951 | Turbo SS "The Beast"

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

951 | Turbo SS "The Beast"

#1 Post by bergodalvana »

Nytt projekt...
- Kaross : 944 T -86
- Motor: 2.5 liters Turbo S (CUP) något modefierat med bla Stålfodrat, Aluprofil istället för topp-packning, Volvo ventiler, Cup insug, Cup oljetråg. Borttagna balansaxlar, 044 Pump, Fuel cell. mer lull tillkommer.
- Låda: För tillfället Turbo-orginal.
- Sprut: Inte klart, men det lutar åt Greddy.
- Chassi: Hårt hårt hårt.
- Däck: 19"
- Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
- Mål 2: 450 hp +
- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
- Färg: Ingen aning... öppen för förslag :)

Bilder och info kommer snart :)
Last edited by bergodalvana on 2013-02-04 21:57:46, edited 6 times in total.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3571
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

Re: 951 | Turbo SS

#2 Post by Bathory »

bergodalvana wrote: - Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
Du har gott om tid på dig ;)

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 951 | Turbo SS

#3 Post by gegge »

bergodalvana wrote:Nytt projekt...
- Mål 1: Ha klart bilen till Vårträffen 2110
Ingen brådska.. :lol: :lol: :wink:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: 951 | Turbo SS

#4 Post by Maxx »

bergodalvana wrote:- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
Låter intressant! Men borde inte mål 3 vara mål 1a? Och varför är det med på listan ...? :shock:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

Re: 951 | Turbo SS

#5 Post by bergodalvana »

Sjösgärd wrote:
bergodalvana wrote:- Mål 3: Undvika mitt-refuger på motorvägen.
Låter intressant! Men borde inte mål 3 vara mål 1a? Och varför är det med på listan ...? :shock:
Hehe.. du har helt rätt, fast Vårträffen är ju ganska viktig den med :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#6 Post by gegge »

Skönt att ha som mål att undvika refugerna! Är de magnetiska :lol: :lol: jag menar, det är ett mål man VILL uppnå rätt snart!

Skämt åsido, har du fått fatt på cupdelar eller bygger du på cupbil?

Mest en nyfiken fråga då jag själv funderar på att bygga om mitt insug:
Orginalinsuget flödar minst 10% bättre på ettan jmf trean. Om du siktar på 450hk gissar jag på ordentligt laddtryck. Kompenserar man en enskild cylinder på insprutningen för att undvika spik eller hur fungerar det?
Det vanliga insuget är något av en flaskhals, är cup bättre?
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#7 Post by bergodalvana »

gegge wrote:Skönt att ha som mål att undvika refugerna! Är de magnetiska :lol: :lol: jag menar, det är ett mål man VILL uppnå rätt snart!

Skämt åsido, har du fått fatt på cupdelar eller bygger du på cupbil?

Mest en nyfiken fråga då jag själv funderar på att bygga om mitt insug:
Orginalinsuget flödar minst 10% bättre på ettan jmf trean. Om du siktar på 450hk gissar jag på ordentligt laddtryck. Kompenserar man en enskild cylinder på insprutningen för att undvika spik eller hur fungerar det?
Det vanliga insuget är något av en flaskhals, är cup bättre?
Jag har fått Cup-delar.

Huruvida det skulle vara bättre flöde vet jag faktiskt inte.
Helt säker på att nån vet på forumet

Sen ser jag ingen omöjlighet att ladda upp till 2 bar.... önsketänkande?... -kanske... hehe :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by gurra »

Grattis till bilen!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#9 Post by bergodalvana »

Mekdag 1.

Idag har jag börjat med att sätta ihop motorn. Blåst rent den från damm m.m. Skönt att jobba med ett helt rent block, den var ju tvättad med ångtvätt. :)
Så idag åkte veven på tlllsammans med kolvar och vevaxlar. drog runt veven några varv och den gick runt fint.
Jag har idag funderat över i vilken ordning jag ska försöka få klar bilen och kom fram till följande.

1- Sätta ihop motor.
2- Sätta på bakvagn och hjulupphängning, växellåda m.m.
3- Fixa iordning kaross, lacka m.m.
4- Inredning, GT-vinge.
5- Fixa sprutet.
6- I med motor.
7- På med front, skärmar mm.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#10 Post by notetoself »

Tjoho! Grymt att du kommit igång med det nya projektet! :toot:
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#11 Post by JBlom »

Trevlig kärra, ska bli intressant att följa. :)

Angående sprut, ska du ha ett fullt mappningsbart?
Kör på ett Link, Motor Nord säljer dom. Kanske Revline kan fixa oxå?
Greddy å alla Japanska hokuspokus sprut ska man hålla sig ifrån. Kör på något som har svensk support och som folk kan mappa.
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#12 Post by bergodalvana »

JBlom wrote:Trevlig kärra, ska bli intressant att följa. :)

Angående sprut, ska du ha ett fullt mappningsbart?
Kör på ett Link, Motor Nord säljer dom. Kanske Revline kan fixa oxå?
Greddy å alla Japanska hokuspokus sprut ska man hålla sig ifrån. Kör på något som har svensk support och som folk kan mappa.
Jag har väl inte bestämt mig ännu men att det lutar åt Greddy är att jag har ett par vänner som kör bland annat Supra med Greddy, dom är hyfsat insatta med sprutet och har inte haft några problem med det.
Ska man gå på support-tillgänglighet är väl Vems bäst eftersom att det är så många som använder det.
Mappningen är nog inga problem, jag har ju Autotech i Trollhättan och dom har jag bara hört bra saker om :)
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#13 Post by bergodalvana »

Snabbvisit i garaget:
Idag fick jag på oljetråget, oljepumpen och vatten pumpen.
Har idag börjat kolla på en lösning att ta bort balansaxlarna.
Det lutar åt att köpa Lindsey Racing men det måste väl finnas annat alternativ som är närmare.
Nån som vet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Erol »

Man kan ju alltid låta axlarna sitta men strunta i att montera remmen, helt
klart den billigaste lösningen om man kan leva med de 0,5 kg extra vikt
som axlarna väger..


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#15 Post by JBlom »

bergodalvana wrote: Jag har väl inte bestämt mig ännu men att det lutar åt Greddy är att jag har ett par vänner som kör bland annat Supra med Greddy, dom är hyfsat insatta med sprutet och har inte haft några problem med det.
Ska man gå på support-tillgänglighet är väl Vems bäst eftersom att det är så många som använder det.
Mappningen är nog inga problem, jag har ju Autotech i Trollhättan och dom har jag bara hört bra saker om :)
Ja känner man folk som håller på å kan grejjerna så är det ju smidigt.
Vems är inte värt pengarna då kan man lika gärna köpa MS.
Men det är ju bara mina 2cent...
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]