944S -87 | Terapiprojektet
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
944S -87 | Terapiprojektet
Min tredje 944 blev denna röda S i fint patinerat orginalskick. Bilder finns i min profillänk.
Har tidigare haft 944:or som fått agera vinterbilar och pendlarbilar. Denna kommer nog mest att få vara sommarbil och terapimekarbil. Jobbar med motorstyrsystemsutveckling på Volvo LV på dagarna och måste få lite smuts under naglarna nån gång också.
-Första terapisessionen blir att fixa tomgången.
- Därefter är listan på småfix lite längre men inget akut vad jag vet än.
-------------------------------------------------------
Mina förra 44:or:
Pendlarbilen:
forum/viewtopic.php?t=9889&highlight=attackmekarhelg
vinterbilen:
http://r.doda.se/gallery/jodu/view_albu ... mName=Halt
Har tidigare haft 944:or som fått agera vinterbilar och pendlarbilar. Denna kommer nog mest att få vara sommarbil och terapimekarbil. Jobbar med motorstyrsystemsutveckling på Volvo LV på dagarna och måste få lite smuts under naglarna nån gång också.
-Första terapisessionen blir att fixa tomgången.
- Därefter är listan på småfix lite längre men inget akut vad jag vet än.
-------------------------------------------------------
Mina förra 44:or:
Pendlarbilen:
forum/viewtopic.php?t=9889&highlight=attackmekarhelg
vinterbilen:
http://r.doda.se/gallery/jodu/view_albu ... mName=Halt
Last edited by jodu on 2013-05-26 18:36:48, edited 5 times in total.
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
Akt 1 av terapisession 1:
Konstaterat att tomgångsfelet förmodligen beror på att spjällägesgivaren är kass. Har mätt upp enligt info från Clarks Garage, (mycket bra guider för övrigt). Kan konstatera att "Idle" brytaren inte funkar och det kan nog förklara symptomen som bilen har. Nu återstår bara att få loss spjällhuset så man kommer åt att byta o justera in givaren.
Ny givare upphämtad hos Utzon igår. Kan rekommendera att åka och hämta hos honom, mitt över gatan ligger nämligen Triumf-glass outlet-butik. Glass i stora lass!!
/J
Konstaterat att tomgångsfelet förmodligen beror på att spjällägesgivaren är kass. Har mätt upp enligt info från Clarks Garage, (mycket bra guider för övrigt). Kan konstatera att "Idle" brytaren inte funkar och det kan nog förklara symptomen som bilen har. Nu återstår bara att få loss spjällhuset så man kommer åt att byta o justera in givaren.
Ny givare upphämtad hos Utzon igår. Kan rekommendera att åka och hämta hos honom, mitt över gatan ligger nämligen Triumf-glass outlet-butik. Glass i stora lass!!

/J
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
Akt 2 av terapisession 1:
Nu är tomgångsfelet åtgärdat. Det var spjällägesgivaren som var trasig. Var trängre och pilligare att byta än vad jag först trodde. Fick ta bort övre delen av luftfilterboxen, luftmassemätare + fäste samt insugsluftröret för att underifrån bilen komma åt skruvarna till givaren.
Det var mikrobrytaren nere till höger i bilden på spjällägesgivaren som inte fungerade när givaren var monterad i bilen. När den var isärplockad funka det bra. Misstänker att felet låg i att den mekaniska infästningen av det rörliga delen i givaren blivit slitet.
Hjälpen från Clarks Garage var suverän. Det enda som saknades var en bild med PIN-numrering över stiften i databox-kontakten. Efter en del funderande konstaterade jag att numreringen var enligt bilden nedan.
Om man har problem med tomgången på sin 44:a, kolla detta:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm
/Johan
Nu är tomgångsfelet åtgärdat. Det var spjällägesgivaren som var trasig. Var trängre och pilligare att byta än vad jag först trodde. Fick ta bort övre delen av luftfilterboxen, luftmassemätare + fäste samt insugsluftröret för att underifrån bilen komma åt skruvarna till givaren.
Det var mikrobrytaren nere till höger i bilden på spjällägesgivaren som inte fungerade när givaren var monterad i bilen. När den var isärplockad funka det bra. Misstänker att felet låg i att den mekaniska infästningen av det rörliga delen i givaren blivit slitet.
Hjälpen från Clarks Garage var suverän. Det enda som saknades var en bild med PIN-numrering över stiften i databox-kontakten. Efter en del funderande konstaterade jag att numreringen var enligt bilden nedan.
Om man har problem med tomgången på sin 44:a, kolla detta:
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-06.htm
/Johan
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jodu on 2009-11-10 10:07:42, edited 2 times in total.
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
Mager gång.
Passade på att byta tändstift under helgens meksession. Putsade även lite på fördelaren, får bli att åka till Utzon och köpa en ny tror jag.
Såg ut som om den kan gått lite magert. Kanske inte världens bästa bild, men stiften kändes aningens vita. Någon som har nån åsikt om det?
/JoDu
Såg ut som om den kan gått lite magert. Kanske inte världens bästa bild, men stiften kändes aningens vita. Någon som har nån åsikt om det?
/JoDu
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jodu on 2013-05-26 18:35:28, edited 1 time in total.
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
Akt 1 av terapisession 2:
Tycker att motorn vibrerar lite så jag bestämde mig för att undersöka så att balansaxlarna verkligen satt rätt. Sagt och gjort var det vara att börja skruva.
Bort med luftfilterboxen, remkåpor, kylarfläkt, generator + styrservorem mm. mm. Återigen kikade jag på Clarks garage informationen om hur balansaxlarna ska vara justerade. Kunde inte på den undre balansaxeln läsa ut det instämplade O:et på rätt ställe så jag tänkte att det kanske var så att den satt fel.
Nästa steg blev att leta reda på ett specialverktyg för att kunna lossa 17mms bulten som täckbrickan och kugghjulet satt fast med. Bara för att när jag fick loss allt kunna konstatera att "styrflänsen" på täckbrickan hade gått av så att själva brickan roterat. Balansaxeln satt som den skulle så det var bara att montera ihop allt igen.
Justerade spänningen på remmen lite bättre och fick bort lite av vibrationerna.
/J
Tycker att motorn vibrerar lite så jag bestämde mig för att undersöka så att balansaxlarna verkligen satt rätt. Sagt och gjort var det vara att börja skruva.
Bort med luftfilterboxen, remkåpor, kylarfläkt, generator + styrservorem mm. mm. Återigen kikade jag på Clarks garage informationen om hur balansaxlarna ska vara justerade. Kunde inte på den undre balansaxeln läsa ut det instämplade O:et på rätt ställe så jag tänkte att det kanske var så att den satt fel.
Nästa steg blev att leta reda på ett specialverktyg för att kunna lossa 17mms bulten som täckbrickan och kugghjulet satt fast med. Bara för att när jag fick loss allt kunna konstatera att "styrflänsen" på täckbrickan hade gått av så att själva brickan roterat. Balansaxeln satt som den skulle så det var bara att montera ihop allt igen.
Justerade spänningen på remmen lite bättre och fick bort lite av vibrationerna.
/J
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by jodu on 2013-05-26 18:34:59, edited 1 time in total.
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- TobbeG
- S-Poster
- Posts: 200
- Joined: 2007-08-14 17:01:06
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Hej,
Välkommen tillbaks! Nu har vi lika många ventiler
Var håller du till och skruvar? Vi tillfälle skulle jag gärna komma förbi på ett garagebesök.
// Tobbe
Välkommen tillbaks! Nu har vi lika många ventiler

// Tobbe
--------------------------------------------
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866
Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld
-Porsche 951 -86 Skalman http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... en#p218866
Porsche 928s -84 Guldfisken http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 17&t=21866
-Porsche 944 N/A -84 -Såld
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
Hej,
Tackar. Jasså, du ar blivit 928-ägare då.. Jag håller till i verkstaden hemma hos mina föräldrar... Där du var o hämtade MAY. Men du är välkommen dit på garagebesök också om du är ute på en road trip nån gång. Nästa terapisession blir förmodligen helgen den 21-22 November.
/Johan
Tackar. Jasså, du ar blivit 928-ägare då.. Jag håller till i verkstaden hemma hos mina föräldrar... Där du var o hämtade MAY. Men du är välkommen dit på garagebesök också om du är ute på en road trip nån gång. Nästa terapisession blir förmodligen helgen den 21-22 November.
/Johan
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
Hej.marazas wrote:Lindvall tyckte också att den gick för magert och justerade upp det i somras. Senast jag var där så fungerade inte hans verktyg för att mäta avgaser och kalla det. Lycka till!
Vet du hur han gjorde för att justera tändning och att den gick magert?
Är ju inte som på gamla förgasarbilar att man kan skruva lite här o där. Både tändning och bränslemängd justeras ju av motorstyrsystemet.
Mvh Johan
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
- JDr
- Addict
- Posts: 1172
- Joined: 2005-09-09 11:38:12
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Lindome(Gbg)
- Contact:
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
jo det stämmer. Och om lambdasonden ger rätt signal så kan man ju åstadkomma en fetare blandning genom att skruva där eftersom man "lurar" motorstyrenheten gällande hur mycket luft som motorn får i sig. När man kör CLOSED_LOOP mha lambdasonden gäller det dock att sonden stämmer för annars kan ju motorstyret att justera ner bränslemängden ändå. Vilket iofs beror på åt vilket håll sonden ev visar fel..
Får nog ta och verifiera att lambdasonden ger rätt signal helt enkelt.
Tänkte även plocka bort injektorerna och ultraljudstvätt dem samt mäta upp att de flödar ungefär lika mycket allihop.
/Johan
Får nog ta och verifiera att lambdasonden ger rätt signal helt enkelt.
Tänkte även plocka bort injektorerna och ultraljudstvätt dem samt mäta upp att de flödar ungefär lika mycket allihop.
/Johan
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
-
- S2-Poster
- Posts: 281
- Joined: 2007-06-15 04:07:32
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
- jodu
- S-Poster
- Posts: 157
- Joined: 2005-11-10 19:48:45
- Bilmodell: 944S -87
- Årsmodell: 1987
- Location: Göteborg / London
- Contact:
Tackar..
/Johan
ööhh, vet faktiskt inte. Köpte bilen häromveckan så jag har inte kollat det. har 225:or i bak så de lär inte vara så värst breda..Jacko wrote:Snygg bil!
Vad har du för tum på bakdäcken?
Edit: Menar bredden på bakfälgen...
/Johan
944S -87 - Röd
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Sommarbil i malpåse: http://www.garaget.org/?car=12020
Who is online
Users browsing this forum: No registered users