944 turbo-89 Pärlan

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

944 turbo-89 Pärlan

#1 Post by Stefan Gabrielsson »

Hög tid att starta en biltråd

Det började med en 944 na 84:a, tog omvägen om en 911 targa 76:a och en MGTF 160 innan jag bestämde mig för att försöka få fatt i en 944 s2 eller turbo.
Efter att ha smugit runt här på forumet ett tag bestämde jag mig för att satsa på en Turbo.

Satte in en köpesannons och fick ett fint napp i Nödinge. Nära och bra:
Trodde inte att det skulle bli en champagnemetallic-bil med vitt skinn och oxblodsröd instrumentering (låter ju lite pimp my ride), men efter att ha sett den var saken klar.
Helt original förutom Cup 2 fälgar, Bengts chip och ställbart tryck.
8900 mil med full historik med kvitton o allt sedan ny.

Kom av mig lite när topplockspackningen rök strax efter köpet.
Säljaren var tursamt nog en riktig hedersknyffel med både resurser och kunnande, så det hela slutade med helrenoverad topp...

Vet inte vad det skulle vara om jag skulle förändra nåt på den, så det får nog vara så länge.


Har hunnit njuta lite av bilen nu i höst.
Svårt att hålla leendet tillbaks när man drar på :D
Vilken bil!!!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Stefan Gabrielsson on 2009-09-26 09:06:57, edited 1 time in total.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#2 Post by JBlom »

Wow vilken skum inredning. :)
Härligt att läsa om föregående ägarens vilja att hjälpa till.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

#3 Post by Stefan Gabrielsson »

JBlom wrote:Wow vilken skum inredning. :)
Härligt att läsa om föregående ägarens vilja att hjälpa till.
mm. Inte helt vanligt. Hade tänkt mig svart skinn men efter att ha sett den kunde jag inte låta bli den.

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

Re: 944 turbo-89 Pärlan

#4 Post by Stefan Gabrielsson »

Stefan Gabrielsson wrote:Hög tid att starta en biltråd

Det började med en 944 na 84:a, tog omvägen om en 911 targa 76:a och en MGTF 160 innan jag bestämde mig för att försöka få fatt i en 944 s2 eller turbo.
Efter att ha smugit runt här på forumet ett tag bestämde jag mig för att satsa på en Turbo.

Satte in en köpesannons och fick ett fint napp i Nödinge. Nära och bra:
Trodde inte att det skulle bli en champagnemetallic-bil med vitt skinn och oxblodsröd instrumentering (låter ju lite pimp my ride), men efter att ha sett den var saken klar.
Helt original förutom Cup 2 fälgar, Bengts chip och ställbart tryck.
8900 mil med full historik med kvitton o allt sedan ny.

Kom av mig lite när topplockspackningen rök strax efter köpet.
Säljaren var tursamt nog en riktig hedersknyffel med både resurser och kunnande, så det hela slutade med helrenoverad topp...

Vet inte vad det skulle vara om jag skulle förändra nåt på den, så det får nog vara så länge.


Har hunnit njuta lite av bilen nu i höst.
Svårt att hålla leendet tillbaks när man drar på :D
Vilken bil!!!

Stefan Gabrielsson
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2009-01-21 12:42:28
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Kinna Västra Götalands Län
Contact:

Re: 944 turbo-89 Pärlan

#5 Post by Stefan Gabrielsson »

Stefan Gabrielsson wrote:Hög tid att starta en biltråd

Det började med en 944 na 84:a, tog omvägen om en 911 targa 76:a och en MGTF 160 innan jag bestämde mig för att försöka få fatt i en 944 s2 eller turbo.
Efter att ha smugit runt här på forumet ett tag bestämde jag mig för att satsa på en Turbo.

Satte in en köpesannons och fick ett fint napp i Nödinge. Nära och bra:
Trodde inte att det skulle bli en champagnemetallic-bil med vitt skinn och oxblodsröd instrumentering (låter ju lite pimp my ride), men efter att ha sett den var saken klar.
Helt original förutom Cup 2 fälgar, Bengts chip och ställbart tryck.
8900 mil med full historik med kvitton o allt sedan ny.

Kom av mig lite när topplockspackningen rök strax efter köpet.
Säljaren var tursamt nog en riktig hedersknyffel med både resurser och kunnande, så det hela slutade med helrenoverad topp...

Vet inte vad det skulle vara om jag skulle förändra nåt på den, så det får nog vara så länge.


Har hunnit njuta lite av bilen nu i höst.
Svårt att hålla leendet tillbaks när man drar på :D
Vilken bil!!!
Funderar på att sätta tillbaks originaldämpare fram, de blev utbytta mot sachsdämpare efter en omgång med en Volvo 740 för några år sedan.
Är det värt besväret att byta tillbaks tro??

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users