Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2008-06-23 22:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmö
- Contact:
Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Tänkte ge mig på att byta bromsvätska genom att tömma och allt eftersom ersätta gammal vätska med ny. Dessvärre verkar luft ha smygit sig in i systemet och hur mycket jag än pumpar med pedalen verkar inget mer komma ut, trots att behållaren är nästan full. Började med höger bak och har även provat vänster bak. Främre har jag inte gett mig på än.
Dessutom verkar behållaren vara typ indelad i två "kammare" och när den bakre tömms succesivt så är nivån kvar i den främre. Någon som vet hur detta funkar? Hade ni först försökt tömma behållaren helt.
Tips eller ideér på hur man "börjar om"? Måste man lossa resp. spänna luftnipplarna innan pedalen når botten för att bygga upp tryck eller ska det räcka med att bara pumpa utav bara ...?Har läst i rep.handbok och på Clarks Garage. Dock skiljer de sig åt vid vilket bakdäck de börjar lufta systemet.
Hur har ni gjort?
Niclas J
Dessutom verkar behållaren vara typ indelad i två "kammare" och när den bakre tömms succesivt så är nivån kvar i den främre. Någon som vet hur detta funkar? Hade ni först försökt tömma behållaren helt.
Tips eller ideér på hur man "börjar om"? Måste man lossa resp. spänna luftnipplarna innan pedalen når botten för att bygga upp tryck eller ska det räcka med att bara pumpa utav bara ...?Har läst i rep.handbok och på Clarks Garage. Dock skiljer de sig åt vid vilket bakdäck de börjar lufta systemet.
Hur har ni gjort?
Niclas J
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Främre "kammare" är för koppling, bakre för broms. Se till att den aldrig töms nedanför "min" så undviker du eventuella problem.
Använd "luftman" från mekonomen för att trycksätta behållaren. Jag har aldrig misslyckats med den.
Har du inte gjort något åt främre är det inte konstigt att du har luft kvar.
Luftning måste alltid göras på samtliga hjul när man donat bromssystem för att säkerställa att allt försvinner.
Börja med oket längst bort från huvudbromscylindern, alltså, HB -> VB -> HF -> VF.
Använd "luftman" från mekonomen för att trycksätta behållaren. Jag har aldrig misslyckats med den.
Har du inte gjort något åt främre är det inte konstigt att du har luft kvar.
Luftning måste alltid göras på samtliga hjul när man donat bromssystem för att säkerställa att allt försvinner.
Börja med oket längst bort från huvudbromscylindern, alltså, HB -> VB -> HF -> VF.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
När jag tömde mitt system så fick jag det till att bakre kammaren är för bakre oken, främre för fram ock koppling.Karl Birgander wrote:Främre "kammare" är för koppling, bakre för broms.

Men jag sov nog när jag gjorde detta, går på rutin

Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Mats Jacobsson wrote:När jag tömde mitt system så fick jag det till att bakre kammaren är för bakre oken, främre för fram oken koppling.Karl Birgander wrote:Främre "kammare" är för koppling, bakre för broms.![]()
Men jag sov nog när jag gjorde detta, går på rutin
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Tror du har rätt och jag fel, Mats!
Kopplingen tar sin vätska från främre delen men så även någon utav bromskretsarna...
Kopplingen tar sin vätska från främre delen men så även någon utav bromskretsarna...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Då sova jag inte helt alltså 

Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Bakre = bromsar?
Främmre = Koppling och reserv system för broms?
Främmre = Koppling och reserv system för broms?
- Mats Jacobsson
- Addict
- Posts: 1971
- Joined: 2004-07-10 17:36:09
- Telefon: 0703281787
- Bilmodell: Boxster S
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping/Köpingebro
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Så är det säkert, den främre blev tom när jag släppt all olja vid fram oken.RPM2006 wrote:Bakre = bromsar?
Främmre = Koppling och reserv system för broms?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84
Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt
)
PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84

Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622
-
- S2-Poster
- Posts: 210
- Joined: 2009-09-06 08:40:05
- Bilmodell: 944
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Men testa att köpa den där saken från mekonomen, har en sån själv, solklar!! Byter varje år med hjälp av den själv. Det är bara att se till att man inte tömmer behållaren samt att man inte har för högt tryck i däcket så man blåser bort behållaren..
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Och om man ska palla upp med en domkraft eller liknande så palla upp på rätt sida, annars suger det luft från behållaren.RPM2006 wrote:Men testa att köpa den där saken från mekonomen, har en sån själv, solklar!! Byter varje år med hjälp av den själv. Det är bara att se till att man inte tömmer behållaren samt att man inte har för högt tryck i däcket så man blåser bort behållaren..
MVH//Per
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2008-06-23 22:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Malmö
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
så om jag förstår det rätt:RPM2006 wrote:Men testa att köpa den där saken från mekonomen, har en sån själv, solklar!! Byter varje år med hjälp av den själv. Det är bara att se till att man inte tömmer behållaren samt att man inte har för högt tryck i däcket så man blåser bort behållaren..
1)koppla till luftman för att skapa "tryck" i systemet (mao krävs inga pedalpumpningar?)
2)öppna HB luftningsnippel och håll öppet till ny vätska kommer ut. Stäng nippeln
3)gör som ovan med VB, HF och sist VF
4)jag ska vara uppmärksam på att inte tömma behållaren helt utan fylla på med ny vätska efterhand
5)nipplarna fram är svåra att komma åt utan att höja bilen fram och ta bort framhjulen. Påverkar eller är det tom en fördel att ha bilen höjd fram?
Det jag inte greppar är logiken med behållaren som är uppdelad i två delar. Finns det något samband mellan dessa. Dvs om all vätska töms i ena påverkar det den andra eller måste främre bromssystemet luftas för att tömma främre behållaren och hur återfår man nivån i främre delen då påfyllnadshålet är i den bakre delen.
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1317
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Främre delen är till för frambromsarna (och kopplingen). Om du får en läcka i frambromsarna så läcker inte vätskan för bakbromsarna också ut och tvärt om. Går det sönder en bromsslang bak fortsätter frambromsarna att fungera.
När det är fullt med vätska i bakre delen rinner det över kanten och in i den främre delen.
För att tömma den främre delen av behållaren får du ha en krokig slang som du kan lirka in där eller enklast är att låta det rinna ut fgenom ett av bromsoken. Sluta tömma när det är pyttelite kvar så du inte får in luft i systemet.
När det är fullt med vätska i bakre delen rinner det över kanten och in i den främre delen.
För att tömma den främre delen av behållaren får du ha en krokig slang som du kan lirka in där eller enklast är att låta det rinna ut fgenom ett av bromsoken. Sluta tömma när det är pyttelite kvar så du inte får in luft i systemet.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
På bilar med ABS borde man (utan att ha kollat ledningarna på länge) lufta i ordningen "längst bort från ABS-pumpen" och inte den gamla klassikern att lufta i ordningen "längst bort från huvudcylindern".
ABS-pumpen sitter i högra hjulhuset så VB, HB, VF, HF borde vara den rätta sekvensen med ABS.
ABS-pumpen sitter i högra hjulhuset så VB, HB, VF, HF borde vara den rätta sekvensen med ABS.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Också funderat på detta, men kretsen för fram och kretsen för bak börjar likväl på samma ställe, så jag tror "vanliga" sättet borde vara rätt ändå?gurra wrote:På bilar med ABS borde man (utan att ha kollat ledningarna på länge) lufta i ordningen "längst bort från ABS-pumpen" och inte den gamla klassikern att lufta i ordningen "längst bort från huvudcylindern".
ABS-pumpen sitter i högra hjulhuset så VB, HB, VF, HF borde vara den rätta sekvensen med ABS.
Jag har abs och har gjort HB,VB,HF,VF med framgång.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Bromsvätskebyte och luftning av bromsarna
Jag har kört båda varianterna och det fungerar så det verkar inte spela någon roll.
Även om båda krestarna börjar vid huvudcylindern så går de via ABS-pumpen. Så schemat borde se ut något i stil med: huvudcylinder --> ABS-pump --> bromsok
Och då är HF den kortaste kretsen.
Även om båda krestarna börjar vid huvudcylindern så går de via ABS-pumpen. Så schemat borde se ut något i stil med: huvudcylinder --> ABS-pump --> bromsok
Och då är HF den kortaste kretsen.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users