Jag har varit Porschefrälst sedan jag var var grabb och åkte runt i baksätet i pappas Porsche. Besämde mig tidigt för att när jag väl blev gamal nog för att ha bil så skulle jag ha en 911:a. En massa saker i livet har satt käppar i hjulet för mitt bilköp, ekonomi, barn, hus osv. och min 911 har blivit uppskjuten år efter år. Men tillslut så fick jag nog över att bara gå och vänta och hitta ett tillfälle. Bestämde mig då för att i stället sikta lite lägre och köpa en annan bil att ha så länge. Valet var då ganska enkelt, Jag ville ha en 944 S2!!
Hösten 06 började jag leta bil och i decmeber så åkte jag till Vetlanda och hämtade hem henne. Bilen var Indischrot eller guards red som den heter på engelska. Den hade rullat 11500 och var precis var jag letat etfer.
S2:an var en utmärkt bil som jag hade mycket kul med. Jag lärde känna massor med nya människor genom forumet och Porsche Club Sverige. Redan efter första sommaren började jag känna att jag ville ha en 911 i alla fall, suget började komma igen men nu var det i alla fall under kontroll tack vare 944:an Under hösten började jag fundera på allvar på vad jag vill ha! Jag slets mellan en för mig klassiskk SC eller varför inte den sista riktiga 11:an 3.2 Carrera!! Funderingar mellan 964 och 993, var det motiverat att betala extra för en 933? Det var blir ju trots allt en hel del pengar som ska läggas på en ren leksak! Under våren 2008 hade jag nog bestämt mig, en 964 Carrera 2 skulle det bli, Kanske en C4 om jag hittade en riktigt fin bil till rätt pris.
Under sensommaren tittade jag på några bilar men det kändes inte rätt. Jag pratade lite med Fredrik Å om hans bil, men den är kanske lite för extrem. En annan kompis -Magnus hade i sin tur en kompis som skulle kunna vara till salu. I samma andetag säger Magnus att hans kanske var till slau. Jag uppfattade honom inte speciellt allvarlig förrän det dök upp ett PM från Fredrik Å "Pehr, den här bilen tycker jag att du ska köpa direkt: Den är kanonfin." Länken jag fick från Fredrik visade Magnus bil, jag mailade honom direkt och redan då hade jag bestämt mig.
Magnus hade inte tid att visa bilen förrän veckan efter så det blev en lång väntan innan det blev Tisdag och jag kunde titta på bilen lite närmre. Bilen hade jag ju sett tidigare fast inte med en köpares granskande ögon. Jag hade ju inte heller provat den, så det blev en väldigt positiv överaskning när det lätt var den bästa 964:an jag kört! Magnus ville fixa till bilen innan affär blev av så jag fick vänta ytterligare några dagar innan hon kunde hämtas.
Bilen var för mig helt perfekt, bara lite mindre ändringar som behövdes för att jag skulle få plats.. Ratten var något av det första som åkte ut och en 968 CS ratt med OMP rattdistans så knäna fick plats. Bilen fick också lite ny programvara i from av chip och luftburken sågades upp för att släppa in mer luft och släppa ut mer ljud.
Lite info
Modell: 964 Carrera 2 -93.
Färg: Cobalt Blue Metallic.
Miltal: 14400 mil (Augusti 2013).
____________________________________________________________
Option Codes
C00 Eurospec emissions.
139 Seat Heating - Left.
231 choice of tyres.
327 Radio - 1992 model year Blaupunkt "Symphony RDS".
340 Seat heating - Right .
403 Pressure cast 17" wheels.
573 Air conditioner.
650 Sunroof.
____________________________________________________________
Option Codes aktuella - inte många kvar...
C00 Eurospec emissions.
573 Air conditioner.
650 Sunroof.
____________________________________________________________
Övrig info
Impoterad från Tyskland av Din Bil (Porsche) 2000.
Blå inredning.
Orginal bilstereo (borttagen och ersatt med lock).
M-test 2005-11-02.
____________________________________________________________
Ägarhistorik
4 ägare i Tyskland inklusive Handlare (Porsche, stuttgart).
4 ägare i Sverige inklusive Handlare (DIN Bil).
____________________________________________________________
Besiktningshistorik (det jag har)
2012-09-21 142350 km UA.
2012-03-21 139155 km UA.
2011-04-28 136571 km UA.
2010-05-11 135138 km UA.
2009-03-16 130922 km Däck, Två st, mönsterdjup för litet. Torkarblad.
2008-04-14 127098 km UA.
2007-04-02 124052 km UA.
2006-04-21 121280 km UA.
2005-04-11 113482 km UA.
2004-04-13 106664 Km Däck, Två st, mönsterdjup för litet.
2003-05-05 099566 km Dimstrålkastare, båda sidor, inställning för hög.
2000-03-03 076601 km Registreringsbesiktning.
____________________________________________________________
Modifieringar
Motor / Drivlina
Cup rör.
Cup slutrör.
Bypass Tube i kolfiber.
RS Chip, April -09.
Airbox mod. enligt Pelicanparats, April -09.
Rennline solida motorfästen, April -12.
____________________________________________________________
Bromsar
ATE Super Blue bromsvätska, April -13
Big Red bromsok fram från 964 3.6 Turbo. (April -13)
964 Turbo 3.6 Bromsskivor fram. (April -13)
____________________________________________________________
Interiör
Car Guard larm med startspärr.
996 GT3 stolar i kolfiber (kopior) med bälteshål lackade i bilens färg.
MQ Sidofästen i aluminium, December -08.
OMP Justerbar rattdistans, Maj -09.
Svart Club Sport ratt, Maj -09.
Brey Crause brandsläckarfäste, Maj -10.
MOMO Rattnav, April -11.
Kasettfack ersatt med RS-fack, April -11
Bortmonterad Stereo, April -11
Heigo halvbur, Augusti -11
OMP 2kg Pulversläckare, September -11
Röda Schroth Profi II-6 sexpunktsbälte, November -11
RS Dörrsidor från Appbiz, Januari -12
996 GT3 sub-strap bar, Mars -12
Utriven inredning/matta, Jan -13
RS-Matta, svart lightweight plush från Appbiz, Mars -13
____________________________________________________________
Exteriört
Frontsplitter från Börge i Hasslarp.
Vita blinkers.
Bortplockat "Carrera 2" emblem.
DITEC behandlad, Juni -10.
Scope för bromskylning, lackat i bilens färg, Juli -11.
Bortmonterade trimringar runt strålkastare, Juli -11.
____________________________________________________________
Väghållning
OMP Tornstag, Maj -10.
H&R Krängningshämmare 24mm + 26mm, April -12.
H&R clubsport "Nordschleife", April -12.
Fjädersäte universal 60/14 från Sellholm tuning, April -12.
Rennline camberplates fram, April -12.
Rennline topplagringar bak, April -12.
____________________________________________________________
Fälgar, däck och hjulinställning
Fälgar: 996 Carerra MKIIFram:
Camber -2,4´
Caster 4,0´
Toe 0,2´
Bak:
Camber -1,5´
Toe 0,1´
Däck: Yokohama A048Fram: 7,5x18"
Bak: 9,0x18" 5mm Spacer
____________________________________________________________Fram: 225,40x18
Bak: 265,35x18
På hyllan, inte monterat ännu...
Glasfiberhuv från Plastis.
Glasfiber Ducktail.
RS mittdel till kofångare bak.
Turbo Kraft växellådsfäste.
993 MAF.
Big Red bromsok, bak från 964 3.6 Turbo.
Bromsbelägg fram Mintex M1144
Att skaffa lista...
____________________________________________________________