Vad är det jag missar - varför måste det sitta ett sfäriskt lager i casterblocket? Om man sätter delrinbussningar i andra änden han man väl ändå över-constrainat konstruktionen? Eller? Och om delrinet ger sig i framkant - varför kan man inte då ha delrin i casterblocket? Justeringen sitter väl inte i blocket?
Går det inte att ha typ "ovala" hål i den? Det är ju ändå klämkraften som håller den på plats... Eller?
Eller för att vända på det. Vill jag ens justera caster? Jag vill ju ha all caster jag kan få - så då kan jag ju fipma justeringen också då? Eller?
Casterblock - vad gäller egentligen?
- Henka_E
- Addict
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- firefish
- Turbo-Poster
- Bilmodell: 968CS
Re: Casterblock - vad gäller egentligen?
Det är ju precis det du säger som talar mot att använda delrin. Racers Edge mfl har ju bara sfäriska lager och vips är problemet med binding borta.
Vill man spara lite pengar så tror jag det är bättre att behålla gummibussningen fram och ta ett casterblock med riktigt lager. Dels får du då bara en knäck isf två och dels så är gummi bättre än delrin på att hantera detta.
Nu vet jag inte om det skiljer mellan 944 och 968 men mina originalbussningar fram var stenhårda (ingen aning om shoretal) men casterblocken kändes betydligt sladdrigare. Som jag ser det så är den enda anledningen till att byta ut det främre gummit att man vill minska friktionen i länkarmen, jag tror att flexet i bussningen är snudd på försumbart.
Vill man spara lite pengar så tror jag det är bättre att behålla gummibussningen fram och ta ett casterblock med riktigt lager. Dels får du då bara en knäck isf två och dels så är gummi bättre än delrin på att hantera detta.
Nu vet jag inte om det skiljer mellan 944 och 968 men mina originalbussningar fram var stenhårda (ingen aning om shoretal) men casterblocken kändes betydligt sladdrigare. Som jag ser det så är den enda anledningen till att byta ut det främre gummit att man vill minska friktionen i länkarmen, jag tror att flexet i bussningen är snudd på försumbart.
Magnus W
www.bike.se
www.bike.se