944 Turbo -87 Röd l Renovering--------->

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

944 Turbo -87 Röd l Renovering--------->

#1 Post by baronen »

I depression att man nu inte har kört sin bil på över 1 år och 2 månader så tänkte jag lätta mitt sinne, nu när det börjar hända grejor :D.

Det är en 944 Turbo från 87, jag hittade den i Tomelilla och med sin röda färg, svarta läderinredning och så klart den underbara turbon så var man direkt beroende av denna fantastiska maskin.

Den hade gått ca 18000 mil men kändes väldigt fräsch. Inredningen var i väldigt bra skick och all el fungerade även digital klockan. Ny renoverad AC var också ett plus. Tyckte även att motorn och lådan kändes bra men hade väldigt lite kunskap om bilar, även om jag snokade runt här på tips vad man skulle kolla på.

Motorn var chippad till 275 hästar enligt han som hade den, men han visste inte vad för chip det var eller om ngt mer var gjort. Men efter sökningar här på forumet kom jag fram till att det lät troligt.

Fick med en pärm med en massa kvitton från föregående ägare ända baks till den importerades till Sverige. Ägaren som jag köpte den av hade enbart haft den i tre månader och visste som sagt inte mycket om bilen, men var tvungen att sälja den på grund av familjeproblem.

Har hänt en massa sedan dess, men kör händelserna i olika inlägg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by baronen on 2010-03-06 11:45:50, edited 1 time in total.

User avatar
Jesper von Wowern
Turbo-Poster
Posts: 678
Joined: 2007-07-05 12:40:22
Telefon: 0701751401
Bilmodell: 912-65, 944-84
Årsmodell: 1984
Location: Vellinge
Contact:

#2 Post by Jesper von Wowern »

Snygga "före-bilder" :wink: Hur har det gått med projektandet? På banan till våren?
/Jesper von Wowern

Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#3 Post by baronen »

Tackar, det börja röra på sig nu, är definitivt på banan till våren :)

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#4 Post by baronen »

För att komma någonstans i denna biltråd hoppar jag detaljera och kör en liten sammanfattning.

Bilen gick sönder efter 10 mån och 2000-2500 mil körning.
Resultatet var inte trevligt alls:

Repor i 2 cylindrar
En böjd stake
1-2 cm2 stort i hål i en ventil på 3:e cylindern plus att kanalen (som jag tror det heter) var förstörd.
Grenrör sprucket på 2 ställen
X-over pipen sprucken
Turbon glappade ngt enormt
Kolvarna var ej sönder men mycket slitna.

Mycket på bilen var slitet och behövde bytas, den hade trots allt gått över 20000 mil.

Anledningen var antagligen att slangen från wastegaten som de satt dit efter att de hade moddat den ej tålde högre temperaturer, blivit torr och spruckit. Så den laddade antagligen rätt mycket mer än vad den skulle göra. Samtidigt gick spridaren på 3:e cylindern sönder eller fungerade halvt, plus att motorn var allmänt sliten.


Lite bilder:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#5 Post by DLS »

usch så tråkigt :(
lider med dig.
å du hade ju endå dom starkare stakarna i din ser det ut som.
Är bilen fixad nu eller håller du på o renoverar?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#6 Post by baronen »

Den håller på att renoveras nu, Allting är nerplockat och alla delar är hemma. Kommer ett inlägg om det imorgon. Men ja suger verkligen, som första bil dessutom slår det extra hårt.

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#7 Post by DLS »

blir det mer trim när du ändå är igång?
gör du allt jobb själv?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#8 Post by baronen »

Själva grundmotorn blir förbered för trim och en del uppgraderingar runt om. Men siktar på runt 300hk tills vidare.
Po944 och jag har tsm plockat ner den och beställt hem del delarna. Han kommer att bygga ihop motorn åt mig.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#9 Post by Freddan »

Tjenare..

Hur går det för dig??

Det var länge sedan man hörde något.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#10 Post by baronen »

Tjena tjena,

Har gått lite segt tyvärr :(

Malmö motorrenovering som skulle borra och hona blocket gjorde ett extremt dåligt jobb. Så det blocket var oanvändbart och jag var faktiskt igår hos sanden och hämta ett nytt block och körde direkt till wallens i göteborg. Tog med mig blocket som MMR hade gjort och en av killarna sa lite på skämt att man kunde gjort det förhand :P. men iaf så står MMR för block och ny borrning i form av andra motor tjänster.

Köpte ny turbo k27/8 av gegge så kan hämta lite mer effekt, så det är ju trevligt iaf :)

Men i princip är alla delar hemma och väntar på blocket som är klart om ca 10-14 dagar.

Har lite lakerings jobb som jag ska göra innan bilen sätts ihop också, någon som vet en bra kille som kan pulverlackera i skåne?

Det jag funderar på är vilket maf-kit jag ska ha och om jag behöver ny bränslepump?
Tänkte max ta ut 350hk när väl motorn är inkörd.

Till startsignalen i vår är jag utan tvekan klar iaf :)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Cédric »

Kan man borra fodrena, har inte dom alusilbehandling eller något åt det hållet?

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#12 Post by baronen »

Det är en väldigt jobbig procedur insåg jag när killarna på wallens förklarade, men man borrar och sedan "slipar" man med ngn sort av silikon verktyg som känns som grovt sandpapper, sedan lägger man då på denna alu pasta för att få den fina ytan. Men de hade gått en speciell kurs i Tyskland för att få göra detta.

De hade ett precis borrat ett 951 block när jag var inne och när vi jämförde det med mitt var skillnaden på ytan enorm och sen då hade jag alla dessa repor.

Vad MMR hade gjort är att de använder en gammal teknik, men det förklarar inte alla dessa repor jag hade i mina cylindrar. Reporna kom då från borrmunstycket men de har väll gjort jobbet för snabbt och klantat till det.
Last edited by baronen on 2010-01-26 13:14:22, edited 1 time in total.

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#13 Post by Freddan »

Ja det är ju tur att det börjar röra på sig iallafall, för bilderna såg ju inte för trevliga ut direkt.

//Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

baronen
S-Poster
Posts: 156
Joined: 2006-12-08 17:58:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Anderslöv
Contact:

#14 Post by baronen »

En väldigt försenad info om vad det blir för recept på det hela men här är det iaf :)

Motor:

Oljetråg målat rött, olje temp givare dit satt och "baffle" från 968 cs.
Nya Wössner kolvar och stakar.
Blocket borrat till 100,5 mm och honat.
Vevaxeln är kontrollerad och balanserad.
Nya motorkuddar

Topp och kamhus som ni säkert känner igen är köpt från Finnland
Kopierad spec:
944/951 cylinder head & cam housing
-based on a N/A head
-Manley stainless intake & exhaust valves, 48/44 mm
-Manley locks & retainers
-Lindsey Racing springs
-new K-liners
-fully ported
-std turbo cam
-powdercoated cam housing, Porsche lettering milled to aluminium
-adjustable cam gear ( identical to Revline's one )
-driven about 2000 km, needs planing

Har nu även planat, tryck testat och borrat hål för LR:s extra kylnings krets.
Widefire topplockspackning.
Orginal topplocksbultar.

Turbon blev nu en 27/8 med så stor "fläkt" som får plats, god för 350hk tackar gegge för denna :)
Siemens spridare, 75 lbs
Maf-kit av ngt slag, chip därefter
Original bränslepump men funderar på en 044.
Wastegate modifierad av ngn tidigare ägare.
3 bars bränsleregulator

Koppling:
Ny orginal koppling, med ny org tryckplatta, slipat och balanserat svänghjul
Ny kopplingsgaffel
Ny kopplingsskaft
Även byte av växelkors i lådan.

Övrigt:
Röda Magwire tändkablar
Röda Silikon slangar från LR
Stålomspunna bromsslangar
18" 996 carrera fälgar med micheline pilot sport cup på

Förutom detta är såklart alla standard saker som: packningar, lager, slangar, remmar och spännrullar bytta.

User avatar
tkgb
Turbo-Poster
Posts: 413
Joined: 2004-04-01 17:47:04
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1991
Location: Falkenberg
Contact:

#15 Post by tkgb »

Det kanske var mitt block du kände på hos wallens då jag har det på borrning hos dom nu.
Trist med med det första blocket, konstig att dom tog sig an jobbet om dom inte hade rätt grejor eller kunskap för alusilbearbetning.

Men det borde väl gå att borra upp det kassa blocket till 101 mm.
Lite extra motorblock är alltid bra att ha.

mvh tommy

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users