Hur många hk har jag fått?
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2004-03-30 09:34:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hur många hk har jag fått?
Har fått min 944 Turbo -90 modifierad av meistro Sanden och undrar lite var effekten kan ha landat. Märker en ruggig skillnad mot orginal och har väl en egen ide vart det kan ha hamnat men vill ändå har er åsikt. Det som gjorts är:
-Sportkam
-Renoverad, planad och lite portad topp
-Modiferad laddluftkylare (bytt gavel)
-Progressiv bränsletrycksregulator
-Modifierad wastegate
-Laddtryck på ca 1,15bar
-Racekatalysator
Turbo, filter och avgassystem orginal förutom katalysator.
//A
-Sportkam
-Renoverad, planad och lite portad topp
-Modiferad laddluftkylare (bytt gavel)
-Progressiv bränsletrycksregulator
-Modifierad wastegate
-Laddtryck på ca 1,15bar
-Racekatalysator
Turbo, filter och avgassystem orginal förutom katalysator.
//A
Last edited by -A- on 2004-04-06 15:01:38, edited 1 time in total.
- FekZen
- Turbo-Poster
- Posts: 801
- Joined: 2004-03-29 16:29:59
- Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Sthlm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2004-03-30 09:34:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Rasmus Holmgård
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2004-03-29 23:38:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skellefteå
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2004-03-30 09:34:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Om den är på 300hk nu så stämmer definitivt inte effektuppgiften på 295hk med chip/wastegate trimmet. Skillnaden mot detta är klart kännbar. Då stämmer inte heller orginalangivelsen på 250hk eftersom det är stor skillnad mellan orginal och chip/wastegate paketet. Det är skillnaden mot orginalets 250hk jag är ute efter med samma mätmetod.
Mvh Andreas
Mvh Andreas
- Rasmus Holmgård
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2004-03-29 23:38:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skellefteå
- Contact:
Vad gissar du på själv?
Det kan säkert vara mer än 300hk men inte så mycket mer.
Den börjar säkert ladda tidigare med dessa mods och du får ett bättre vrid men toppeffekten tror jag inte är mycket högre som det kanske känns.
Jag kan ha helt fel men det är vad jag tror...
Det kan säkert vara mer än 300hk men inte så mycket mer.
Den börjar säkert ladda tidigare med dessa mods och du får ett bättre vrid men toppeffekten tror jag inte är mycket högre som det kanske känns.
Jag kan ha helt fel men det är vad jag tror...
Mvh "Rarre"
944 turbo S -88 SÅLD
944 turbo S -88 SÅLD
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2004-03-30 09:34:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Har tyvärr ingen laddtrycksmätare men enligt uppgift ska den hålla 1.15 bar och gå ner något på slutet (1.05). På samma sätt fungerar 295 hk trimmet, den laddar 1 bar och går ner på slutet till 0.9. Skillnaden genom hela kurvan på ca 0.15 bar borde ge några hästar tycker man (utan att vara expert). Hoppas och tror på 320 hk. Huvudsaken är ju att jag upplever den mycket piggare. Kan i alla fall helt klart rekomendera dessa moddar för att få bättre drag i bilen.
Mvh Andreas
Mvh Andreas
- Daniel Kindh
- S-Poster
- Posts: 88
- Joined: 2004-03-29 21:14:48
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
- mans71
- S-Poster
- Posts: 181
- Joined: 2004-03-30 08:07:16
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Vadstena
- Contact:
Har ungefär samma moddar (saknar dock kat). Tror att du har rätt när du säger 300 lite drygt, men inte mycket drygt.
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]
-
- Carrera-Poster
- Posts: 314
- Joined: 2004-03-31 21:43:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Med dom moddsen bör du ha ca 300hk, att modda laddkylare höjer inte effekten men det gör att du kan ladda mer,, och det vill säga mer Hk. Sportkammen gör att du får lite sämmre bottenvrid och bättre toppregister. Personligen tycker inte jag att man ska ladda mer en 1-1,1bar med en chippad turbo eftersom det endast sitter en 200Kpa mappsensor orginalmonterat.
Men om du tycker din bil går bättre en tidigare så ska du självklart vara nöjd och inte stirra dig blind på hästkrafterna. Med dessa modds kan du trimma vidare i större utsträckning.
Lycka till//
Jonas Larsson
Men om du tycker din bil går bättre en tidigare så ska du självklart vara nöjd och inte stirra dig blind på hästkrafterna. Med dessa modds kan du trimma vidare i större utsträckning.
Lycka till//
Jonas Larsson
PORSCHE, Probably the best car in the world.
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
WWW.AUTOLAB.NU (under ombyggnad)
Officiell ITS FUN sponsor
Aktuellt: Lanserar inom kort modernaste formen av GPS spårning till din bil.
PCS #8090
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2004-03-30 09:34:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag måste i alla fall fått världshistoriens piggaste 5hk för skillnaden mot chip/wastegate-trimm (295hk) är stor. En bekant har förresten bänkat en bil med chip/wastegate trimmet och noterade 294hk och ca 445 Nm. För att knyta an till en annan tråd på forumet så lånade jag nyss en BMW M3 med 343hk och 944:an hänger helt klart med. Är fortfarande lite förvånad att laddtryck och effekt inte hänger ihop men jag är definitivt ingen motorexpert.
Mvh Andreas
Mvh Andreas
-
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-03-29 20:36:21
- Contact:
- Rasmus Holmgård
- S-Poster
- Posts: 55
- Joined: 2004-03-29 23:38:23
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Skellefteå
- Contact:
M3:an ska du gärna köra ifrån med dina modds för din bil väger mindre-A- wrote:Jag måste i alla fall fått världshistoriens piggaste 5hk för skillnaden mot chip/wastegate-trimm (295hk) är stor. En bekant har förresten bänkat en bil med chip/wastegate trimmet och noterade 294hk och ca 445 Nm. För att knyta an till en annan tråd på forumet så lånade jag nyss en BMW M3 med 343hk och 944:an hänger helt klart med. Är fortfarande lite förvånad att laddtryck och effekt inte hänger ihop men jag är definitivt ingen motorexpert.
Mvh Andreas
Effetkt och laddtryck hänger helt klart ihop men det jag tror "area 951" menar är att du inte automatiskt får högre effekt bara för att du modifierar IC:n och har samma laddtryck. Däremot kan du ladda mer vilket bidrar till fler hk/Nm.
Mvh "Rarre"
944 turbo S -88 SÅLD
944 turbo S -88 SÅLD
-
- S-Poster
- Posts: 53
- Joined: 2004-03-30 09:34:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Vet inte exakt vilken hur de 294hk mättes upp men jag antar att det var med samma metod som man mäter fram de 250 som anges som orginalhästar. Personen som mätte finns här på forumet så han kanske kan förtydliga om han läser detta. Vridet mättes till ca 445 Nm och det är ju t.o.m mer än Sanden anger.
Beträffande IC modifering fungerar det väl så att om man bara modifierar IC:n så kommer väl i princip laddtrycket att sjunka, dock inte effekten. För att få ökad effekt måste man väl höja tillbaka laddtrycket. Stämmer inte detta? (håller på att lära mig hur saker och ting hänger ihop).
Mvh Andreas
Beträffande IC modifering fungerar det väl så att om man bara modifierar IC:n så kommer väl i princip laddtrycket att sjunka, dock inte effekten. För att få ökad effekt måste man väl höja tillbaka laddtrycket. Stämmer inte detta? (håller på att lära mig hur saker och ting hänger ihop).
Mvh Andreas
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Som sagt...huvudsaken du själv är nöjd så spelar HK-siffror mindre roll.
Vad gäller IC'n så blir resultat såhär med ny gavel:
Nya gaveln ger mindre restriktion vilket ökar flödet. Det innebär i praktiken att turbon behöver jobba mindre för att generera samma tryck som tidigare efter det att luften passerat intercoolern. Mao tryckfallet blir lägre.
Men eftersom wastegaten styrs från tryckröret _innan_ intercoolern så kommer turbon fortfarande jobba med samma tryck som tidigare, men mer tryck når insuget och själva motorn.
= mer luft + mer bränsle = mer hästar.
MEN det många inte tänker på att är att vid minskat tryckfall genom intercoolern minskar också verkningsgraden. Låt er inte luras att Porsche gjorde ett misstag när de utformade gaveln på det sättet.. Det är för att medvetet bromsa upp luften genom intercoolern och därmed få kylningen av luften effektivare.
För att använda ett amerikanskt uttryck..."Det finns inga fria luncher"..
Så resultatet blir med nya gaveln att luften som nu når insuget/motorn är varmare än tidigare.
= varmare luft ger färra hästar, ökad risk för spikning.
Så det är både för- och nackdelar.
Det "riktiga" sättet är att minska tryckfallet genom bättre flöde samtidigt som man råder bot på kylningen genom att använda en större intercooler "kärna".
En annan fördel är dock bättre spool up/minskad lagg.
Vad gäller IC'n så blir resultat såhär med ny gavel:
Nya gaveln ger mindre restriktion vilket ökar flödet. Det innebär i praktiken att turbon behöver jobba mindre för att generera samma tryck som tidigare efter det att luften passerat intercoolern. Mao tryckfallet blir lägre.
Men eftersom wastegaten styrs från tryckröret _innan_ intercoolern så kommer turbon fortfarande jobba med samma tryck som tidigare, men mer tryck når insuget och själva motorn.
= mer luft + mer bränsle = mer hästar.
MEN det många inte tänker på att är att vid minskat tryckfall genom intercoolern minskar också verkningsgraden. Låt er inte luras att Porsche gjorde ett misstag när de utformade gaveln på det sättet.. Det är för att medvetet bromsa upp luften genom intercoolern och därmed få kylningen av luften effektivare.
För att använda ett amerikanskt uttryck..."Det finns inga fria luncher"..
Så resultatet blir med nya gaveln att luften som nu når insuget/motorn är varmare än tidigare.
= varmare luft ger färra hästar, ökad risk för spikning.
Så det är både för- och nackdelar.
Det "riktiga" sättet är att minska tryckfallet genom bättre flöde samtidigt som man råder bot på kylningen genom att använda en större intercooler "kärna".
En annan fördel är dock bättre spool up/minskad lagg.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
Who is online
Users browsing this forum: No registered users