944 1982 | Broberg -såld

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

944 1982 | Broberg -såld

#1 Post by broberg »

Porsche 944 Alpinvit 1982

Så här ser den ut idag (07-10-24):
Image

944 Nr 3803 av 3921st tillverkade år 1982.
Såld i Düsseldorf, Tyskland. Importerad till Sverige 1987.

Jag köpte den av en yngre herre i Rimforsa på hösten 2003, trots div. vibrationer i framvagnen och en något sliten inredning så kändes det rätt att köpa just denna bil. Och roligare bil har jag aldrig haft äran att köra!
Ångrar mig inte för fem öre.

Då det var höst så hade jag inte mycket tid att köra på, så hade den bara igång ett litet tag på höstkanten, sen blev det vinterförvaring.

Våren 2004 var det dags, äntligen fick man köra lite!
Hade lite bekymmer på bilprovningen iom för höga co-värden, tjuvluft tänkte man, så bytte en ganska torr gummibälg till insuget, som jag ett tag trodde hjälpte, men efter att konstaterat att den fortfarande går på tok för fett så kollade jag upp LMMen, hittade inga fel alls såg jättebra ut.

Monterade tillbaka allting och upptäckte då att kontakten till LMMen glappade en hel del! Så efter lite mecklande så satt kontakten fast ordentligt. Bara ner till bilprovningen igen och åka därifrån med ett rent papper :)

Ett visst tickande hade jag hört när jag köpte den, men efter en service med lite nya filter, olja och nya stift så försvann tickandet nästan helt och bilen kändes mycket piggare!

Samma sommar så tog Gotland Ring min ban-oskuld tillsammans med PCS, vilket var en riktig höjdare! Trots att man då insåg att bilen var långt ifrån i toppskick när det gällde väghållningen. Bilen var kraftigt överstyrd och baken ville hela tiden släppa i de skarpare kurvorna vilket gjorde att jag inte vågade trycka på ett dugg. (PCS tycker nog inte det är kul när man sladdar runt kurvorna).
Image

Hursomhelst så var detta hur kul som helst! Och jag vill verkligen ge mig på det igen, men sa till mig själv att jag måste fixa nya fjädrar och dämpare innan jag ger mig på det igen, och det har medfört att jag har inte kört nu sen 2004.


Sensommaren 2004 så blev jag inbjuden av John (den ena av de två som drog igång 944 Sverige) att delta på lite slalom ute på Öland! Visst sa jag, det vore kul. Så jag o Joakim (den andra av de två) satte os i min vita pärla och drog oss ut på den "lilla" resan från Åtvidaberg ner till Kalmar och sen vidare ut på Öland!

Det var ett kompisgäng med ganska varierande bilar (Volvo s40, Porsche 964, Golf 3 GTI, Subaru Impreza, Audi kombi 4wd, Bmw M5). Vägen ut var snäppet värre än vad vägen ut till gotland ring var, men väl värt mödan!
Image

Helt underbart väder, riktigt trevligt folk. Och körningen gick väl så bra som den kunde med tanke på bilen kändes det som. (körde bättre än m5:an iaf 8-) ).

Blev även en däcksparkar-träff under sommaren 2004.
Image


Tiden flyger, inte bara när man har roligt.
2005 till 2007 blev ganska döda (bilen har gått ca 20mil på tre år) pga mycket annat. Men till störst del för att jag inte fått tummen ur och arbetat så mycket på bilen men det som har blivit gjort hittils (2007-10-24) är :

Framvagn :
Fjäderben ombyggda så de är ställbara. (ombyggnadskit från Utzon)
Nya bussningar till bärarmarna i Uretan. (Utzon)
Nya fjädrar, 250lbs. (Weltmeister)
Nya dämpare, Gula Koni justerbara. (Utzon)
Ny hastighetsmätarvajer efter lite klumpigt förfarande. (PCS)
Nya bromsok, Röda 4-kolvsok från Brembo (Utzon)
Nya bromsskivor, Sebro 300*28mm skivor. (Utzon)
Nya bromsbelägg givetvis. (Utzon)
Bromsarna fram är det färdiga "BIG RED"-kittet som Utzon säljer. (Rekommenderas!)

Bakvagn :
Nya bussningar till torssionstuben och svärden i polygrafit. (Weltmeister)
Nya torssionsstavar, 28,5mm Ihåliga (motsvarar 27mm solida). (Weltmeister)
Nya bromsskivor, Sebro. (Utzon)
Nya bromsbelägg. (Utzon)
Nya gummin till upphäningen av växellådan. (PCS)
Nya stötdämpare, Gula Koni justerbara. (Utzon)
Nya fästen till torssionstuben. (Utzon)
Nya drivknutar, alla fyra utbytta. (Utzon)

Motor :
Nya tändkablar, aningen grövre än orginal. Tändkabelstats från Utzon.
Ny bakre ljuddämpare (apple dämpare) med nytt slutrör (simons universal, brett o flådigt)

Hjul :
Fälgarna är omlackerade i färgen pacificblau (En porsche-färg såklart.)

Kaross :
Vita blinkers är monterade
Ny Ribbkjol monterad, dock ej lackerad vit.

Kommande moment är :


Motor :
Byte av balansrem samt kamrem
Oljebyte
Stift byte
Byte av motorkuddar
Det blir även kompressor så småningom, men det är bland det sista jag ger mig på av allt i min lista.

Chassi :
Byte av gummipuckar till avgas-systemet.
Omsvetsning av fjäderbenen fram. (flytta ner röret)
Fyrhjulsinställning
Balansering av däck


Inredning :
Klä om innertak
Ny Golvmatta
Renovera passagerarstolen
Bygga om baksätet till något mer praktiskt
ALL EL ska kontrolleras och repareras
Central-lås och nytt larm ska monteras
El öppning av backluckan ska monteras
Bygga in en GPS i konsolen
Bygga färdigt högtalar-paneler till sittbrunnarna
Montera in stereo och dra kablar riktigt ordentligt

Kaross :
En custom läpp till fronten ska tillverkas.
Handtagen ska slipas ner o lackeras.
Lister ska bytas ut efter omlackering, samtliga lister.
Hela bilen ska få ny lack. Troligen samma färg, men man vet aldrig!
Last edited by broberg on 2007-10-25 10:55:05, edited 11 times in total.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#2 Post by Max »

du kommer inte att gjuta upp och sälja fronten? man blir ju lite sugen :)

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#3 Post by broberg »

OM jag gjuter upp en front så blir den aningen annorlunda, fast fortfarande baserad på orginal-fronten!

kommer lägga ner mer energi på det senare.. men jag kanske gjuter upp en form till en snygg läpp och säljer, tror du om det? ;D
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#4 Post by Max »

Broberg wrote:OM jag gjuter upp en front så blir den aningen annorlunda, fast fortfarande baserad på orginal-fronten!

kommer lägga ner mer energi på det senare.. men jag kanske gjuter upp en form till en snygg läpp och säljer, tror du om det? ;D
Det låter som en gö-bra idé! Jag köper :D
Hur går det på kompressorfronten förresten?

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by broberg »

Kompressor kostar mycket så det blir nästa projekt när jag är klar med allt annat (dämpare, bromsar, bussningar, inredning osv osv)..

För det är så jäkla tråkigt om bilen står still ytterligare ett år, vill ju försöka få ut den till sommaren!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Du lär nog uppleva en "viss" skillnad på banträffarna efter dina modifieringar... :D

Nästan lite tråkigt att jag har en "färdig" bil... det är ju kul med nytt godis...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#7 Post by Pär Hylander »

Hmm, 250 lbs/in = 44 N/mm ger ca 40 N/mm på hjulen fram. Bak med S2-stavar borde vara runt 22-25 N/mm. Känns som det kommer bli väldigt understyrt.....

Tror du kommer att behöva en mkt kraftig bakre kränghämmare eller demontera den främre.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#8 Post by broberg »

Pär Hylander wrote:Hmm, 250 lbs/in = 44 N/mm ger ca 40 N/mm på hjulen fram. Bak med S2-stavar borde vara runt 22-25 N/mm. Känns som det kommer bli väldigt understyrt.....

Tror du kommer att behöva en mkt kraftig bakre kränghämmare eller demontera den främre.

Jo förmodligen så har du jätterätt!
men att byta stavar bak var mest en impuls och inte så värst genomtänkt.. fram så var det mer eller mindre ett krav, och fjädrarna dök upp till ett bra pris.. så det ligger (tyvärr) inte mycket tanke bakom det.

Om jag byter up till 27mm torssionsstavar, skulle det jämna ut det hela eller krävs det helt andra grejor bak?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Broberg wrote:
Pär Hylander wrote:Hmm, 250 lbs/in = 44 N/mm ger ca 40 N/mm på hjulen fram. Bak med S2-stavar borde vara runt 22-25 N/mm. Känns som det kommer bli väldigt understyrt.....

Tror du kommer att behöva en mkt kraftig bakre kränghämmare eller demontera den främre.

Jo förmodligen så har du jätterätt!
men att byta stavar bak var mest en impuls och inte så värst genomtänkt.. fram så var det mer eller mindre ett krav, och fjädrarna dök upp till ett bra pris.. så det ligger (tyvärr) inte mycket tanke bakom det.

Om jag byter up till 27mm torssionsstavar, skulle det jämna ut det hela eller krävs det helt andra grejor bak?
Oj, hade missat din komplettering här. Jo, Andreas hade ju räknat lite på det och det verkar du som det blir mkt bättre. Vad är det för pris på sådana stavar? Kanske coiloverdämpare med fjäder bak som komplettering till org stavar är prismässigt intressant? Tror Avo enkeljusterbara med plast/gumminussning kostar lite dryg en tusenlapp st bara. Sen tillkommer fjäder, 600-700 kr? . Se här: http://home.swipnet.se/bmp/
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#10 Post by broberg »

Det är då de ihåliga 28,5mm som 944_968cs säljer som jag ska köpa.. vilket låg på 2250 för två.

Så jag kommer nog köra på det o sen gå över till coilover när den dagen kommer, för är faktiskt "nyfiken" på hur långt bara torsionsstavar kan mäta sig.. det är en intressant konstruktion!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#11 Post by Pär Hylander »

Broberg wrote:Det är då de ihåliga 28,5mm som 944_968cs säljer som jag ska köpa.. vilket låg på 2250 för två.

Så jag kommer nog köra på det o sen gå över till coilover när den dagen kommer, för är faktiskt "nyfiken" på hur långt bara torsionsstavar kan mäta sig.. det är en intressant konstruktion!
Både skruvfjäder (coilover) och torsionsaxlar är alldeles utmärkta maskinelement som gör jobbet precis lika bra, dvs igen är bättre än den andra. Dock är urvalet av skruvfjädrar mycket större än torsionsstavar (som ju är helt special för 944). Inställning av ride-heigt och cornerweight är lite smidigare med skruvfjädrar. (ursäkta dom utrikiska orden, men jag vet inga bra svenska ord för det, höjd resp hörnvikt kanske?)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1409
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#12 Post by Eddie Varvstopp »

Jag skulle vilja flika in med ett tips ang. coilover. http://www.roadster.se/ saluför GAZ-dämpare med en väldigt trevlig prisbild. Nu vet jag inte hur bra dessa dämparna är efterssom jag inte hört någon som har haft erfarenheter av dessa (dock verkar de populära bland Mini och Westfield åkare i England).

Annars håller jag med Pär, det är inget fel på torsionstavar alls. Skall man inte hålla på kladda med inställningar och fjäderbyte (som vi rejsputtar :wink: :roll: ) är stavar inget alls dumt val. Lycka till :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#13 Post by broberg »

Så nu har jag äntligen fått tid över att åka in o avsluta affären på de nya ihåliga 28,5mm stavarna som 944_968cs här på forumet hade liggande! (Självklart tjatade man till sig en titt på hans verkligt snygga helblåa 968:a!! För var dag som går vill jag bara ha en 968 mer o mer :D ).


OCH! Glädje yrsel, nu har jag äntligen fått tag på ett garage, lite osäkert datum när jag får tillgång till det men det är inte långt kvar iaf!

Och den 14 april ska bilen in på plåtverksta för lite små-sjusteringar och svetsning.

så efter den 14 ska det förmodligen bli dags att riva fram och bakvagn om alla delar kommit hem tills dess!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#14 Post by broberg »

Allt har ju blivit lite uppskjutet, men iaf :

Den 27 april så lämnade jag in bilen till bil o plåt för att få den uppmätt och att svetsa igen ett hål samt sjustera förardörren som hängde lite på sniskan.

Resultatet blev en dörr som sitter mycket snyggare, inget antennhål på framskärmen längre! Och bilen är inte krockade eller någonting, den är rak o fin! (kollade för säkerhets-skull)


Sen har jag börjat flyttat in i nya garaget, än så länge ligger det lite gammalt bråte kvar där inne, men får avdrag på hyran så länge det ligger kvar. (En amazon motor, en ford motor och ett par travar däck är kvar).

Men det är stort och fint, ska bara installera lite mer belysning och ställa in en bänk som man kan arbeta på!


Bilder kommer så småningom!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#15 Post by broberg »

Bild på nya garaget :

Image

Står som sagt en massa bråte kvar.. bäddsoffan på högerkant ska till tippen snart.
Och på vänsterkanten ligger godiset som ska på bilen :)

Men jämför med vad jag hade innan :
Image
(och detta delade jag med familjen .. inte mycket yta att arbeta på :? )


så fort den gamla bråten i nya garaget är borta så ska det upp en hylla där däcken står nu och en arbetsbänk där soffan står.



så ni är välkommna att titta in o snacka skit närsomhelst under sommaren då pärlan förmodligen inte kommer ut förrens tidigast i augusti..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users