Beror på vilka fjäderben, är osäker på diametern på nyare varianter. Men jag tänkte köra på kitet från rallydesign, kostar klart billigare än det från paragon, även om det är lite najsare finish på det kitet. Dom har stort utbud av fjädrar också. Tror jag betalade 1500 för kit vänster höger inkl fjädrar 60N/mm, en justernyckel ,vat och frakt.
Spinner vidare på denna tråd med några funderingar.
Jag tänker inte bygga banräser av min bil, men vill att den ska fungera bra på bandagarna.
Min 968'a är tokmjuk bak, känns som den säckar ihop när man drar iväg. Inlägg på forumen visar på att fler upplever samma sak. Tror inte det kan vara så att torsionsstavarna mattas med åren, Isåfall borde väl bilen bli lägre bak med tiden, den är väl helt enkelt tokmjuk original.. Att komplettera med coilovers bak fixar till detta, AVO eller GAZ verkar vara prisvärda.
Fram har jag gängade koniben med justerbar returdämpning (M030?). Fjädrarna är progressiva Turbo-Cup fjädrar som skall var rätt hårda, men känns mjuka.
Har sökt efter datablad på Konibenen men hittar inget, men om man läser på nätet så verkar max lämplig fjäderhårdhet för dessa dämpare vara ca. 100N/mm. Vore perfekt att bygga om till 2.5" standardfjädrar med prylar liknande de som Paragon säljer. Blir dyrt med frakt och moms från USA, dessa prylar måste finnas att köpa inom EU. Nåt tips?
Mätte längden på ena framfjädern med bilen stående på hjulen och upphissad. Fjäderbenssätet är uppskuvat så att fjädern är max ihopptryckt 5mm upphissad. 260-190=70mm, vikt ca. 350kg => 350x9.81/70/0.95=52N/mm.
Om jag väljer 100N/mm ny fjäder så kommer denna att pressas ihop 350x9.81/0.95/100=36mm.
För att få samma höjd på bilen med nya fjädern skall denna vara 190+36=226mm. Med bilen upphissad glappar det då 260-226=34mm, och jag måste då använda hjälpfjädrar. Tänker jag rätt?