.
Image
Niklas "Nillet" Olsson - http://www.nillet.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Mini Cooper (transportbil)
Opel Speedster (banbil)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users