Frågor och funderingar ang 944 inköp

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
Tongen
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2008-09-28 19:05:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

Frågor och funderingar ang 944 inköp

#1 Post by Tongen »

Hallå där!
Jag har blivit less på min golf och går nu och funderar på att införskaffa en Porsche 944!
Var och kollade på en idag och den såg väldigt fin ut!
Dock så har den tidigare varit krockad, men ägaren har fixar till det väldigt fint! Hur är det med sådant? Ska man passa sig att köpa en före detta krockad porsche eller spelar det ingen roll nu när den är fixad..?

Vänster framfälg fick sig en smäll i krocken med, det är också fixat men hela bilen skakar pga att det fortfarande är något fel i fälgen, säger ägaren. Kan kanske vara typ styrled eller dyligt?

Han sa också att halvljuset inte fungerade, lamporna åker upp men lyser inte.. lätt fixat?
Hastighetsmätaren fungerade inte heller, dock visste han inte något om sin porsche så han hade inget svar på mina frågor om hur man skulle kunna fixa det... lätt fixat? Har läst tidigare inlägg om just de, men vet inte vilket av de två alternativen som gäller på just den bilen...

Just nu är den avställd och inte besiktigad och han begär 30 000 kr för den. Självklart kommer jag pruta, om det blir köp, eftersom det är småfix som förmodligen kostar en del.

Hur är dessa bilar att köra på vintern? Ägaren sa att han hade hört att det inte var något problem alls.. känns ju dock lite fult att köra en porsche på vintern!

Uppskattar svar!

Tack på förhand!
/Tongen

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#2 Post by Bathory »

Antar att det är den i Göteborg som du syftar på.
Själv så skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa en smälld bil.
Det blir aldrig 100% efteråt.
Tycker dessutom att den bilen är för dyr.
Angående elfel så brukar det inte vara svårt att fixa men det kan vara allt ifrån kabelbrott, reläfel eller felaktig ljusswitch.
Hastighetsmätaren på den bilen har jag för mig är elektrisk så det är frågan vart felet sitter. Kan vara givaren eller kabelbrott. Inte omöjligt att det är själva instrumentet heller.

Mvh
Sven
Porsche 911-82 (Såld)
Porsche 931-79 (skrotad)
Porsche 944-84 (Smälld)
Porsche 924-84 (såld)
Porsche 931-79 (Såld)
Porsche 924-80 (Skrotad)
Porsche 924-84 (Såld)
Porsche 931-80 (Pågående bygge)

Tongen
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2008-09-28 19:05:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#3 Post by Tongen »

Bathory wrote:Antar att det är den i Göteborg som du syftar på.
Själv så skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa en smälld bil.
Det blir aldrig 100% efteråt.
Tycker dessutom att den bilen är för dyr.
Angående elfel så brukar det inte vara svårt att fixa men det kan vara allt ifrån kabelbrott, reläfel eller felaktig ljusswitch.
Hastighetsmätaren på den bilen har jag för mig är elektrisk så det är frågan vart felet sitter. Kan vara givaren eller kabelbrott. Inte omöjligt att det är själva instrumentet heller.

Mvh
Sven
Ingen porsche som bor i gbg, denna bor i Njurunda, utanför sundsvall. Står just inget om den på annonsen, och säljaren kan ju inget om den heller så inte så konstigt.
Ok elfelet är nog minsta problemet ändå.
Ok får väl isåfall följa kablar och kolla på de, bör ju finna något tycker man.

Har du någon koll på om man kan sätta turbo på den? Bör ju gå tycker jag...?

Tack för svar!
/Tongen

User avatar
Herman
Turbo-Poster
Posts: 804
Joined: 2006-10-13 11:42:24
Bilmodell: 968CS
Årsmodell: 1993
Location: Mjölby
Contact:

#4 Post by Herman »

Tongen wrote:
Bathory wrote:Antar att det är den i Göteborg som du syftar på.
Själv så skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa en smälld bil.
Det blir aldrig 100% efteråt.
Tycker dessutom att den bilen är för dyr.
Angående elfel så brukar det inte vara svårt att fixa men det kan vara allt ifrån kabelbrott, reläfel eller felaktig ljusswitch.
Hastighetsmätaren på den bilen har jag för mig är elektrisk så det är frågan vart felet sitter. Kan vara givaren eller kabelbrott. Inte omöjligt att det är själva instrumentet heller.

Mvh
Sven
Ingen porsche som bor i gbg, denna bor i Njurunda, utanför sundsvall. Står just inget om den på annonsen, och säljaren kan ju inget om den heller så inte så konstigt.
Ok elfelet är nog minsta problemet ändå.
Ok får väl isåfall följa kablar och kolla på de, bör ju finna något tycker man.

Har du någon koll på om man kan sätta turbo på den? Bör ju gå tycker jag...?

Tack för svar!
/Tongen
AJ AJ AJ helt fel fråga på detta forum det sista där ! :wink:
Hmm nu kommer väl det vanliga att en 944 går bra som den är eller att du ska köpa dig en 951 direkt ! :roll:
968CS-93
VW typ1-50
Kör BMW 135Coupe till vardags

User avatar
bergodalvana
Addict
Posts: 2011
Joined: 2007-05-30 16:25:11
Telefon: 0761361306
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Munkedal, TEL 0761361306
Contact:

#5 Post by bergodalvana »

Tongen wrote: Har du någon koll på om man kan sätta turbo på den? Bör ju gå tycker jag...?

Tack för svar!
/Tongen
Det går allt att sätta Turbo på en sugis.
Problemet blir att få igenom den i besiktningen.
951 Turbo SS "televerket racing"
Saab 900 2.0T -96 "speedparts edition"
944 -85 "rosenrot racing" (såld)
944 -84 "tysken" (krockad)
944Sverige medlem: 1780
PCS:11959

Image

"its not the fart that kills - its the smell"

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#6 Post by emm »

Bathory wrote:Själv så skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa en smälld bil.
Det blir aldrig 100% efteråt.
Mvh
Sven
Ursäkta. Men detta beror ju helt och hållet på hur den har varit smälld...

Jag tror merparten av bilarna som har vår ålder har fått sig en kyss lite då och då.
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Tongen
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2008-09-28 19:05:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#7 Post by Tongen »

Herman:
haha jag tror jag skippar det då.. :P jag har inte ens kört den än och aldrig ens åkt i en sådan porsche! fick chansen att testa en porsche cayenne turbo i göteborg.. och ja jo, den gick jävligt bra om man säger så :p

Någon som har koll på vad man kan göra åt fälgen? Jag funderar på att köpa duppfria vinterdäck med fälg och köra på tills vintern kommer och fixa fälg till den nästa år, för vintern är påväg i sundsvall!

User avatar
Bathory
Addict
Posts: 3574
Joined: 2004-10-30 20:43:31
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Grästorp
Contact:

#8 Post by Bathory »

emm wrote:
Bathory wrote:Själv så skulle jag vara väldigt försiktig med att köpa en smälld bil.
Det blir aldrig 100% efteråt.
Mvh
Sven
Ursäkta. Men detta beror ju helt och hållet på hur den har varit smälld...

Jag tror merparten av bilarna som har vår ålder har fått sig en kyss lite då och då.
Jo. Självklart e det så.
Däremot så uppfattar jag ordet smälld som en rejäl krock & inte ngn liten bula.
Dessutom så trodde jag att han syftade på bilen i Göteborg vilken jag är extremt tveksam till efter att haft några som kollat på den.
Ursäkta om jag var otydlig där.

Mvh
Sven

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#9 Post by Maxx »

Tongen wrote:jag har inte ens kört den än och aldrig ens åkt i en sådan porsche! fick chansen att testa en porsche cayenne turbo i göteborg.. och ja jo, den gick jävligt bra om man säger så :p
Nu har jag i och för sig aldrig kört en Cayenne, inte ens suttit i en heller, men 944:an är ingen Cayenne ... :wink: De är inte mer jämförbara än vilka två slumpmässigt valda bilar som helst. Det är inte mer än märket i fronten som är gemensamt. (För övrigt kan man diskutera om Cayenne verkligen är en Porsche, så det är visserligen en punkt till den har gemensamt med 944. :mrgreen: )
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users