Motorproblem

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
gus
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2004-09-18 20:38:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

Motorproblem

#1 Post by gus »

Jag har en 944 -83 som ryker som ett gammalt lokomotiv... Jag tror att den får på tok för mycket soppa, hög CO-halt (späder ut oljan med bensin!) m.m. Den går inte på tomgång utan kräver mycket gas och går orent!

Bra komp, fördelarlock och tändstift bytta. Luftmängdmätaren verkar OK (utspänningen är rätt både "stängd" och "öppen") och insprutarna läcker inte...

Är det någon som har några tips som kan hjälpa min 944 att bli pigg igen :cry:

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#2 Post by 944_Driver »

Finns problemet där både när den är kall och varm?

Skulle kunna tänka mig databoxens tempsensor eller bränsletrycksregulatorn. Den förstnämda är ju iaf rätt lätt att kolla upp med en multimeter.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Porrsche »

Färg på röken?
Vit, svart eller blå :?:
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#4 Post by patand »

Porrsche wrote:Färg på röken?
Vit, svart eller blå :?:
För att hjälpa på traven:

Vit = vatten

Svart = för mycket soppa

Blå = olja

Stämmer väl va? Eller har ni någon annan åsikt?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

gus
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2004-09-18 20:38:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

Motorproblem 2

#5 Post by gus »

Tack för tipsen..

Felsökningen fortsätter, nedan en kort lägesrapport:

Blå-svart rök i stora mängder och hela tiden.
Motortempgivaren kollad - OK!
Startar lätt när den är kall, när den är varm krävs full gas och mycket nötande på startmotorn innan den hackar igång.
Mätning av bränsletryck (tryckregulatorn) har jag gjort med motorn avstängd - Verkar OK, men kontroll med motorn igång återstår...

Still confused, but on a higher level :(

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#6 Post by Porrsche »

Tankat diesel?

Om röken är blå indikerar det något riktigt otäckt, men du säger ju att kompet är bra vilket är motsägelsefullt.

Om vi istället utgår ifrån att röken är mer svart än blå, borde det vara något med bränsletillförseln som du själv är inne på, vilket även startproblematiken indikerar eftersom den behöver fetare blandning för kallstarter.

Du bör vara felet på spåret. har du kollat alla stiften så det ser lika ut på alla fyra?
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#7 Post by Adde_k »

diesel låter väl knappast troligt med tanke på att oförbränd diesel ryker vitt å hans motor lär väl knappast förbränna några stora mängder diesel innan den lägger av? : ) förbränd diesel ryker svart.. så det så : ) eller du skojade kanske bara? hehe
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#8 Post by Porrsche »

Jepp, tyckte det var ett kul skämt (skrattar alltid åt mina egna skämt). :lol:

Visste faktiskt inte att oförbränd diesel ryker vitt, tänkte mig blått för det oförbrända & svart för det förbrända, diesel.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

User avatar
Adde_k
Turbo-Poster
Posts: 969
Joined: 2004-09-10 16:29:02
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Halmstad
Contact:

#9 Post by Adde_k »

sånt man lär sig när man meckar med ryska dieselvagnar vettu : )
men man ska inte skratta för mycket åt att tanka diesel för det året jag jobbade inom armén så var det enhel plouton med terrängbilar som vanligtvis går på 98oktan som "råkade" tanka diesel... de bilarna gick inge bra sen.. stackars volvomotorerna mådde inte bra av detdär ; )
Porsche - There is no substitute

...quench my thirst with gasoline

gus
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2004-09-18 20:38:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

Motorproblem 3

#10 Post by gus »

Hej igen!

Har kollat alla stift efter en stunds varmkörning (grannarna börjar nog undra om jag försöker förgifta dom) - Samtliga stift "svarta", ytterligare en indikation på för mycket soppa, eller hur?!

Det där med diesel är inte en så dum liknelse, det ser ut ungefär som när man startar en gammal diesellastbil när det är riktigt kallt, fast röken är mörkare.

Vore intressant att få tag på en databox till en 83:a (eller 84, ska vara samma har jag hört...) för att testa om det kan vara fel på min.

Någon som vet var man kan få tag på ett komplett kopplingschema för att kunna kolla kablaget :?:

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#11 Post by Porrsche »

Ja, soppan är problemet.
Var finns bilen?
Kanske någon här på forumet som kan låna ut sin box, skall vara samma fram till och med -85a.

Själv har jag -85b så jag kan inte hjälpa dig.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

gus
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2004-09-18 20:38:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

#12 Post by gus »

Bilen finns i Enköping

Finns det någon med en styrbox liggande och skräpande någonstans, hör av er!

I övrigt inget nytt att rapportera på felsökningsfronten...

gus
NA-Poster
Posts: 7
Joined: 2004-09-18 20:38:30
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Enköping
Contact:

#13 Post by gus »

Problemet löst!!!

Felet satt i "tändstiftshattarna"! Det var ett intermitent fel som förvärrades när motorn blev varm. Så här funka det: Tändstiftshattarna skall normalt hålla ca 3kohm. Mina var 3 eller 8 eller oändligt antal kohm, deta fick till följd att i bland tände motorn på alla cylindrar och i bland på bara en. I snitt tände nog respektive burk varannan till var tredje gång varvid massa oförbränd soppa tändes och motorn rök och gick minst sagt orent!

Inhandlade nya tändstiftshattar på Porsche (original) för 145:- styck.

Nu är det full snurr på maskin :P

PS. Tack för felsökningstipsen DS.

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#14 Post by Porrsche »

Jaha, så fel man kan ha.

Din bil måste varit unik med EBK, såvitt jag vet funkar det bäst på stridsflygplan. :D

Kul att du fått ordning på det.
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]