Passar senare krängare och fjäderben på 944/ 83
- thomas2005
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2008-09-24 07:43:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
Passar senare krängare och fjäderben på 944/ 83
Med risk för upprepning då siten är enorm....
Håller på att uppgradera bilen.
Passar krängningshämmare från 944 turbo -1986 och fjäderben från 944 S2-1991 på 944 modell 1983 , rakt av eller krävs modifiering.
Tack!
Thomas
Håller på att uppgradera bilen.
Passar krängningshämmare från 944 turbo -1986 och fjäderben från 944 S2-1991 på 944 modell 1983 , rakt av eller krävs modifiering.
Tack!
Thomas
Porsche 944 , 1983 , 25ägare , samt 1985b i mint.
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Re: Passar senare krängare och fjäderben på 944/ 83
Krängaren passar nästan rakt av, gummibussningarna på bärarmarna fram måste "masseras" lite, fästena i karossen med gummi är ju också större men dessa brukar följa med krängaren om du köpt beg.thomas2005 wrote:Med risk för upprepning då siten är enorm....
Håller på att uppgradera bilen.
Passar krängningshämmare från 944 turbo -1986 och fjäderben från 944 S2-1991 på 944 modell 1983 , rakt av eller krävs modifiering.
Tack!
Thomas
För att få dit fjäderbenen måste spindlarna fräsas ner 2 mm och nedre hålet på fjäderbenet göras ovalt ca 5 mm.
Topplagret från S2 har fel vinkel så man måste använda det från 83.
- thomas2005
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2008-09-24 07:43:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Du har inte funderat på att uppgradera orginal fjäderben i stället, på 83:an går det ju byta dämpare relativt enkelt? 17 år gamla dämpare kan ju vara lika dåliga som de du har. Vill du ändra höjd eller byta fjädrar finns ju dessutom gängade "coiloverkit" för någon tusenlapp.
Detta förutsatt det inte är M030-ben du fått tag på.
Är det någon på detta forumt som mätt nyare spindlar om de är exakt 18 mm eller om det slår någon tiondel? Mäter jag på mina Clubsport-ben så är gapet lite drygt 18 mm.
Detta förutsatt det inte är M030-ben du fått tag på.
Är det någon på detta forumt som mätt nyare spindlar om de är exakt 18 mm eller om det slår någon tiondel? Mäter jag på mina Clubsport-ben så är gapet lite drygt 18 mm.
- thomas2005
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2008-09-24 07:43:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
tänkvärt
Jag tänkte att S2ans Fjädrar sannolikt var grövre , hårdare än mina. Det är absolut sant som du skriver med dämparbyte som alternativ till s2ans fjäderben som finns på annons här.
Porsche 944 , 1983 , 25ägare , samt 1985b i mint.
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Är inte S2/968 fjädrar dessutom rejält mycket högre? Risken är bilen kommer se ut som en SUV fram.
Antingen modifiera fjäderbenet/spindeln eller byta spindeln för att få 85B att passa.
Tre billiga lösningar: kapa ett varv på befintlig fjäder, ta fjädern från tidig 924(samma som Carrera GT) eller bakfjädrar från Volvo 945(Biltema). Lägre och något hårdare.
Dämpare är nog den bästa - och första uppdgraderingen. Du har väl insatsdämpare som är billiga att byta jämfört med hela fjäderbenet.
Med hårdare fjädrar och krängare fram får du trist understyrning som följd. Måste följa upp bak med samma ändringar, i vart fall med en hårdare krängare.
Antingen modifiera fjäderbenet/spindeln eller byta spindeln för att få 85B att passa.
Tre billiga lösningar: kapa ett varv på befintlig fjäder, ta fjädern från tidig 924(samma som Carrera GT) eller bakfjädrar från Volvo 945(Biltema). Lägre och något hårdare.
Dämpare är nog den bästa - och första uppdgraderingen. Du har väl insatsdämpare som är billiga att byta jämfört med hela fjäderbenet.
Med hårdare fjädrar och krängare fram får du trist understyrning som följd. Måste följa upp bak med samma ändringar, i vart fall med en hårdare krängare.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
- thomas2005
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2008-09-24 07:43:53
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Contact:
det får bli så...
Satsar i första hand på att byta insatsdämpare , ovärderlig information , tack igen!!
Porsche 944 , 1983 , 25ägare , samt 1985b i mint.
- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Om vi håller oss till N/A så har 85b och 86 samma spindel som 82-85 och 924T. Tror dock den vänstra spindeln på 85b och 86 saknar hål för hastighetsmätarvajer. Från 87 får N/A och S grövre axeltapp och samma infästning för fjäderbenet som Turbo och S2.Henka_E wrote:Hade inte 85B korta bärarmar och alltså fel spindlar för detta? Det är väl inte samma spindlar på 85B som på S2? Eller?
S2 har samma spindel som Turbo 87-88. Turbo 86 har klenare axeltapp, samma diameter som N/A hade fram till 86 tror jag. Från 88 finns ytterligare en variant för radiellt bultade (S4) bromsok (M030/Turbo S/Turbo 89-91?).
Alla har korta bärarmar fram till 86 och långa från 87.
Många spindlar blir det. Rätta mig om något är fel

- gegge
- Addict
- Posts: 2635
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Nav, spindel och bromsoks information till våra bilar:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=27477
Jag tror att du fick det rätt, det mesta upp till -86 är utbytbart inklusive turbons bromsar och skivor.
Orginalfjädrar:
1 blue 2727-2800N
2 blue 2800-2873N
3 blue 2873-2946N
1 red 2502-2560N
2 red 2560-2629N
3 red 2629-2698N
Blue 477.411.105 Q 924 turbo and 944 uncompressed 381 mm
Red 477.411.105G early 924 and Carrera GT uncompressed 359 mm
Amount of force to compress to 251mm
Innebär 21-22,5N/mm för blå och 23-25N/mm för de röda. Sedan finns det gröna, men de är lika mjuka som blå.
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=27477
Jag tror att du fick det rätt, det mesta upp till -86 är utbytbart inklusive turbons bromsar och skivor.
Orginalfjädrar:
1 blue 2727-2800N
2 blue 2800-2873N
3 blue 2873-2946N
1 red 2502-2560N
2 red 2560-2629N
3 red 2629-2698N
Blue 477.411.105 Q 924 turbo and 944 uncompressed 381 mm
Red 477.411.105G early 924 and Carrera GT uncompressed 359 mm
Amount of force to compress to 251mm
Innebär 21-22,5N/mm för blå och 23-25N/mm för de röda. Sedan finns det gröna, men de är lika mjuka som blå.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Intressant sida. Vad gäller bromsoken så är det inte samma c/c för bultarna på ATE (N/A) och Brembo (Turbo). Därför har Turbo annan spindel än N/A oavsett årsmodell.gegge wrote:Nav, spindel och bromsoks information till våra bilar:
http://www.924board.org/viewtopic.php?t=27477
Jag tror att du fick det rätt, det mesta upp till -86 är utbytbart inklusive turbons bromsar och skivor.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users