931 -79 Carrera GT goes rallying

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

931 -79 Carrera GT goes rallying

#1 Post by matsen »

Så ja... äntligen kom man i ordning i garaget. Fick upp alla hyllor, fick bort allt skräp (läs flyttade till mitt andra garage). Äntligen ska jag börja skruva på mitt lilla projekt.
Det gjorde jag också. 1 kväll. Sen gick vattnet för min fru(!)

Det är inte det att projektet inte blir av. Nej. Möjligtvis att tidslinjen kan ha fått sig en böj. Men då har jag ju o andra sidan aldrig tyckt att den roligaste vägen mellan två punkter ÄR en rak linje...

Vad är mitt mål med att blästra en utpräglad asfaltsräser med grus? Det kan man fråga sig.
Jag älskar rally och jag har alltid gillat denna bil. Sen har jag en förkärlek till udda bilar som bidrar med lite show i den allt mer strömlinjeformade skaran rallybilar vi har i Sverige. Det är en av anledningarna till att jag gillar just historiska klassen. Där finns det lite variation. Sen är det väl så också att; om man inte kan va snabbast - kan man väl åtminstone vara coolast??? Eller?

Till bilen.
Bilen, som faktiskt är den första i en tänkt duo, är ju som en del av er vet en 931a i "Carrera GT" kostym. As grym. Tycker jag. Den kommer att klassas in som en grupp 4 (tror jag). Den kommer kanske inte i första läget vara så extrem som möjligt. Reglementet medger både ic och värre bromsar. Detta tror jag inte jag ska ha på den första.

En besiktningsman från SBF har varit hemma och "förbesiktigat" bilen. Allt gick bra och jag fick igenom den något annorlunda kombinationen med att både vara en 931, och ändå få ha Carrera breddningen. Men glad blev jag för det. Det ända jag fick backning på var en del förstärkningar på buren som jag måste ta bort. Bilen byggs efter Appendix K nr 3083.
Det är inte bara en hel djungel, det här med reglementet. Det är en djungel fylld med giftormar, spindlar, och eldsprutande drakar. Man fattar ingenting helt enkelt...

Jag har hissat upp bilen och hittills blivit mycket glatt överraskad över skicket. Bromsar och ok ser helt nytt ut. Inte en enda rostfläck under heller.

Det som står på tur att göras är:
• Ta ner tanken och fylla den med skum från Sellholms
• Ta ner växellådan och åka med den till doktor Ej Skrap
• Måste ställa in ventilerna. Helst skulle jag vilja att någon som kunde mer än jag kom och tog tempen på motorn i sin helhet.
• Köpa och byta ut fjädrar/dämpare (fram/bak). - Tror jag siktar in mig på bielstein. Någon annan som har någon idé?
• Hasplåtar. Både fram, ibak för tanken och för nedre dämparinfästningen. ALLA förslag emottages tacksamt.
• Smått och gott. Dörrsidor, skrapa och måla färdigt invändigt, byta röret ner till tanken, moccaratt, hela ljus osv.

Som sagt; en del att göra men jag har inte någon stress.

Vi får se vart den här tråden leder oss. Men jag ska försöka uppdatera lite när jag kan.


// Matsen

Mitt mål är att köra Midnattssolsrallyt - men inte nödvändigtvis 2011.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#2 Post by gegge »

Spännade och grattis till vattnet :D enda nackdelen är väl att allt annat tar lite längre tid :wink:

Jag är nyfiken på vad som krävs och vad som godkänns i reglementet i händelse av att man skulle vilja ta denna riktning själv. Vilken SBF-man hade du kontakt med tex? Vad innebär historiskt riktig teknologi och godkänns det även om det inte finns dokumenterat på någon 924? Gissar att är full rallybur med toyotastag, hjälmstag, osv?

Jag har ingen erfarenhet av rally, men är det på grus kan jag tänka mig att en snabbare styrväxel står högt i kurs liksom diffbroms/spärr. På bana funkar "hasplåtar" i plywood utmärkt, men du vill nog ha något segare i aluminium.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#3 Post by matsen »

Conny hette besiktningsmannen. Finns på sbfs hemsida.
Man får utgår ifrån App K handlingarna hela tiden. Plus att du får ta hänsyn till App J. För rätt ålderskategori.
Grunden är att det måste vara orginal eller inklassat. Allt annat är olagligt.

Buren har låga krav. Dimension samt infästningar i karossen är de punkter de kollar på. Sen får man ha toyota stag eller inte. Jag kommer att lära mig mer och mer. Det är bara att fråga.
Det finns en till 924 GT replika som är inreggad som såldes nu för en månad sen på blocket. Färdig, fin och dyr...

/ Matsen

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#4 Post by gegge »

Den vita som Sören körde..? Gick inte den för närmare 250.000:-?

3083 vad den jag inte hade :| Har läst igenom 3075 för vanliga 924 som är väldigt detaljerad medan 660 och 672 är rätt så otydliga. Ska man tolka det som allt som inte står är olagligt? Många saker är inte ens definierade? Om orginaldelar inte går att få fatt på gissar att det är ok med att tillverka identiska, eller räcker det att funktionen är likvärdig? Måste tex buren ha samma dragning, material och dimension som i homologiseringshandlingarna?

Om jag tolkar 3075 är det ok att porta toppen bara ingångshålen till kanalen stämmer, kamprofilen kan slipas om bara duration vid nollspel och max lyfthöjd stämmer, ventilskaft svarvas och lättas, solida tryckare monteras, större spjäll monteras, k-jet modifieras, justerbart kamdrev monteras och toppen flyttas. Detta bara på motorn. På 3083 är frågan om handlingen gäller S1 eller S2 vad gäller tändning, komp, turbo och laddtryck. Låter som 200hk är möjligt :D Sedan fanns visst möjligthet för IC? Gäller det bara orginal GT eller finns utrymme för tolkning? Måste beställa 3083 dokumenten :#944burn:

660 och 672 avser 924 turbo och 924 GT i Gr. 4 utförande och då står det i stort bara att motorn är på 1995cc och har turbo. Punkt. Så GT:n fanns inte i Gr.3? Men 924 turbon får se ut som en GT i Gr.3?

Var tvungen att läsa på lite: Group 4 Special Grand Touring Car och Group 3 Series Production Grand Touring Cars, skillnaden var 400 resp 1000 tilverkade bilar. Verkar som det är en standardklass och en modifierad?

Men om du ska in i grupp 4 är det mer eller mindre öppet, eller? Fattar inte...

Har lite frågor gällande buren. Enligt TR 5.8 har klassiska rallybilar andra krav på bur eller båge och jag gissar att de hänvisar till homologiseringshandlingarna. Men då är tillverkaren MATTER som inte finns längre eller orginalmonterat från Porsche :( Sedan komer en material och dimensionsbeskrivning på en huvudbåge???
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#5 Post by matsen »

Har inte hänt så mycket i garaget.
Däremot tänkte jag visa ett stripe-förslag jag hade till bilen.
Någon för? Någon mot?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Dirfors
S-Poster
Posts: 184
Joined: 2010-02-22 20:12:31
Telefon: 0767860514
Bilmodell: 944 N/A
Årsmodell: 1984
Location: Göteborg
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#6 Post by Dirfors »

Skitsnyggt! :)
Porsche 944 N/A -84
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=22391" onclick="window.open(this.href);return false;

Trummis i All Used
http://www.myspace.com/allusedmain" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#7 Post by matsen »

Full fart mot helgen. Veckans garage-kvot blev 2 kvällar. Ca 4-5 timmar.
Plus en del tid i telefonen för att nysta lite i reservdelsträsket. Tänk vad trevliga dom flesta människor är när man har ett gemensamt intresse. Tack för det säger jag.
Hasplåt är troligen hittad. O lite andra spännande delar. Men vi får se. Tar bilder på grejjerna när dom landat i garaget.
Nu är det färdigskrapat invändigt och färdigt för lite färg. Kanske nästa vecka.
Sen kan jag nog inte skjuta upp demonteringen av lådan och tanken längre. Vi får se.

Trevlig helg.

Här kommer lite pics.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3569
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#8 Post by Bathory »

Vad vill du ha för ratten?
Passar nog mig som är liite stor här & där :p
Kan eventuellt vara intresserad utav dörrsidorna också men behöver se dom först så klart :p

Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#9 Post by gegge »

Ska du klassa bilen i Grupp 3 eller 4? Efter att ha läst Appendix J är det i stort en standard och en relatvt friare klass. Homologieringshandling 3083 verkar annars bara täcka Serie 1 då Serie 2 inte ens finns med.

Fattar inte hur du får igenom skärmbreddarna, de verkar direkt regelvidriga och spårvidden är definierad :?

Har skickat ett ton frågor till SBF´s besiktningsman så får vi se om jag också tar denna väg :D men då i grupp 4 för att kunna göra en ballare bil :#944burn:

I Grupp 4 är tex styrväxel, insug och turbo fritt, medan i Grupp 3 brgränsat till orginal Serie 1 och dess lilla 2470 turbon(eller den lite större 2664 usaturbon). Valfria kolvar, kam och ventiler i Grupp 4. Jag tolkar det som att om du vill ha intercooler räknas den in i insugsdelen och måste då gå i Grupp4?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#10 Post by matsen »

Sakta lär man sig mer och mer. Nu känns det som om jag vet mer vad jag ska göra. Och hur.
Var uppe och beskådade en redan byggd likadan bil. Fick lite tips och trix.

Det svåra beslutet är om jag ska, redan från början, byta till en rejäl koppling. Känns ganska svårt.Att byta. Som om det vore lika bra o lyfta hela motorn. O gör man det så bör man ju lika gärna renovera Wastegate och Turbo... It all ads up...

Jag slängde upp en fråga om det fanns någon som skulle vilja hjälpa till med mitt lilla projekt. Till någonsom bor här i närheten (Kolmården). Frågade på motorsport4sale.com. Det finns ju både en cool bil, trevliga garagestunder och en eventuell co-driver plats på prisbordet... Drunknade inte i ett hav av svar kan jag säga. *ler*.
Fortsätter framåt som den en-bands-dansbandsorkester jag är. Synd bara att den ända jag kan spela är trummor. (det blir lite fattigt när jag ska spela sista tryckaren...) *ler igen*

Från mitt garagebesök i Värmland fick jag med mig en hasplåt som känns 100%. Ska bara svetsa dit ett fäste eller två. (Fick med mig en ic också. Men den vågar jag inte visa här, än.)

Hörs.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#11 Post by matsen »

Japp. Då var tanken nere iallafall. Var visst bara att ta i lite. Och så fick jag lossa på soppapumpen.
Börjar faktiskt undra om jag får ihop bilen igen sen...
Nästa steg är att ta ner växellådan.
Efter att ha börjat o slipa bort lite förstärkningar i bågen jag inte får ha fick jag mig en påminnelse om att alltid ha glasögon när man slipar. Fick en gnista rakt i och det gjorde ont. Dj***ligt ont.
Fick avsluta eftersom jag inte hitta glajjorna och tycket inte det var värt och bli blind. Kastade på lite färg på kardan och golvet fram istället.

Bilder kommer. Sen.

Over and out.

matsen

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#12 Post by Cédric »

Klart du får ihop grejerna, det finns alltid hjälp att tillgå om de blir snurrigt :) !

User avatar
matsen
Turbo-Poster
Posts: 627
Joined: 2010-05-27 20:05:59
Telefon: 0705380159
Bilmodell: 924 turbo Rally
Årsmodell: 1979
Location: ÅRE
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#13 Post by matsen »

Skuffen skulle ha varit både målad, och målad i samma färg, som utsidan. Nu vet jag att färgen heter 018. Det visste jag inte när jag köpte en "porsche orginal orange" från höften... (läs min förvirrade till saluannons om du är i behov av färg). Samtidigt har jag fixat bågen klart. MED båda ögonen funktionsdugliga. (tack)
Nu är det dags för växellådan. Så det blir att skriva ut mektips från en viss persons web. Mycket bra att ha sist. Oumbärlig om jag ska va ärlig.

På onsdag kommer en spekulant på mitt strandade subaru-rallybils projekt som ska säljas. Allt till förmån för min nyvunna prosche-kärlek.

Sakta, sakta går det framåt.

// mats

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#14 Post by patand »

matsen wrote:Nu är det dags för växellådan. Så det blir att skriva ut mektips från en viss persons web. Mycket bra att ha sist. Oumbärlig om jag ska va ärlig.
Vad är det för bra mektips du har hittat? :) Är det tips om hur man renoverar G31 låda så vill jag gärna ta del av det. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1759
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: 931 -79 Carrera GT goes rallying

#15 Post by Nahpets »

Hej,

när jag tittar på den femte bilden i ditt allra första inlägg, ser låspinnen ut att inte vara helt införd i sitt hål.
Såg senare vid inzoomning att den nedre delen pep ut några millimeter.

Men du kanske redan sett och korrigerat?
Nästa gång kanske den sprinten sitter några millimeter åt fel håll ;) .

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users