924 turbo -79 | Räserbil för roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

924 turbo -79 | Räserbil för roadsport

#1 Post by Pär Hylander »

Wow, hinner jag först?

Eddievarvstopp har en fin liten delsida om min bil som man hittar här:
http://w1.733.comhem.se/~u73302670/polare/par.html

Kompletterar med mer här vartefter.

Har bl.a lösa planer på att köra på sprit nästa år istället för bensin :D
Last edited by Pär Hylander on 2004-12-19 10:50:35, edited 1 time in total.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 turbo -79 | Räserbil

#2 Post by patand »

Pär Hylander wrote:Har bl.a lösa planer på att köra på sprit nästa år istället för bensin :D
På gränsen till spritmissbruk... om du inte menar att du i år DRUCKIT bensin förståss... ;)

Skämt och sido. Intressant projekt att köra på E85 (för det var väl det du hade tänkt?)!!! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: 924 turbo -79 | Räserbil

#3 Post by Pär Hylander »

patand wrote:
Pär Hylander wrote:Har bl.a lösa planer på att köra på sprit nästa år istället för bensin :D
På gränsen till spritmissbruk... om du nite menar att du i år druckit bensin förståss... ;)
Har aldrig provat bensin i glaset, och det är sprit rätt sällan i det oxo, vilket innebär att samligen där hemma börjar anta lite väl stort omfång nu.

Det är alltså E85 som tanken är att ha i tanken. Lär tillåta högre turbotryck och mer förtändning än bensin samt ger kallare avgaser, kanske kan ge 10-20% högre effekt i bästa fall. Nackdelen är att det blir mycket högre förbrukning, så det är inte säkert att K-jetten räcker till. Kanske måste bli ett tillskottssystem. Hade iofs passat bättre till högre komp än min 7.5-kompskolvar.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by broberg »

Notera, Månadens bil här på 944 Sverige November 2004!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Min överoptimistiska tidsbudget för vintermeket som inte kommit igång än....



Service- 6,7
Vevlager- 3
Motorolja-0,5
Växellådsolja-1
Bromsvätska-2
Oljefilter-0,1
Luftfilter -0,1


Vintermek-93
Coilover - endast fram -8

Fjädrar fram-2
2 st std beg kränghämmare fram - 3
Fäste till framvagnsbalk- 16

Kylare, luftfilter och oljekyl Kolla oljekyl blir varm-24

Tankskum -3

Laga spoiler - polyster, glasfiber, härdare aceton-12
Färg-2

Bakvagn - bussningar -16
Hälsupport -3
Förarstol - nytt fäste- 4


Etanolombyggnad-15
6 st jeepdunk för E85- 1
(Ev boostretarder)-3
Turbotrycksreglering-6
Tillskottssystem model McGyver- 8
Kraftigare tändspole- 2

Däck & fälg-1
15" fälgar
15" däck
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#6 Post by patand »

Kul att se lite vad du planerar Pär!

Men jag förstår inte riktigt siffrorna i budgeten... är det timmar du menar? Byter du verkligen vevlager på 3 timmar? Är motorn fortfarande monterad i bilen när du gör det?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#7 Post by Dan Hovang »

Kan du inte utveckla lite kring oljekylen?

Jag har tänkt att mäta oljetemp i både porschen (både transmissionsolja och motorolja) och BMWn, både före och efter kylaren.

Har forskat lite i vad för slags kopplingar man skulle kunna sätta kring kylaren för att få dit givare, har du några rekommendationer?

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

patand wrote:Kul att se lite vad du planerar Pär!

Men jag förstår inte riktigt siffrorna i budgeten... är det timmar du menar? Byter du verkligen vevlager på 3 timmar? Är motorn fortfarande monterad i bilen när du gör det?
Ja, det gör man nog om allt flyter bra. Bort med framvagnsbalken och bort med sumpen, sen kommer man åt mkt bra underifrån. I detta fallet ska ju ändå framvagnsbalken bort så det underlättar ju ytterligare.

Japp, budget i timmar.

Ja, jag är obotlig optimist ;-)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Dan Hovang wrote:Kan du inte utveckla lite kring oljekylen?

Jag har tänkt att mäta oljetemp i både porschen (både transmissionsolja och motorolja) och BMWn, både före och efter kylaren.

Har forskat lite i vad för slags kopplingar man skulle kunna sätta kring kylaren för att få dit givare, har du några rekommendationer?
Min oljekylare sitter så att det knappt kommer ngn luft igenom den. Ska flytta den så att den får luft genom stora intaget i mitten.

Gängse är att mäta tempen i sumpen, så man sticker bara in en givare genom ngt hål där, finns det inga lediga så byter man ut oljepluggen mot en adapter som håller givare och passar mot sumpen. På samma vis kan man säker göra med vxllådan.

Biltemas tempmätare är nog prisvärda, billiga är dom definitivt ivf! Fast du ska klart logga? Givarna ändrar resistans med tempen så dom kan nog användas av dig ändå.

Vill du ändå koppla in dig före efter kylare så använder du t-stycken mellan kylarens anslutning och slangen. Sen får man klart ha en liten reduceringsnippel/muff till givaren som man monterar i den lediga anslutnignen på t-stycket.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#10 Post by Pär Hylander »

Hade vintersäsongens bästa mekardag idag

Fick lagat infästningen av framvagnsbalken, migen gick varm. Dels ena skruven som är svetsad i konsolen som i sin tur sitter i rambenet. Sen såg jag att hela konsolen släppt i punktsvetsarna mot rambenet (svänger jag för häftigt ? ) så den fick oxo svetsas.

Avgassystemet som tidigare var lägsta punkt på bilen (och därmed avgörande för lägsta tillåtna ride-height) är justerat nu. Ingen svetsskarv som vinner några skönhetspris precis, det blev precis så fult som det brukar bli när en kontorsråtta ska svetsa

Det bästa var att jag fick gjort ett fjäderbensstag, hur lätt som helst! (1.5 timme) Svetsade fast ett par vinkelstångslinknade järnbitar på förstärningsplåten runt fjäderbenstornet. I den fria flänsen skruvas ett rör som löper mellan dom två tornen. Det allra bästa är att det antaglien går att få plats med ett kryss (liknande det från bilder på carrera gts (?) som var länkade till här nyligen (?)) mellan dessa fästen och skarven mellan torped och ramben på motstående sida Tror att det är lysande för vridstyvheten i framvagnen
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Maxx »

Slänger upp bilden jag tror du menar Pär. Får du verkligen plats med ett sånt kors, eller missförstod jag dig?

Image
(Bilden är på en Carrera GTR.)
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#12 Post by Eddie Varvstopp »

Alltid lika skoj när man dels lyckas med nyttomek och t.o.m. hinner med lite kulmek :D . Motionera kameran lite och lägg upp lite bilder vetja :wink: .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Eddie Varvstopp wrote:Alltid lika skoj när man dels lyckas med nyttomek och t.o.m. hinner med lite kulmek :D . Motionera kameran lite och lägg upp lite bilder vetja :wink: .
Sagt och gjort :D

Dock begriper jag inte hur man ska länka in foton här, så ni får kika på rejsa istället: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4 ... c&start=62
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

Maxx wrote:Slänger upp bilden jag tror du menar Pär. Får du verkligen plats med ett sånt kors, eller missförstod jag dig?

(Bilden är på en Carrera GTR.)
Den bilden var det ja! Ok, en GTR!

Liknande det ja, fast kommer att ha det vanliga tvärgående staget oxo. Tror iofs att motorn sitter lägre i GTR:en pga torrsump (?) så lite trångt blir det allt för mig.

Jag anser det vara mycket viktigt att stagen är helt raka. Är dom det minsta böjda tappar dom så mycket styvhet (belastning i böj istället för i drag) så att nyttan nästan försvinner helt och det blir ett blingbling-stag istället
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#15 Post by Pär Hylander »

Hade ett motorfäste som var rätt så "raddigt" (dåligt, nästan helt sönder betyder det på rikssvenska). Så jag modiferade det så att motorn dels blir stummonterad på högersidan och dels att infästningen är justerbar i höjd :D . Just nu är det ställt så att motorn sitter 15 mm lägre. Det är iofs möjligt att montera den ännu lägre, kanske ytterligare 25-30 mm men då behöver jag lossa motorn från transaxeln för att kunna montera motorfästet, så det får anstå tills tillfäller eller inspiration infinner sig. Andra sidan går att modifiera på samma sätt, men dels blev det sent igår och dels är den sidan inte dålig, så den sitter bara med en 15 mm distans för närvarande. Bilen lär ju inte bli tystare och bekvämare av dessa motorfästen 8)

Smeden som skulle slå gänga på mina fjäderben schabblade till det lite, istället för M60x2 eller vad det skulla vara som passar mot tillgängliga spännmutten till kullager så fick han fatt i en spännmutter från Hedenhös tid med ngn konstig tumgänga och slog gängan efter den. Iofs bryr jag mig inte om det, men han hade ju bara en sådan mutter och fler verkar vara omöjliga att få tag i. Så det är fördröjt för närvarande. :(
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]