Passar senare krängare och fjäderben på 944/ 83

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
thomas2005
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2008-09-24 07:43:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Passar senare krängare och fjäderben på 944/ 83

#1 Post by thomas2005 »

Med risk för upprepning då siten är enorm....
Håller på att uppgradera bilen.
Passar krängningshämmare från 944 turbo -1986 och fjäderben från 944 S2-1991 på 944 modell 1983 , rakt av eller krävs modifiering.

Tack!

Thomas
Porsche 944 , 1983 , 25ägare , samt 1985b i mint.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

Re: Passar senare krängare och fjäderben på 944/ 83

#2 Post by mijo »

thomas2005 wrote:Med risk för upprepning då siten är enorm....
Håller på att uppgradera bilen.
Passar krängningshämmare från 944 turbo -1986 och fjäderben från 944 S2-1991 på 944 modell 1983 , rakt av eller krävs modifiering.

Tack!

Thomas
Krängaren passar nästan rakt av, gummibussningarna på bärarmarna fram måste "masseras" lite, fästena i karossen med gummi är ju också större men dessa brukar följa med krängaren om du köpt beg.
För att få dit fjäderbenen måste spindlarna fräsas ner 2 mm och nedre hålet på fjäderbenet göras ovalt ca 5 mm.
Topplagret från S2 har fel vinkel så man måste använda det från 83.

User avatar
thomas2005
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2008-09-24 07:43:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#3 Post by thomas2005 »

Tack Mijo!

Vilken fantastisk kompetens som ryms på denna site !

Tack.
Porsche 944 , 1983 , 25ägare , samt 1985b i mint.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#4 Post by mijo »

Du har inte funderat på att uppgradera orginal fjäderben i stället, på 83:an går det ju byta dämpare relativt enkelt? 17 år gamla dämpare kan ju vara lika dåliga som de du har. Vill du ändra höjd eller byta fjädrar finns ju dessutom gängade "coiloverkit" för någon tusenlapp.

Detta förutsatt det inte är M030-ben du fått tag på.

Är det någon på detta forumt som mätt nyare spindlar om de är exakt 18 mm eller om det slår någon tiondel? Mäter jag på mina Clubsport-ben så är gapet lite drygt 18 mm.

User avatar
thomas2005
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2008-09-24 07:43:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

tänkvärt

#5 Post by thomas2005 »

Jag tänkte att S2ans Fjädrar sannolikt var grövre , hårdare än mina. Det är absolut sant som du skriver med dämparbyte som alternativ till s2ans fjäderben som finns på annons här.
Porsche 944 , 1983 , 25ägare , samt 1985b i mint.

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#6 Post by mijo »

Marginellt hårdare, 944 = 21,8 N/mm, S2 = 23,8 N/mm (S2 M030 = 28 N/mm).
Du lär nog bara märka att bilen blir lite högre då man kompenserat S2:ans högre vikt med lite hårdare fjädrar.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#7 Post by gegge »

Är inte S2/968 fjädrar dessutom rejält mycket högre? Risken är bilen kommer se ut som en SUV fram.

Antingen modifiera fjäderbenet/spindeln eller byta spindeln för att få 85B att passa.

Tre billiga lösningar: kapa ett varv på befintlig fjäder, ta fjädern från tidig 924(samma som Carrera GT) eller bakfjädrar från Volvo 945(Biltema). Lägre och något hårdare.

Dämpare är nog den bästa - och första uppdgraderingen. Du har väl insatsdämpare som är billiga att byta jämfört med hela fjäderbenet.

Med hårdare fjädrar och krängare fram får du trist understyrning som följd. Måste följa upp bak med samma ändringar, i vart fall med en hårdare krängare.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#8 Post by Henka_E »

Hade inte 85B korta bärarmar och alltså fel spindlar för detta? Det är väl inte samma spindlar på 85B som på S2? Eller?

User avatar
thomas2005
NA-Poster
Posts: 50
Joined: 2008-09-24 07:43:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

det får bli så...

#9 Post by thomas2005 »

Satsar i första hand på att byta insatsdämpare , ovärderlig information , tack igen!!
Porsche 944 , 1983 , 25ägare , samt 1985b i mint.

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#10 Post by gegge »

Har annars M030 fjädrar som passar din bil.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#11 Post by mijo »

Henka_E wrote:Hade inte 85B korta bärarmar och alltså fel spindlar för detta? Det är väl inte samma spindlar på 85B som på S2? Eller?
Om vi håller oss till N/A så har 85b och 86 samma spindel som 82-85 och 924T. Tror dock den vänstra spindeln på 85b och 86 saknar hål för hastighetsmätarvajer. Från 87 får N/A och S grövre axeltapp och samma infästning för fjäderbenet som Turbo och S2.

S2 har samma spindel som Turbo 87-88. Turbo 86 har klenare axeltapp, samma diameter som N/A hade fram till 86 tror jag. Från 88 finns ytterligare en variant för radiellt bultade (S4) bromsok (M030/Turbo S/Turbo 89-91?).

Alla har korta bärarmar fram till 86 och långa från 87.

Många spindlar blir det. Rätta mig om något är fel :roll:

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2635
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

#12 Post by gegge »

Nav, spindel och bromsoks information till våra bilar:

http://www.924board.org/viewtopic.php?t=27477

Jag tror att du fick det rätt, det mesta upp till -86 är utbytbart inklusive turbons bromsar och skivor.

Orginalfjädrar:

1 blue 2727-2800N
2 blue 2800-2873N
3 blue 2873-2946N
1 red 2502-2560N
2 red 2560-2629N
3 red 2629-2698N

Blue 477.411.105 Q 924 turbo and 944 uncompressed 381 mm
Red 477.411.105G early 924 and Carrera GT uncompressed 359 mm
Amount of force to compress to 251mm

Innebär 21-22,5N/mm för blå och 23-25N/mm för de röda. Sedan finns det gröna, men de är lika mjuka som blå.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
mijo
Turbo-Poster
Posts: 541
Joined: 2007-04-19 16:25:12
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Kalmar
Contact:

#13 Post by mijo »

gegge wrote:Nav, spindel och bromsoks information till våra bilar:

http://www.924board.org/viewtopic.php?t=27477

Jag tror att du fick det rätt, det mesta upp till -86 är utbytbart inklusive turbons bromsar och skivor.
Intressant sida. Vad gäller bromsoken så är det inte samma c/c för bultarna på ATE (N/A) och Brembo (Turbo). Därför har Turbo annan spindel än N/A oavsett årsmodell.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users