924 n/a vs 931 motor

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
rob3rt
Turbo-Poster
Posts: 410
Joined: 2009-05-11 14:26:00
Location: Eskilstuna
Contact:

924 n/a vs 931 motor

#1 Post by rob3rt »

har läst igenom lite trådar nu men aldrig föstått vad som är den egentliga skillnaden mellan en 924 o en 931 motor, vad jag förstått är dessa delar lika -
*block
*vev
*stakar
*kolvar
*kam
*ventilkåpa

rätta mig om jag har fel..

så det som skiljer är toppen, grenrör, insug?

antar att det är lägre komp i 931 motorn.. 931 - 7,5:1 924 - 9,5:1

turbo - K26/6

... vad skiljer på toppen? ventilerna eller räcker det att porta den??

jag ska inte bygga om, utan bara är nyfiken..
:wink:
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4719
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#2 Post by Cédric »

Block och vev är vad jag sett exakt samma. Stakarna är sammai formen men dom 931 stakar jag har pillat på har haft mycket bättre ytfinish, slump eller inte vad vet jag?

Kolvarna är olika, komp 7.5 eller 8.5 beroende på årsmodell. Vattenpump och oljpump samma. Kam och ventilkåpa likaså. Insuget har längre rör för tuning mot lägre varvtal. Grenrör helt annorlunda. generator/startmotor också annorlunda. Koppling annorlunda i konstruktion och storlek.

Toppen är helt annorlunda har gjort jämförelse med lite bilder som jag kan dra fram om någon är intresserad. Kanalerna är mycket finare och större i 931 toppen, grenröret har annan spacing mellan cylindrarna och tändstiften är på ovansidan, den har även förbränningsrum vilket 924an inte har i toppen. Tror ventilerna är större, lite osöker, plockar detta ur huvudet...Tändingen och bränsleystem är också modifierade.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: PatrikR