Monterade ihop motorn häromhelgen. Toppen varit av pga topprenovering, dels pga stor oljeförbrukning och dels pga bränd avgasventil, så kan det gå när gasar mycket på Falkenbergs motornbana...
Har inget minne av att det lät som motorn missade tändpulser eller liknande på tomgång före att jag rev den. Nu ligger den med stadig (ej vandrande) tomgång fast med ca 1-2 "missar" per sekund, hörs tydlig och känns även på gasflödet i avgasröret. Man ser att varvräknaren darrar till precis. Svårt att säga om det endast är en miss åt gången eller flera missar direkt efter varandra. Vet ej om det är bränlse eller tändning. Ser inga blixtar från tändkablarna. Känns inget när man kör och verkar försvinna vid förhöjd tomgång och vid torrvarvning.
Toppen varit av, men motorn satt i bilen, kablage till toppen alltså varit avkopplat.
Några förslag vad jag ska leta efter?
Missa på tomgång
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Missa på tomgång
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Uhu, ettans stift var blött. Det luktade inte speciellt bensinaktigt.
Dessutom hade nivån i expkärlet sjunkit sedan uppstart och luftning. Var inte alamerad tidigare då jag trodde det var lite självluftning som skedde. Dock ryker det inte så att jag blir direkt oroad. När jag kallstartar och torrgasar lite kan det bli lite stänk bakom bilen, precis som det brukar blir bakom kallstartade bilar.
Kan alltså indikera att kylarvatten tar sig in i ettans cylinder
Dock bättre, men inte helt bra efter t-stiftbyte. Missar inte, men vandrar en aning istället.
Skruven till slangklämman till huset som har luftningsnippel vid toppen vid ettans stift låg emot t-hatten. Vred den så att det går fritt nu. Kanske kan det blivit överslag innan?
Dessutom hade nivån i expkärlet sjunkit sedan uppstart och luftning. Var inte alamerad tidigare då jag trodde det var lite självluftning som skedde. Dock ryker det inte så att jag blir direkt oroad. När jag kallstartar och torrgasar lite kan det bli lite stänk bakom bilen, precis som det brukar blir bakom kallstartade bilar.
Kan alltså indikera att kylarvatten tar sig in i ettans cylinder

Dock bättre, men inte helt bra efter t-stiftbyte. Missar inte, men vandrar en aning istället.
Skruven till slangklämman till huset som har luftningsnippel vid toppen vid ettans stift låg emot t-hatten. Vred den så att det går fritt nu. Kanske kan det blivit överslag innan?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]