Har fjärrstyning för centrallås/larm i min 968, den är allmänt knepig, det går bara att låsa upp med denna, inte att låsa, det gör man med nyckeln, räckvidden är typ 2m, ingen blinkindikering, och dessutom krånglar den ibland.
Tänkte därför byta till nåt bättre.
Nån som vet var burken sitter/brukar sitta monterad? Elschema?
Står Cargard på fjärrkontrollen, det är originallarm i bilen så jag antar att det bara är en fjärrstyrning.
Fjärrstyrning
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Fjärrstyrning
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Håkan Jönehall
- S-Poster
- Posts: 138
- Joined: 2004-03-30 20:12:10
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Gråbo (Göteborg)
- Contact:
Centrallås och startspärr skulle jag tro, Dörrar och luckor går på orginallarmet.
Dosan sitter förmodligen under instrumentbrädan nära säkringsboxen där allt är inkopplat.
Min centrallåsstyrning var inkopplad strax framför förardörren och startspärrkretsarna i säkringsdosan (3st)
Mvh Håkan
Dosan sitter förmodligen under instrumentbrädan nära säkringsboxen där allt är inkopplat.
Min centrallåsstyrning var inkopplad strax framför förardörren och startspärrkretsarna i säkringsdosan (3st)
Mvh Håkan
944 turbo cab -91 svart
-
- Turbo-Poster
- Posts: 414
- Joined: 2008-10-25 13:30:14
- Bilmodell: 944 -85B
- Location: Örebro
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 267
- Joined: 2007-06-13 13:51:40
- Bilmodell: 968 Ametist
- Årsmodell: 1993
- Location: Gästrikland
- Contact:
Har nu bytt ut fjärrstyrningen.
Postar dokumentationen här ifall nån mer vill byta.
Köpte en fjärrstyrning IP-FB från Innoparts, Tyskland.
Denna har en liten smidig sändare, en knapp för att låsa/aktivera och låsa upp/avaktivera, signalerar med blinkersen, 2 blink för låsa, en blink för låsa upp (en klassiker). Den har en extrafunktion som jag behöver för bakluckan, min nyckel går inte längre att vrida runt. En ljudmodul finns också som option med Hollywoodbillarmljud.
http://www.innoparts.de/
http://www.racing24.de/shop/index.php
Denna lösning fungerar alltså om man vill ha fjärrstyrning på en 968 (944?) med originallarm. Alla inkopplingar gör på kabelhärvan till originallarmet. Larmmodulen sitter innanför fotplattan på passagerarsidan.
Ref. '968 Workshop manual'.
Inkoppling:
1, Spänningsmatning. Röd kabel, med säkring, från fjärrstyrningen kopplas till röd kabel kontakt 1 terminal 3 på larmmodulen. Svart kabel från fjärrstyrningen kopplas till brun kabel kontakt 1 terminal 2 på larmmodulen.
2, Aktivering/avaktivering. Larmmodulen behöver 0Volt-signaler för detta. Med fjärrstyningen medföljer kontakter med byglingar, den med svarta byglingar ger 0Volt-signaler. På kabelhärvan en bit före kontakterna finns en blindtarm med ihopkopplade kablar, se bild. Vit kable från fjärrstyrningen kopplas till brun/vita kablar, kontakt 2 terminal 1 på larmmodulen. Blå kabel från fjärrstyrningen kopplas till brun/röda kablar, kontakt 2 terminal 2 på larmmodulen.
3, Blinkerssignaler. Grön kabel från fjärrstyrningen förgrenas via dioder till svart/vit och svart/gröna kablar. Dessa kopplas till svart/brun kontakt 1 terminal 8, resp. grön kontakt 1 terminal 9.
4, Extrafunktion. Den andra knappen på sändaren kan användas valfritt. En utgång på modulen aktiveras efter en sekund och förblir aktiverad så länge knappen hålls inne. Utgången kan bara sänka 300mA så ett mellanrelä måste användas. Denna kopplade jag till bakluckan. Eftersom nyckeln inte fungerade så kopplade jag ur den växlande kontakted bak och ersatte med ett växlande relä. Det är detta som syns tejpat till modulen.
5, Sändarna måste knytas till fjärrstyrningsmodulen enl. instruktion.
Klart!
Postar dokumentationen här ifall nån mer vill byta.
Köpte en fjärrstyrning IP-FB från Innoparts, Tyskland.
Denna har en liten smidig sändare, en knapp för att låsa/aktivera och låsa upp/avaktivera, signalerar med blinkersen, 2 blink för låsa, en blink för låsa upp (en klassiker). Den har en extrafunktion som jag behöver för bakluckan, min nyckel går inte längre att vrida runt. En ljudmodul finns också som option med Hollywoodbillarmljud.
http://www.innoparts.de/
http://www.racing24.de/shop/index.php
Denna lösning fungerar alltså om man vill ha fjärrstyrning på en 968 (944?) med originallarm. Alla inkopplingar gör på kabelhärvan till originallarmet. Larmmodulen sitter innanför fotplattan på passagerarsidan.
Ref. '968 Workshop manual'.
Inkoppling:
1, Spänningsmatning. Röd kabel, med säkring, från fjärrstyrningen kopplas till röd kabel kontakt 1 terminal 3 på larmmodulen. Svart kabel från fjärrstyrningen kopplas till brun kabel kontakt 1 terminal 2 på larmmodulen.
2, Aktivering/avaktivering. Larmmodulen behöver 0Volt-signaler för detta. Med fjärrstyningen medföljer kontakter med byglingar, den med svarta byglingar ger 0Volt-signaler. På kabelhärvan en bit före kontakterna finns en blindtarm med ihopkopplade kablar, se bild. Vit kable från fjärrstyrningen kopplas till brun/vita kablar, kontakt 2 terminal 1 på larmmodulen. Blå kabel från fjärrstyrningen kopplas till brun/röda kablar, kontakt 2 terminal 2 på larmmodulen.
3, Blinkerssignaler. Grön kabel från fjärrstyrningen förgrenas via dioder till svart/vit och svart/gröna kablar. Dessa kopplas till svart/brun kontakt 1 terminal 8, resp. grön kontakt 1 terminal 9.
4, Extrafunktion. Den andra knappen på sändaren kan användas valfritt. En utgång på modulen aktiveras efter en sekund och förblir aktiverad så länge knappen hålls inne. Utgången kan bara sänka 300mA så ett mellanrelä måste användas. Denna kopplade jag till bakluckan. Eftersom nyckeln inte fungerade så kopplade jag ur den växlande kontakted bak och ersatte med ett växlande relä. Det är detta som syns tejpat till modulen.
5, Sändarna måste knytas till fjärrstyrningsmodulen enl. instruktion.
Klart!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users