Oljeläckage 951:a + lossa kamkåpa?
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Oljeläckage 951:a + lossa kamkåpa?
Har ett iritterande oljeläckage i motorn ena främre hörn. Trodde först det var packningen till delen där oljefilter + termostat sitter men det verkar snarare som det kommer något högre upp.
På bilden ser man att oljan hamnar i "jätteinsexpluggen" och den punkten sitter ovanför oljefilter + termostatdelen.
På nästa bild ser man också att det är en del oljedräll bakom/under kamkåpans övre del, kan det vara nånå av packboxarna som läcker?
Om man vill lossa yttre övre aludelen av kamkåpan på bilden behöver man då också ta bort den svara plasdelen av köpan som sitter under? Det känns inte som den sitter med några skruvar där under men det är ändå nått som tar emot.
/Dea
På bilden ser man att oljan hamnar i "jätteinsexpluggen" och den punkten sitter ovanför oljefilter + termostatdelen.
På nästa bild ser man också att det är en del oljedräll bakom/under kamkåpans övre del, kan det vara nånå av packboxarna som läcker?
Om man vill lossa yttre övre aludelen av kamkåpan på bilden behöver man då också ta bort den svara plasdelen av köpan som sitter under? Det känns inte som den sitter med några skruvar där under men det är ändå nått som tar emot.
/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
En fråga till någon som vet:
Packboxen till kamaxeln finns i två versioner, en med innerdiameter på 30 mm och en annan med 32mm.
PETen är väldigt otydlig vilken det ska vara. Någon som vet vad som passar på en turbo 86a?
Packboxen till kamaxeln finns i två versioner, en med innerdiameter på 30 mm och en annan med 32mm.
PETen är väldigt otydlig vilken det ska vara. Någon som vet vad som passar på en turbo 86a?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2009-10-08 07:55:11
- Contact:
Läcka kamkåpa
Jag hr packbox/oring som behövs för detta om någon är intresserad av att köpa billigt...
Jag har bytt detta själv 2 ggr, så det är garanterat detta problem, känner igen symptomen.
/Tommy

Jag har bytt detta själv 2 ggr, så det är garanterat detta problem, känner igen symptomen.
/Tommy
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Ökade läckaget snabbt när det väl börjat? Har verkligen inte tid att fixa detta iår, behöver det göras får det bli Sandén.
Lägger in några fler bilder där man ser hur det ser ut innanför kåporna. En del olja verkar leta sig in i det här området.
/Dea
Lägger in några fler bilder där man ser hur det ser ut innanför kåporna. En del olja verkar leta sig in i det här området.
/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
- safe
- Addict
- Posts: 1504
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Pratade med Sandén om detta idag. Oftast är det inte packboxen utan o-ringen som läcker.
Ska tydligen inte vare helt enkelt att byta. Man ska visst få bryta och bända ordentligt för att få kamrems huset över kamaxeln.
Ska tydligen inte vare helt enkelt att byta. Man ska visst få bryta och bända ordentligt för att få kamrems huset över kamaxeln.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
Har inget minne av att det var så besvärligt o byta o-ring.. gjorde det förra sommaren på min.. bara o märka upp remmen ordentligt, inte så mycke jobb..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2009-10-08 07:55:11
- Contact:
Det är verkligen inga problem.
Bodde du närmare kunde jag fixa det åt dig.
Tar typ 1 timme allt som allt.
Ställ motorn i i övre dödläge, lossa bulten till kamdrevet, bort med drevet/kåpan, byt oring och packbox---sätt ihop--KLART.
Om detta är krångligt eller inte beror ju på hur många tummar man har centralmonterade
Bodde du närmare kunde jag fixa det åt dig.
Tar typ 1 timme allt som allt.
Ställ motorn i i övre dödläge, lossa bulten till kamdrevet, bort med drevet/kåpan, byt oring och packbox---sätt ihop--KLART.
Om detta är krångligt eller inte beror ju på hur många tummar man har centralmonterade

-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Hmm, jag hade hittat en betydligt krångligare beskrivning på hur det skulle göras... tummarna är nog ganska okej, värre är det med tid numera.
Man behöver alltså inte plocka loss hela remmen , ställa remspänning eller nått? och remmen sitter kvar på drevet när man plockar loss det?.
Nån får gärna lägga upp eller PM:a en steg för steg anvisning
.
/Dea
Man behöver alltså inte plocka loss hela remmen , ställa remspänning eller nått? och remmen sitter kvar på drevet när man plockar loss det?.
Nån får gärna lägga upp eller PM:a en steg för steg anvisning

/Dea
Last edited by Dea on 2009-12-21 19:38:49, edited 2 times in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245
PCS #9245
-
- NA-Poster
- Posts: 13
- Joined: 2009-10-08 07:55:11
- Contact:
läck eller inte, det är frågan..
Jo remmen måste lossas spänning på.
Du behöver ju inte ta bort den från nedre delen utan bara hänga den åt sidan.
Du behöver ju inte ta bort den från nedre delen utan bara hänga den åt sidan.
-
- Addict
- Posts: 1746
- Joined: 2004-05-31 18:01:09
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]