Hade då beslutat för att renovera toppen, + massa annat för att få motorn att gå någorlunda normalt. Dras med problem som lägre kompression i en cylinder, ojämn/ryckig gång, tickande, går ruggigt fett men bara på tre av cylindrarna enligt de sotiga tändstiften, oljeläckage från motorkåpor pga dragna gängor, etc. Till och med min lokala verkstad har gett upp med att hitta problemen på den bortsett från det vi redan vet. Har bytt lmm, givare, tänddelar mm
Efter att ha räknat på vad bara delar skulle kosta för topprenoveringen, inte ens räknat in vad det kostar att skicka iväg toppen, och andra eventuella delar, så hittar jag denna på bildelsbasen
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=18460074
å undrar om det inte lönar sej att byta hela motorn istället, + att den gått 6k mil mindre än den jag har nu. Om den går bra utan missljud och dylikt förståss. Har skickat förfrågan om detta.
Får som tur är proffesionell hjälp sen med bytet isåfall, så den biten kommer inte kosta något isåfall.
Eller finns det någon härinne som kan bräcka bildelsbasens pris för en komplett motor vs milantal?
Den ska väl vara samma som sitter i min 944 -82? Den ser åtminstone väldigt likadan ut, men tänkte det kanske finns olika modeller i detaljer som skiljer?
Motorbyte
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
- gegge
- Addict
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
Re: Motorbyte
Renovera en motor kostar massor om man inte gör jobbet själv. Fördelen är att den blir frisk och håller 20.000-30.000 mil till. Så om du inte tänker köra sträckan själv kommer det knappast att betala sig. Skulle vara för att du vill trimma den lite när du ändå river i den.
Byta motor låter som en bättre ide OM den är någorlunda fräsch. Billigare och enklare.
Byta motor låter som en bättre ide OM den är någorlunda fräsch. Billigare och enklare.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
-
- S-Poster
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1982
Jo jag har börjat inse det också att varken min ekonomi eller kunskaper tillåter några större renoveringar xD
Är dock så less på all tid å pengar man redan lagt å aldrig få den att gå bra, så tänkte nu j*vlar krävs drastiska förändringar!
Sälja den tänker jag visserligen aldrig göra, men som det ser ut blir det nog att sikta på en annan beg motor.
Är det mellan 82-86 som har samma motor?
Är dock så less på all tid å pengar man redan lagt å aldrig få den att gå bra, så tänkte nu j*vlar krävs drastiska förändringar!

Sälja den tänker jag visserligen aldrig göra, men som det ser ut blir det nog att sikta på en annan beg motor.
Är det mellan 82-86 som har samma motor?
- Ducati
- Turbo-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Den där motorn passar i din bil. Det som skiljer de lite nyare motorerna är LMM,
Det blir nog billigare att köpa den motorn än att renovera, dock så vet du ju inte om motorn du
stoppar i är fräsch, men man brukar ju få nån typ av garanti från skroten
Det blir nog billigare att köpa den motorn än att renovera, dock så vet du ju inte om motorn du
stoppar i är fräsch, men man brukar ju få nån typ av garanti från skroten
mvh
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967
Niklas
BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967