Ingen tändning 944 na -83 (kolla givarna på svänghjulet?)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

Ingen tändning 944 na -83 (kolla givarna på svänghjulet?)

#1 Post by CBlue »

Min 944 vägrade en morgon att starta, trodde att det kunde vara rotorn och fördelarlocket som spöka eftersom dem var riktigt slitna och borde ha bytts för länge sedan så jag bytte dem men fick fortfarande ingen gnista. Eftersom det ändå var dax att byta tändkablar (en hel del brännmärken) bytte jag dem och passa på att sätta in en högeffekts spole fortfarande ingen skillnad. När man drar runt motorn med startmotorn så varier spänningen över spolen mellan 14 och 7 volt. Nästa grej att kolla är väll givarna på svänghjulet (speed sensor och reference sensor) tydligen ska dem ge pulser på typ 2V men jag har inge oscilator att mäta med någon som har några tips på hur jag kan kolla om dem ger rätt signaler eller något annat som kan vara fel. Hoppas det inte är DME'n :cry: Finns det något sätt att kolla om allt stämmer fram till eller efter tändspolen?

944red
S-Poster
Posts: 63
Joined: 2005-03-14 00:06:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: furulund
Contact:

#2 Post by 944red »

tjena, ingen tänding?kolla tändkablen mellan spolen och fördelaren, hade ett sånt problem, där va gnista men stiften blev sura o bilen ville inte starta, så kolla ja tändkablen o där var sprickor i den så byta vi den o den starta=)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Kan det vara det klassiska reläet?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2296
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Konstigt att du inte får nån gnista om du har en varierande spänning på tändspolens primärsida... Det är inget skumt med högeffektsspolen du monterat? Typ att databoxen inte gillar belastningen från den eller nått.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

CBlue
S-Poster
Posts: 123
Joined: 2004-10-01 04:05:20
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mariehamn/Södertälje
Contact:

Funkar igen :)

#5 Post by CBlue »

Nu funkar den igen. Det var ena givaren som var trasig.

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

#6 Post by Isse »

SE UPP med hög effektspole! Var inne på samma bana att byta till det när jag bytte tändkablar på min bil även den en 83. Men de varnade att det brytalösa systemet vi har är mycket kännsligare än ett med brytare. Det kan fungera ypperligt typ upp till 3 år, men i själva verket så bränner man komponeneter i styrenheten enligt dem (Bildelspecialisten och ADcenter). Det är tydligen riktigt viktigt att man får en spole som är anpassad till sin bilmodell.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users