924:a startar inte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

924:a startar inte

#1 Post by TomasJ »

Hej!

Jag tillhör dem som åker med min bil året runt, och med det mysiga vintervädret som vi har nu så kan man ju inte låta bli :)

Tyvärr så vill inte min bil starta längre, om det beror på kylan vet jag inte riktigt, men jag skulle gissa det.

Startmotorn går runt som vanligt och bensinpumpen snurrar för fullt, men den hoppar lixom inte igång :S

Jag misstänker två fel,
1. bensinen kommer inte fram som den ska.
2. Den tänder inte som den ska.

Finns det några kända problem med 924:an vid kyla?
Någon som har några tipps?

Just nu står den i Carport med bateriladdare, jag har även tömt i en flaska K-sprit och satt igång motorvärmaren för att se om det kan tina upp någonting.

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

Re: 924:a startar inte

#2 Post by lasse59 »

TomasJ wrote:Hej!

Jag tillhör dem som åker med min bil året runt, och med det mysiga vintervädret som vi har nu så kan man ju inte låta bli :)

Tyvärr så vill inte min bil starta längre, om det beror på kylan vet jag inte riktigt, men jag skulle gissa det.

Startmotorn går runt som vanligt och bensinpumpen snurrar för fullt, men den hoppar lixom inte igång :S

Jag misstänker två fel,
1. bensinen kommer inte fram som den ska.
2. Den tänder inte som den ska.

Finns det några kända problem med 924:an vid kyla?
Någon som har några tipps?

Just nu står den i Carport med bateriladdare, jag har även tömt i en flaska K-sprit och satt igång motorvärmaren för att se om det kan tina upp någonting.
Kollat så att inte spridarna är igensatta ?

mvh
Last edited by lasse59 on 2008-11-26 05:35:17, edited 2 times in total.

User avatar
johan944
Addict
Posts: 3319
Joined: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Location: Stockholm
Contact:

#3 Post by johan944 »

Börja med att kolla om du har gnista.

Ta ett extra tändstift och sätt i en tändkabel, håll sedan stiftet emot en jordad punkt på bilen.

Har du gnista så är det troligen inte problemet.
PCS #23

[url=https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582]Porvette 931 V8[/url]

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

#4 Post by TomasJ »

Nej, det har jag inte gjort, kan de blivit igensatta bara pang bom?
Får kika på det i morgon.
Ska även testa johans tipps
Tack för tippsen!

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Cédric »

Min va skitsvår att starta på vintern när tändingen stod fel. Efter den justerades blev det enkelt. Funkar kalstartsventilen ?

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

johan944 wrote: Ta ett extra tändstift och sätt i en tändkabel, håll sedan stiftet emot en jordad punkt på bilen.
Detta kan göra ont om man har lite otur, säkrare är att inte hålla stiftet själv utan klämma fast det mot nått eller ta en startkabel och jorda det med. Det känns när man håller i det själv och jordningen mot den där oxiderade metallgrunkan inte var fullt så bra som man räknat med... :D

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

Re: 924:a startar inte

#7 Post by lasse59 »

lasse59 wrote:
TomasJ wrote:Hej!

Jag tillhör dem som åker med min bil året runt, och med det mysiga vintervädret som vi har nu så kan man ju inte låta bli :)

Tyvärr så vill inte min bil starta längre, om det beror på kylan vet jag inte riktigt, men jag skulle gissa det.

Startmotorn går runt som vanligt och bensinpumpen snurrar för fullt, men den hoppar lixom inte igång :S

Jag misstänker två fel,
1. bensinen kommer inte fram som den ska.
2. Den tänder inte som den ska.

Finns det några kända problem med 924:an vid kyla?
Någon som har några tipps?

Just nu står den i Carport med bateriladdare, jag har även tömt i en flaska K-sprit och satt igång motorvärmaren för att se om det kan tina upp någonting.
Kollat så att inte spridarna är igensatta ?

mvh

Det är mycket möjligt att det är nåt helt annat, men på min satte spridarna igen helt plötsligt utan synbar anledning och toppen rasade, ventilsätet lossnade pga av överhettning. Kör INTE motorn om det skulle vara spridarna.
Det kan som sagt också vara kallstarten som strular, jag har bytt min.

Det kan också vara bränslereläet som sitter i säkrings/reläpaketet ovanför ditt vänstra knä när du kör.

Det kan vara allt möjligt, men börja med det enklaste, det brukar löna sig, hoppas det löser sig

:#pray:

mvh

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

#8 Post by TomasJ »

Har testat gnistan nu och den gnistrar :)
Provade att skruva loss spridarna också, men bränslerörena till spridarna snurrade med när jag vred på muttrarna, så jag vågade inte skruva av dem med risk för att de går av :S
I alla fall kommer det fram soppa till kallstartsventilen och till bränsleregulatorn (?)(den som spridarna får soppa ifrån)

Bränslepumpsreläet tror jag inte att det är då det är bytt för ca: 2-3 månader sedan + att pumpen går och soppa kommer fram...

I värsta fall får jag väl vänta tills det blivit lite varmare uta och hoppas på att den tinar :(

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#9 Post by lasse59 »

TomasJ wrote:Har testat gnistan nu och den gnistrar :)
Provade att skruva loss spridarna också, men bränslerörena till spridarna snurrade med när jag vred på muttrarna, så jag vågade inte skruva av dem med risk för att de går av :S
I alla fall kommer det fram soppa till kallstartsventilen och till bränsleregulatorn (?)(den som spridarna får soppa ifrån)

Bränslepumpsreläet tror jag inte att det är då det är bytt för ca: 2-3 månader sedan + att pumpen går och soppa kommer fram...

I värsta fall får jag väl vänta tills det blivit lite varmare uta och hoppas på att den tinar :(
Jag bytte relä 3ggr innan jag fick ordning på det.

Om du är det minsta orolig för att spridarna täppt igen, så måste du skruva loss dom från rören för att konstetera om det kommer som en dusch med som ur dom, du bör ha en genomskinlig glas/plastflaska som du stoppar ner spridarna i så ser att duschen är jämn.

Du måste ha 2 nycklar, en som du låser muttern med som går ner i toppen och som spridarna är gängade i, den andra skruvar du loss själva spridarna med, om du nu misstänker att det är spridarna, jag kanske bara satt griller i huvet på dig. :shock: Lite bökigt att komma åt dom inre, men det går.

TomasJ
S-Poster
Posts: 166
Joined: 2008-02-11 20:25:50
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1991
Location: Uppsala/Rimbo
Contact:

#10 Post by TomasJ »

Nja, jag misstänker inte spridarna, men jag utesluter heller inga möjligheter :)

Ok, två nycklar alltså, jag hade lite svårt att se då någon av de 25 tidigare ägarna har kletat in muttrarna/spridarna med silikon, undrar varför...

Börjar fundera på om det kanske är mindre jobb att bara låta den stå tills det blir lite varmare ute och se om den är mera startvillig då.

Din input är värdefull för mig, tack så mycket! :)

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#11 Post by lasse59 »

TomasJ wrote:Nja, jag misstänker inte spridarna, men jag utesluter heller inga möjligheter :)

Ok, två nycklar alltså, jag hade lite svårt att se då någon av de 25 tidigare ägarna har kletat in muttrarna/spridarna med silikon, undrar varför...

Börjar fundera på om det kanske är mindre jobb att bara låta den stå tills det blir lite varmare ute och se om den är mera startvillig då.

Din input är värdefull för mig, tack så mycket! :)
Silikon ??

På min är muttrarna som går ner i toppen som spridarna är gängade i av plast. kan vara så att dom dragit sönder gängorna och tätat med silikon.
Inte så bra.
Men hör med www.Utzon.se om han har såna, kan inte kosta många kronor.
Men lys med en ficklampa och titta om det läcker från en eller flera av spridarfästena som gängas ner i topplocket.
Kolla också om det rinner ner bensin på toppen vid de fyra spridarfästena, ev. samlas bensinen där, kolla också ner i tändstiftsstifthålen om bensin ev. runnit ända ner på stiften, för nån gång lär det ju bli fullt uppe på topplocket om det läcker.
Om det nu är det felet.

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#12 Post by Cédric »

Spridarna gängas inte på sugmotor 924an, dom är bara nertryckna genom en oring. Glöm inte kolla det jag nämnde tidigare...

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#13 Post by lasse59 »

Cédric wrote:Spridarna gängas inte på sugmotor 924an, dom är bara nertryckna genom en oring. Glöm inte kolla det jag nämnde tidigare...
Aj F-n är det skillnad mot Turbo. Aldrig får man känna sig värdefull :-)
Jag har iallafall reserverat mig.
Men silikonkocker kan väl ändå inte vara riktigt bra som tätning mot topplocket, eftersom toppen blir mycket varm kan ju silikonet anta flytande form och i värsta fall rinna ner och sätta igen spridarna, om o-ringen är otät.

mvh

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4614
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Cédric »

Det är därför man har en bil av varje, då får man koll på båda :D

värmen räcker nog inte till för att smälta siliconet tror jag, men troligtvis har väl någon snålat vid inköp av nya oringar. Nya kostar inte någon förmögenhet så passa på att byt ut dom när du ändå är där så är iaf en felkälla borta :)

User avatar
lasse59
Turbo-Poster
Posts: 764
Joined: 2006-08-03 15:44:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: 3 mil från allsvenska Åtvid
Contact:

#15 Post by lasse59 »

Cédric wrote:Det är därför man har en bil av varje, då får man koll på båda :D

värmen räcker nog inte till för att smälta siliconet tror jag, men troligtvis har väl någon snålat vid inköp av nya oringar. Nya kostar inte någon förmögenhet så passa på att byt ut dom när du ändå är där så är iaf en felkälla borta :)
Du Cédric

Skulle man inte kunna baka och knåda in hela bilen med silikon? Tänk vilket bra rost och ljudskydd dessutom :lol:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users