Nån som bytt handbromsbackar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Nån som bytt handbromsbackar?

#1 Post by DLS »

Jag köpte handbromsbackar från utzon som jag bytte idag men den undre fjädern följde inte med o den gamla sitter väldigt löst pga att hålen i dom nya backarna är mycke större än i dom gamla.

Är det nån som bytt till utzons backar här o haft samma problem?
Kanske inte gör nått att den sitter lite löst men jag tycker att då förlorar man ju lite av funktionen med den, dvs att den ska spänna tillbaka backen så den inte ligger emot trumman.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Dea »

Jag har bytt till Utzons och har inte haft några problem med detta (förutom att backarna låg emot lite första veckorna innan allt slitit in sig)

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#3 Post by DLS »

Det är alltså den undre rostiga fjädern som blir glapp pga att hålen är större i backarna som fjädern monteras i.

en annan fråga, finns det nån justering av kablarna när dom går ihop till en under bilen eller är det bara den som sitter vid handbromsen?

för den högra vajern är mer spänd än den vänstra från start.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Dea »

Så var det på mina också, men det var inga problem.
Ingen justering där vajrarna går ihop, man justerar med "skruven" mellan backarna (på ovansidan) och vid handbromsen.
Det är mycket lättare att få loss allt om man justerar till min framme vid handbromsen.
På min bil hade den ena vajern satt sig vilket gav väldigt ojämn spänning så det var bara att byta den.

Tror det finns en bra beskrivning på justeringsmetoden i verkstadsmanualerna.

/Dea
Last edited by Dea on 2009-01-24 14:04:13, edited 1 time in total.
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#5 Post by DLS »

Vad kostade handbromsvajern Dea?
Tror att mina vajrar kan vara för uttöjda o kanske måste bytas.
Verkar tyvärr inte finnas hos utzon.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3240
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#6 Post by DLS »

en annan fråga, nån som vet om det är riktning på hålborrade cs bak skivor?
fram skivorna är zimmerman hålborrade o dom är det riktning på (står L o R både inne i skivan o utan på) cs skivorna är borrade väldigt annorlunda( zick-zack) så det kanske inte spelar nån roll på dom?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by Dea »

Bytte bara den korta från torsionsröret och ut till ena sidan, kostade 400:- på PC.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Ionizer
Turbo-Poster
Posts: 536
Joined: 2005-10-30 20:16:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Övik
Contact:

#8 Post by Ionizer »

Kan du inte värma och bocka om fjädern så den blir lite kortare?
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users