Oljeläckage 951:a + lossa kamkåpa?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

Oljeläckage 951:a + lossa kamkåpa?

#1 Post by Dea »

Har ett iritterande oljeläckage i motorn ena främre hörn. Trodde först det var packningen till delen där oljefilter + termostat sitter men det verkar snarare som det kommer något högre upp.
På bilden ser man att oljan hamnar i "jätteinsexpluggen" och den punkten sitter ovanför oljefilter + termostatdelen.

På nästa bild ser man också att det är en del oljedräll bakom/under kamkåpans övre del, kan det vara nånå av packboxarna som läcker?

Om man vill lossa yttre övre aludelen av kamkåpan på bilden behöver man då också ta bort den svara plasdelen av köpan som sitter under? Det känns inte som den sitter med några skruvar där under men det är ändå nått som tar emot.

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#2 Post by Peter O »

Sannolikt behöver du byta O-ring o tätningar mellan kamdrevskåpa och kamhus (vanlig läcka). Då måste både främre och bakre kamdrevskåpa bort liksom kamrem och därmed måste du plocka bort plastkåpan också. Clarks Garage har en mkt bra beskrivning på hur det hela går till.

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by safe »

Dea, har du fixat läckan än?

Tror jag har samma läcka nämligen...
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by safe »

En fråga till någon som vet:
Packboxen till kamaxeln finns i två versioner, en med innerdiameter på 30 mm och en annan med 32mm.
PETen är väldigt otydlig vilken det ska vara. Någon som vet vad som passar på en turbo 86a?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by Dea »

Nix, det blir nog inget byte iår. LÄckan är liten och jag är fortfarande inte helt säker på exakt var det läcker.
Har gjort rent hela området riktigt noga så det ska bli lättare att se exakt var det kommer ifrån.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Tboy
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-10-08 07:55:11
Contact:

Läcka kamkåpa

#6 Post by Tboy »

Jag hr packbox/oring som behövs för detta om någon är intresserad av att köpa billigt... :D

Jag har bytt detta själv 2 ggr, så det är garanterat detta problem, känner igen symptomen.

/Tommy

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Dea »

Ökade läckaget snabbt när det väl börjat? Har verkligen inte tid att fixa detta iår, behöver det göras får det bli Sandén.

Lägger in några fler bilder där man ser hur det ser ut innanför kåporna. En del olja verkar leta sig in i det här området.

/Dea
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
safe
Addict
Posts: 1504
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by safe »

Pratade med Sandén om detta idag. Oftast är det inte packboxen utan o-ringen som läcker.
Ska tydligen inte vare helt enkelt att byta. Man ska visst få bryta och bända ordentligt för att få kamrems huset över kamaxeln.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Bubby
Turbo-Poster
Posts: 624
Joined: 2005-07-10 19:06:52
Telefon: 0763385357
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1987
Location: Västerås
Contact:

#9 Post by Bubby »

Har inget minne av att det var så besvärligt o byta o-ring.. gjorde det förra sommaren på min.. bara o märka upp remmen ordentligt, inte så mycke jobb..
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.

BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.

PCS+R 9488

[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#10 Post by Peter O »

Jag gjorde detta i våras och det var inga som helst problem att få loss kamdrevskåpan.

Tboy
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-10-08 07:55:11
Contact:

#11 Post by Tboy »

Det är verkligen inga problem.
Bodde du närmare kunde jag fixa det åt dig.
Tar typ 1 timme allt som allt.
Ställ motorn i i övre dödläge, lossa bulten till kamdrevet, bort med drevet/kåpan, byt oring och packbox---sätt ihop--KLART.

Om detta är krångligt eller inte beror ju på hur många tummar man har centralmonterade :P

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#12 Post by Dea »

Hmm, jag hade hittat en betydligt krångligare beskrivning på hur det skulle göras... tummarna är nog ganska okej, värre är det med tid numera.

Man behöver alltså inte plocka loss hela remmen , ställa remspänning eller nått? och remmen sitter kvar på drevet när man plockar loss det?.

Nån får gärna lägga upp eller PM:a en steg för steg anvisning :D .

/Dea
Last edited by Dea on 2009-12-21 19:38:49, edited 2 times in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Tboy
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2009-10-08 07:55:11
Contact:

läck eller inte, det är frågan..

#13 Post by Tboy »

Jo remmen måste lossas spänning på.
Du behöver ju inte ta bort den från nedre delen utan bara hänga den åt sidan.

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#14 Post by Dea »

Följer ni ungefär den här arbetsgången? http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cam-03.htm

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Peter O
Carrera-Poster
Posts: 311
Joined: 2004-06-21 08:40:53
Bilmodell: 944 Turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Helsingborg
Contact:

#15 Post by Peter O »

Jag följde den och den är mycket bra. Som skrevs tidigare räcker det att lägga kamremmen åt sidan, den behöver inte plockas bort. Balansremmen behöver du inte röra om du inte ska byta tätningar där också förstås.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]