Tomgångsfråga nr 2 annandag påsk
-
- S2-Poster
- Posts: 205
- Joined: 2008-09-20 19:15:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra Roslagen
- Contact:
Jag fyller på med en relaterad fråga: När motorn är varm har den svårt att hålla varv vid tomgång. Dippar periodiskt ner till under 800 varv och ibland slocknar motorn. Fenomenet uppstår inte vid kall motor, då ligger hon vid ca 1300 varv. Justering av tomgång borde räcka tror jag, men hur gör jag det?
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Du har en skruv uppe på spjällhuset, Skruva den moturs.Rythm wrote:Jag fyller på med en relaterad fråga: När motorn är varm har den svårt att hålla varv vid tomgång. Dippar periodiskt ner till under 800 varv och ibland slocknar motorn. Fenomenet uppstår inte vid kall motor, då ligger hon vid ca 1300 varv. Justering av tomgång borde räcka tror jag, men hur gör jag det?
Edit, gäller alltså 951, vet ej hur det ser ut på 944S
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Göran
- S-Poster
- Posts: 147
- Joined: 2004-03-30 17:06:32
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Hej,
Hoppas du fortfarande är nöjd med bilen.
Som jag berättade hade jag liknande problem förra våren och det visade sig att det var kontakten till tomgångsmotorn.
Jag tog loss den och sprutade på lite elspray sen var problemet borta.
Det går inte att justera tomgången på 944 S, den sköts automatiskt/elektroniskt.
Tyvärr kan jag inte hitta någon bild som visar var den sen sitter.
Men jag har för mig att den sitter mellan 2:a och 3:e insugsporten om du kikar ner
mellan "insugsrören". Börja med att ruska om den lite och se om problemet försvinner.
Kontakten är lite bökig att få loss, du skall trycka till med en stor skruvmejsel
mitt på låsblecket sen skall den bara vara att dra upp.
Lycka till och hoppas du får en bra säsong med bilen.
Jag saknar den verkligen nu när våren anländer.
/ Göran
Hoppas du fortfarande är nöjd med bilen.
Som jag berättade hade jag liknande problem förra våren och det visade sig att det var kontakten till tomgångsmotorn.
Jag tog loss den och sprutade på lite elspray sen var problemet borta.
Det går inte att justera tomgången på 944 S, den sköts automatiskt/elektroniskt.
Tyvärr kan jag inte hitta någon bild som visar var den sen sitter.
Men jag har för mig att den sitter mellan 2:a och 3:e insugsporten om du kikar ner
mellan "insugsrören". Börja med att ruska om den lite och se om problemet försvinner.
Kontakten är lite bökig att få loss, du skall trycka till med en stor skruvmejsel
mitt på låsblecket sen skall den bara vara att dra upp.
Lycka till och hoppas du får en bra säsong med bilen.
Jag saknar den verkligen nu när våren anländer.
/ Göran
Körde röd 944 S -87
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2008-08-01 22:05:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppsala
- Contact:
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 205
- Joined: 2008-09-20 19:15:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra Roslagen
- Contact:
Hej Göran!
Jodå, är otroligt nöjd med henne och faktum är att jag tittar till henne på vägen till och från jobbet var dag. Försöker dessutom hinna med en mindre runda varannan kväll. Dessvärre blir det betydligt mindre köra f r o m Juli då jag ska bli pappa till en liten knodd. Jag behöver som tur var inte sälja henne, men vi kommer förmodligen behöva ställa av henne ett tag iallafall. Jag hoppas på "några månader" medans min bättre hälft säger "Två år"
Ska kika ikväll om jag kan lokalsiera tomgångsmotorn, annars gör jag ett foto av det hela så får ni hjälpa mig hitta den.
Jodå, är otroligt nöjd med henne och faktum är att jag tittar till henne på vägen till och från jobbet var dag. Försöker dessutom hinna med en mindre runda varannan kväll. Dessvärre blir det betydligt mindre köra f r o m Juli då jag ska bli pappa till en liten knodd. Jag behöver som tur var inte sälja henne, men vi kommer förmodligen behöva ställa av henne ett tag iallafall. Jag hoppas på "några månader" medans min bättre hälft säger "Två år"

Ska kika ikväll om jag kan lokalsiera tomgångsmotorn, annars gör jag ett foto av det hela så får ni hjälpa mig hitta den.
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
På 951 finns precis som Pär säger en skruv för att grundinställa tomgången trots att 951 har elektroniskt styrd tomgång. Jag skulle bli extremt förvånad om det inte fanns en sådan på 944S.
På en 951 byglar man två kontakter i diagnosuttaget vilket kopplar ur den elektroniska styrningen av tomgången och ställer reglerventilen i mittenläget. Sedan justerar man luftskruven så man får rätt tomgångsvarvtal (840 rpm om jag minns rätt). Om skruven är feljusterad klarar inte reglerventilen att hålla rätt tomgån i alla lägen eftersom den bara var ett begränsat reglerområde.
På en 951 byglar man två kontakter i diagnosuttaget vilket kopplar ur den elektroniska styrningen av tomgången och ställer reglerventilen i mittenläget. Sedan justerar man luftskruven så man får rätt tomgångsvarvtal (840 rpm om jag minns rätt). Om skruven är feljusterad klarar inte reglerventilen att hålla rätt tomgån i alla lägen eftersom den bara var ett begränsat reglerområde.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
-
- S2-Poster
- Posts: 205
- Joined: 2008-09-20 19:15:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra Roslagen
- Contact:
Har först nu haft möjlighet att köra en längre sträcka för att testa. Funkar utmärkt! Kontakten sitter mycket korrekt mellan andra och tredje insuget och det räckte med att dra/trycka in lite grann. Nu ligger hon stadigt på 980 varv vid tomgång. kanske lite ostabil vid kallstart, men inget som irriterar eller ställer till problem.
Lycka till och berätta hur det gick för er!
Lycka till och berätta hur det gick för er!
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- marazas
- S2-Poster
- Posts: 240
- Joined: 2008-03-31 18:42:27
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 205
- Joined: 2008-09-20 19:15:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Södra Roslagen
- Contact:
Ja, det är den kontaken. Lossade med hjälp av en skruvmejsel, sprutade tjockt med kontaktspray och sedan dess inga som helst problem.
Tout Pour Sauver L´amour...Porsche
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
PCS#: 11329
Brell: [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17283]Porsche 944S Targa -87[/url]
Bruksbil: Toyota Avensis Kombi -04
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]