Få elstolar att funka? Löst!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
M-Nilsson
Addict
Bilmodell: 944 S
Årsmodell: 1987

Få elstolar att funka? Löst!

#1 Post by M-Nilsson »

Jag har börjat försöka ta i tur med alla elfel som finns på min bil och började idag kolla på elstolarna som är ur funktion. Har kört en omgång med elspray på diverse kontakter utan framsteg, sen även försökt tyda elschemat.

Eftersom varken vänster eller höger stol funkar så borde väl felet sitta på en gemensam punkt tycker man? Men frågan är var? I schemat verkar kontakter från både v-h stol gå till en "Left seat connection point"...Någon som kan ge tips på vägen? Hade ju vart kul å få de att funka :)
Last edited by M-Nilsson on 2010-06-22 16:36:26, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.

Johnny
Turbo-Poster
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1986

Re: Få elstolar att funka?

#2 Post by Johnny »

M-Nilsson wrote:Jag har börjat försöka ta i tur med alla elfel som finns på min bil och började idag kolla på elstolarna som är ur funktion. Har kört en omgång med elspray på diverse kontakter utan framsteg, sen även försökt tyda elschemat.

Eftersom varken vänster eller höger stol funkar så borde väl felet sitta på en gemensam punkt tycker man? Men frågan är var? I schemat verkar kontakter från både v-h stol gå till en "Left seat connection point"...Någon som kan ge tips på vägen? Hade ju vart kul å få de att funka :8
Är säkring hel?
Till höger under förarsätet sitter en 8-pol kontakt.
Uttag
3 och 4= -12(jord) och +12volt
5 och 6= -12(jord) och +12volt
7 och 8= -12(jord) och +12volt
oberoende av tändningsnycklens läge.
---------------------------------------------------
1 och 2= -12(jord) och +12volt. Uttag 1,2 är om du har värme i stolarna.

M-Nilsson
Addict

#3 Post by M-Nilsson »

goto737 wrote:
M-Nilsson wrote:Jag har börjat försöka ta i tur med alla elfel som finns på min bil och började idag kolla på elstolarna som är ur funktion. Har kört en omgång med elspray på diverse kontakter utan framsteg, sen även försökt tyda elschemat.

Eftersom varken vänster eller höger stol funkar så borde väl felet sitta på en gemensam punkt tycker man? Men frågan är var? I schemat verkar kontakter från både v-h stol gå till en "Left seat connection point"...Någon som kan ge tips på vägen? Hade ju vart kul å få de att funka :8
Är säkring hel?
Till höger under förarsätet sitter en 8-pol kontakt.
Uttag
3 och 4= -12(jord) och +12volt
5 och 6= -12(jord) och +12volt
7 och 8= -12(jord) och +12volt
oberoende av tändningsnycklens läge.
---------------------------------------------------
1 och 2= -12(jord) och +12volt. Uttag 1,2 är om du har värme i stolarna.
Å fasen jag trodde de flesta säkringar sätt under huven! Tack så jättemycket, ska ta en titt direkt! :D

Johnny
Turbo-Poster

#4 Post by Johnny »

VA!?
Skriver jag så in i helsike dåligt, eller förklarar jag så ologiskt. Jag skall nog försöka bättra på min pedagogik :lol:
Men men, att det finns säkring under stolen skrev jag väl inte?
Är säkring hel? började jag fråga och med liten text också, på grund av att det skall man knappt behöva fråga om.
Efter detta kommer vi till kontakten som finns under sätet. Där kan du mäta så du har 12 volt i uttag
3 och 4, sedan mäter du i uttag 5 och 6 där skall det också vara 12 volt. Uttag 7 och 8 skall det också vara 12 volt.
Uttag 3, 5 och 7 är jord.
Uttag 4, 6 och 8 är det +12 volt
Hoppas bli förstådd :lol:

M-Nilsson
Addict

#5 Post by M-Nilsson »

goto737 wrote:VA!?
Skriver jag så in i helsike dåligt, eller förklarar jag så ologiskt. Jag skall nog försöka bättra på min pedagogik :lol:
Men men, att det finns säkring under stolen skrev jag väl inte?
Är säkring hel? började jag fråga och med liten text också, på grund av att det skall man knappt behöva fråga om.
Efter detta kommer vi till kontakten som finns under sätet. Där kan du mäta så du har 12 volt i uttag
3 och 4, sedan mäter du i uttag 5 och 6 där skall det också vara 12 volt. Uttag 7 och 8 skall det också vara 12 volt.
Uttag 3, 5 och 7 är jord.
Uttag 4, 6 och 8 är det +12 volt
Hoppas bli förstådd :lol:
Det är inte du som är ologisk, bara jag som är trött ,hehe :wink: Alla säkringar är hela i alla fall...lyckades lossa kontakten med 8 uttag och ska ta och mäta efter din mycket välbeskrivande beskrivning! :D

Johnny
Turbo-Poster

#6 Post by Johnny »

Då har du snart fungerande stolar :D

Om det saknas spänning när du mäter kan du ju öppna kontakten och kontrollera anslutningarna.
Kan ju bli avbrott i sladden också för den rör sig med stolen.
God tur

M-Nilsson
Addict

#7 Post by M-Nilsson »

goto737 wrote:Då har du snart fungerande stolar :D

Om det saknas spänning när du mäter kan du ju öppna kontakten och kontrollera anslutningarna.
God tur
Var ute och mätte och uttag 1-2 har 12,25 v. Men alla andra ligger på 0.03 ca..ska fortsätta med felsökandet!

Johnny
Turbo-Poster

#8 Post by Johnny »

M-Nilsson wrote:
goto737 wrote:Då har du snart fungerande stolar :D

God tur
Var ute och mätte och uttag 1-2 har 12,25 v. Men alla andra ligger på 0.03 ca..ska fortsätta med felsökandet!
Då är det så om allt stämmer och att det inte är något som är ändrat på din bil.
Du saknar kanske +12 volten till stolarna.
1-2 skall vara till värmesitsen. 2 är +12 volt och har inget med el-justeringen.

M-Nilsson
Addict

#9 Post by M-Nilsson »

Yes nu funkar det! Nja i alla fall stolen på förarplats...sladden unders stolen var skadad så efter en mindre operation så vips :D Har ej kollat så mycket på höger sida men den är ännu stilla..misstänker samma fel på den. Ett vanligt fel kanske att sladdarna där under skadas?

Johnny
Turbo-Poster

#10 Post by Johnny »

M-Nilsson wrote:Yes nu funkar det! Nja i alla fall stolen på förarplats...sladden unders stolen var skadad så efter en mindre operation så vips :D Har ej kollat så mycket på höger sida men den är ännu stilla..misstänker samma fel på den. Ett vanligt fel kanske att sladdarna där under skadas?
:D Skoj när det funkar. Ja, kanske samma fel på andra sidan eller att bara kontakten har lossnat.

M-Nilsson
Addict

#11 Post by M-Nilsson »

goto737 wrote:
M-Nilsson wrote:Yes nu funkar det! Nja i alla fall stolen på förarplats...sladden unders stolen var skadad så efter en mindre operation så vips :D Har ej kollat så mycket på höger sida men den är ännu stilla..misstänker samma fel på den. Ett vanligt fel kanske att sladdarna där under skadas?
:D Skoj när det funkar. Ja, kanske samma fel på andra sidan eller att bara kontakten har lossnat.
Japp lös kontakt, så nu har jag två fungerande elstolar!

Det skulle likväl kunnat vart säkringen vilket de inte var, jag trodde nämligen man såg på säkringarna om de var hela eller ej utan att plocka bort de..en säkring som jag trodde var hel var sönder så bytte den och vips fungerar nu även baklucka och klockan..så elfel behöver inte alltid vara så svårlösta 8)
:#cheers:

Johnny
Turbo-Poster

#12 Post by Johnny »

M-Nilsson wrote:
goto737 wrote: :D Skoj när det funkar. Ja, kanske samma fel på andra sidan eller att bara kontakten har lossnat.
Japp lös kontakt, så nu har jag två fungerande elstolar!

Det skulle likväl kunnat vart säkringen vilket de inte var, jag trodde nämligen man såg på säkringarna om de var hela eller ej utan att plocka bort de..en säkring som jag trodde var hel var sönder så bytte den och vips fungerar nu även baklucka och klockan..så elfel behöver inte alltid vara så svårlösta 8)
:#cheers:
Du har ju ett bra verktyg inbyggt i bilen, säkringstestaren. Använd den, nu om den är hel. :)

Post Reply