Ja då har man plockat ur motorn ur bilen.
Har mistänkt problem med nållagret i svänghjulet eftersom man inte kan lägga i backen utan skrap (man måste lägga i valfri "fram"växel först, då är det tyst)
Har också en avgasläcka vid grenröret (klassiskt bagge smatter)
Vid urmonteringen såg jag också att en (hörn)bult på insugningsröret (mot toppen) var av.
Så nu när den är ur, vad skall man byta i förebyggande syfte. Finns det några kända svagheter som man skall åtgärda nu när man kommer åt.
såg detta på ett USA forum
924/T
1977-82
052 115 707
Oil Tube Connector the little rubber elbow recommended to be replaced
Har inte sökt i skisserna var de sitter men man kanske få en hint var man skall leta samt om den är värd att byta.
Ingen trimmning på gång utan "bara" en översyn.
/Janne
Vad skall man byta ut vid motor ur 924 125hk
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Re: Vad skall man byta ut vid motor ur 924 125hk
Packboxar är så simpelt att byta när motorn är ur att jag skulle göra det, iaf den bakom svänghjulet.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Vad skall man byta ut vid motor ur 924 125hk
Är den tät, har bra kompression utan lagerknack eller ventilljud och ryker inte olja hade jag inte gjort något. Fungerar kopplingen som den ska och urtrampningslagret är tyst? Är bromscylindern tät? Kolla motorfästen.
Annars är delarna rätt billiga om du skulle vilja byta lager och packningar.
Oljeröret de syftar på ligger under ventilkåpan och är det stopp eller är den lös ser du lätt det.
Skrapet låter mer som en koppling som inte kopplar ur helt eller synkringar i lådan?
Annars är delarna rätt billiga om du skulle vilja byta lager och packningar.
Oljeröret de syftar på ligger under ventilkåpan och är det stopp eller är den lös ser du lätt det.
Skrapet låter mer som en koppling som inte kopplar ur helt eller synkringar i lådan?
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Vad skall man byta ut vid motor ur 924 125hk
Är den tät, JA
har bra kompression, Vet ej troligtvis går bra
utan lagerknack, JA
ventilljud, Nej
ryker olja, Nej
Fungerar kopplingen som den ska, Ja
urtrampningslagret är tyst? Ja
Är bromscylindern tät? Ja
Kolla motorfästen. Ska bli de ligger lösa efter demonteringen
synkringar i lådan, Vi pratar om backen... Har den synkringar? Jag har inte set någon låda med synkringar på backen men jag kan helt ha missat detta.
Oljeröret de syftar på ligger under ventilkåpan, Tackar för infon då vet jag.
Utan att ha grottat för mycket i det så kändes fettet på transaxeln väldigt hårt så jag förmodar att jag har ett kast stödlager i svänghjulet, vilket fall som helt så blir det bytt.
Mitt avgasljud alla "bubbla" torde inte kommit ifrån skarven grenrör/avgassystem för man ser inget på packningen så jag åker på att montera bort grenröret från toppen. Blir till att glögda lite muttrar med svetsen först för man vill helst att pinbultarna sitter kvar där dom är. Läste på USA forum att de rekomenderar Porsche original packningar eftersom de billigare hade "kort livslängd"
Angående insugningsröret så har de övriga tre nedre bultarna inte kronglat utan släpper lätt, men jag har inte känt på muttrarna ännu. Tyvärr verkar bulten vara av nere i toppen men vi får se hur djävligt det blir när insugningsröret är väck.
/Janne
har bra kompression, Vet ej troligtvis går bra
utan lagerknack, JA
ventilljud, Nej
ryker olja, Nej
Fungerar kopplingen som den ska, Ja
urtrampningslagret är tyst? Ja
Är bromscylindern tät? Ja
Kolla motorfästen. Ska bli de ligger lösa efter demonteringen
synkringar i lådan, Vi pratar om backen... Har den synkringar? Jag har inte set någon låda med synkringar på backen men jag kan helt ha missat detta.
Oljeröret de syftar på ligger under ventilkåpan, Tackar för infon då vet jag.
Utan att ha grottat för mycket i det så kändes fettet på transaxeln väldigt hårt så jag förmodar att jag har ett kast stödlager i svänghjulet, vilket fall som helt så blir det bytt.
Mitt avgasljud alla "bubbla" torde inte kommit ifrån skarven grenrör/avgassystem för man ser inget på packningen så jag åker på att montera bort grenröret från toppen. Blir till att glögda lite muttrar med svetsen först för man vill helst att pinbultarna sitter kvar där dom är. Läste på USA forum att de rekomenderar Porsche original packningar eftersom de billigare hade "kort livslängd"
Angående insugningsröret så har de övriga tre nedre bultarna inte kronglat utan släpper lätt, men jag har inte känt på muttrarna ännu. Tyvärr verkar bulten vara av nere i toppen men vi får se hur djävligt det blir när insugningsröret är väck.
/Janne
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Vad skall man byta ut vid motor ur 924 125hk
Volvos 850 har synkad back.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users