Jag bytte o-ringen till kylslingan men den läcker ändå.
Någon mer som har råkat ut för samma sak eller någon kanske kan komma med något tips på vad jag kan prova att göra?
Läcker olja från vxl-lådskylningen. 951:a
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
Läcker olja från vxl-lådskylningen. 951:a
NU kör jag 951!!
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Re: Läcker olja från vxl-lådskylningen. 951:a
Hej Jimmy,
Jag hadde samma problem på min bil.
Det droppade några droppar i veckan.
Vid bytet av o-ring såg jag att fästet som håller röret på var lite böjt.
O-ringen var till synes oskadad.
Fästet tryckte röret åt sidan.
Om röret trycker hårt mot ena sidan så förlorar o-ringen tätkraft på den andra.
Jag riktade helt enkelt fästet så att röret låg i mitten när det var monterat.
Sedan dess har jag inte sett en enda droppe
.
Hoppas du förstår förklaringen...
Mvh
Anders
Jag hadde samma problem på min bil.
Det droppade några droppar i veckan.
Vid bytet av o-ring såg jag att fästet som håller röret på var lite böjt.
O-ringen var till synes oskadad.
Fästet tryckte röret åt sidan.
Om röret trycker hårt mot ena sidan så förlorar o-ringen tätkraft på den andra.
Jag riktade helt enkelt fästet så att röret låg i mitten när det var monterat.
Sedan dess har jag inte sett en enda droppe

Hoppas du förstår förklaringen...
Mvh
Anders
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- Shrimpen
- S-Poster
- Posts: 117
- Joined: 2008-10-21 19:08:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Upplands Väsby
- Contact:
Re: Läcker olja från vxl-lådskylningen. 951:a
Jag glömde en sak.
Om du inte får tätt så kan du ju alltid gå upp till en större o-ring. Då borde den täta bättre.
O-ringar benämns med innerdiameter samt diameter på själva ringen.
Nu kommer jag inte ihåg vad det är för diameter på den ring du har problem med.
Låt säga att det är en 10x1, då har den en innerdiameter på 10mm och själva ringen är 1mm. Detta ger en ytterdiameter på 12mm.
Då borde du få plats med en 10x1.2 o-ring som får en ytterdiameter på 12.4mm.
Mitt tipps är att välja o-ringar av materialet viton.
Vitonringar är oftast gröna.
Mvh
Anders
Om du inte får tätt så kan du ju alltid gå upp till en större o-ring. Då borde den täta bättre.
O-ringar benämns med innerdiameter samt diameter på själva ringen.
Nu kommer jag inte ihåg vad det är för diameter på den ring du har problem med.
Låt säga att det är en 10x1, då har den en innerdiameter på 10mm och själva ringen är 1mm. Detta ger en ytterdiameter på 12mm.
Då borde du få plats med en 10x1.2 o-ring som får en ytterdiameter på 12.4mm.
Mitt tipps är att välja o-ringar av materialet viton.
Vitonringar är oftast gröna.
Mvh
Anders
944 Turbo -86
The shrimp who believe he is a hummer
The shrimp who believe he is a hummer
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
Re: Läcker olja från vxl-lådskylningen. 951:a
Själva fästet är lite böjt men jag fick inte bort det så jag har inte riktat det ännu. Får väl försöka ta bort det igen och sedan rikta det för att se om det kan hjälpa.
Tanken med större o-ring har slagit mig men jag har inte vetat vilken jag jag ska testa med istället.
Viton-ring visste jag inte att de hette så det var oxå ett bra tips. Men någon som vet vart sådana säljs och kanske någon som vet mer "exakt" vilken storlek jag ska köpa? Jag ska självklart försöka mäta den o-ringen som är original...
Tanken med större o-ring har slagit mig men jag har inte vetat vilken jag jag ska testa med istället.
Viton-ring visste jag inte att de hette så det var oxå ett bra tips. Men någon som vet vart sådana säljs och kanske någon som vet mer "exakt" vilken storlek jag ska köpa? Jag ska självklart försöka mäta den o-ringen som är original...
NU kör jag 951!!
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
Re: Läcker olja från vxl-lådskylningen. 951:a
Det var visst inte så lätt att hitta o-ringar. Får väl kanske beställa över internet även om det verkar bli ganska dyrt.
NU kör jag 951!!
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
Jimmy PCS# 10550
Tidigare:
924 -79
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: Läcker olja från vxl-lådskylningen. 951:a
Viton är ett material, och jag tror också det är ett utmärkt val, dock är det kanske inte helt nödvändigt (speciellt med tanke på att det inte lagerförs i samma utsträckning som vanliga oringar.)
Din lokala hydraulikfirma har sortimentshyllor med oringar. Även om du inte får ngn rabatt så är det dyraste ändå själva resan dit, gissningvis kommer det max att kosta dig 20 kr även om du får några olika storlekar med dig hem.
Din lokala hydraulikfirma har sortimentshyllor med oringar. Även om du inte får ngn rabatt så är det dyraste ändå själva resan dit, gissningvis kommer det max att kosta dig 20 kr även om du får några olika storlekar med dig hem.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]