Oljetempen är hög. Avser 951 - Några nya foton.
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Oljetempen är hög. Avser 951 - Några nya foton.
Jag har en Autometer Sport-Comp Oil Temp installerad i A-stolpen. Se bild.
Givaren är monterad av Sandén och den sitter fast i oljepluggen.
När motorn är kall vilar visaren förstås på minimum. Efter att man har kört ca 15 minuter har tempen klättrat upp till max som ligger på 250 F = ca 121 C. Är inte det för högt värde? Jag trodde att den optimala arbetstemperaturen ligger runt 112 C.
Motortempen är inga problem med och oljetrycket är också perfekt. Bilen går jämt och fint och alla oljor, filtrar osv är nyligen bytta.
Kan det vara fel givare som sitter i oljepluggen?
Mvh Petrus
Givaren är monterad av Sandén och den sitter fast i oljepluggen.
När motorn är kall vilar visaren förstås på minimum. Efter att man har kört ca 15 minuter har tempen klättrat upp till max som ligger på 250 F = ca 121 C. Är inte det för högt värde? Jag trodde att den optimala arbetstemperaturen ligger runt 112 C.
Motortempen är inga problem med och oljetrycket är också perfekt. Bilen går jämt och fint och alla oljor, filtrar osv är nyligen bytta.
Kan det vara fel givare som sitter i oljepluggen?
Mvh Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Petrus on 2008-09-06 16:27:18, edited 1 time in total.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Mårten
- Addict
- Posts: 1436
- Joined: 2005-07-26 07:36:58
- Telefon: 0706505189
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1988
- Location: Borås
- Contact:
Min ligger vid landsvägskörning normalt på 80 grader C (enl vad Clarks) hemsida anger för första strecket över botten på orginalmätaren.
forum/files/instrument1_133.jpg
forum/files/instrument1_133.jpg
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.
Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...
- A944T
- Turbo-Poster
- Posts: 727
- Joined: 2005-09-11 17:28:55
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Location: Stockholm
- Contact:
- gurra
- Sponsor
- Posts: 3548
- Joined: 2004-03-29 08:48:26
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Det är mätaren för vattentemp du syftar på. För oljetemp finns ingen mätare original.Mårten wrote:Min ligger vid landsvägskörning normalt på 80 grader C (enl vad Clarks) hemsida anger för första strecket över botten på orginalmätaren.
forum/files/instrument1_133.jpg
Ps. Petrus, 120 grader vid normal körning låter onormalt. Något som hänt nyligen eller har den alltid visat så högt?
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ska man få upp oljetempen till 120grader med min bil så gäller det att ligga på RIKTIGT hårt, och gärna en varm dag dessutom! 15 minuters normal landsvägskörning/stadstrafik ska inte göra att oljetempen är uppe i mer än 50-60 grader skulle jag tro. Gissar att mätaren fått fnatt, för även om oljekylaren inte funkar på 951an så borde tempen gå upp så snabbt så högt tycker jag?!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Köpte mätaren inkl givaren (i samma förpackning) ett bra tag sedan men givaren monterades först nu i juni och kablarna kopplade jag förra veckan.Berg wrote:Är givaren köpt ihop med instrumentet?
Nyligen monterat eller har det uppstått en plötslig förändring av visat värde?
Då är det uppenbart att felet ligger i mätaren eller givaren!patand wrote:Ska man få upp oljetempen till 120grader med min bil så gäller det att ligga på RIKTIGT hårt, och gärna en varm dag dessutom! 15 minuters normal landsvägskörning/stadstrafik ska inte göra att oljetempen är uppe i mer än 50-60 grader skulle jag tro. Gissar att mätaren fått fnatt, för även om oljekylaren inte funkar på 951an så borde tempen gå upp så snabbt så högt tycker jag?!
Mätaren började jag använda förra veckan och den maxade från dag ett. Kan det finnas möjlighet att jag fick en givare med i mätaren som hör till någonting annat istället?gurra wrote:Det är mätaren för vattentemp du syftar på. För oljetemp finns ingen mätare original.Mårten wrote:Min ligger vid landsvägskörning normalt på 80 grader C (enl vad Clarks) hemsida anger för första strecket över botten på orginalmätaren.
forum/files/instrument1_133.jpg
Ps. Petrus, 120 grader vid normal körning låter onormalt. Något som hänt nyligen eller har den alltid visat så högt?
Tack för alla svar!
Mvh Petrolius Primus
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Kolla inkopplingen och kablage. Är de ok så återstår givare eller mätare. Kolla ev märkning på givaren så att den är ok (p/n eller liknande). Sen för att kunna felsöka behöver man ha uppgifter på vilken resistans som givaren ska ha vid olika temperaturer. Man kör man givaren+en referenstermometer i ett oljebad vid olika temperaturer och mäter resistansen på givaren. Är givaren ok så är det instrumentet som strular. Kan också lägga på olika resistanser på instrumentets givaringång för att simulera givaren och på så sätt kontrollera instrumentet. Kanske enklast att börja med det om givaren är monterad i bilen.
Alt. försöker byta prylarna direkt på inköpsstället.
För att verkligen vara säker på vilken oljetemp som är på oljan i tråget kan man också mäta med en annan utrustning där man sticker ner givaren genom röret för oljestickan direkt efter körning.
Kom på en sak till: sitter givaren i avtappningspluggen eller i returen från turbon? Kan säkert skilja en del i temp mellan dessa ställen, där returen från turbon är varmare. Jag har min givare i avtappningspluggen och mätaren visar mellan 80-90 °C vid landsvägskörning samt 90-95 °C vid stadskörning.
Alt. försöker byta prylarna direkt på inköpsstället.
För att verkligen vara säker på vilken oljetemp som är på oljan i tråget kan man också mäta med en annan utrustning där man sticker ner givaren genom röret för oljestickan direkt efter körning.
Kom på en sak till: sitter givaren i avtappningspluggen eller i returen från turbon? Kan säkert skilja en del i temp mellan dessa ställen, där returen från turbon är varmare. Jag har min givare i avtappningspluggen och mätaren visar mellan 80-90 °C vid landsvägskörning samt 90-95 °C vid stadskörning.
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Bifogar en bild som visar hur och var givaren sitter fast. Den sitter alltså vid vänstra hjulhuset.Berg wrote:Kom på en sak till: sitter givaren i avtappningspluggen eller i returen från turbon? Kan säkert skilja en del i temp mellan dessa ställen, där returen från turbon är varmare. Jag har min givare i avtappningspluggen och mätaren visar mellan 80-90 °C vid landsvägskörning samt 90-95 °C vid stadskörning.
Tänkte kontrollmäta just på detta sätt. Ska kolla strax om Biltema säljer en sådan manick.Berg wrote:För att verkligen vara säker på vilken oljetemp som är på oljan i tråget kan man också mäta med en annan utrustning där man sticker ner givaren genom röret för oljestickan direkt efter körning.
Tack Berg! // Mvh Petrus
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Så nu har jag pratat med Mekonomen, Biltema och Autoexperten. Ingen av dom kände till ett verktyg som möjliggör oljetempkontrollen genom oljestickans rör...
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- M.Kuic
- S-Poster
- Posts: 174
- Joined: 2008-06-30 23:24:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm, Söder
- Contact:
Tänkte på en grej. Sjunker oljetempen någon gång från att den väl vart ett tag uppe på max?
Hur är oljetrycket när tempen visas som max? Är den normal? Oftast brukar oljetrycket sjunka något när oljan är jättevarm. Så om du har normalt oljetryck så skulle jag kasta den där oljetempgivaren/mätaren i papperskorgen i princip.
Hur är oljetrycket när tempen visas som max? Är den normal? Oftast brukar oljetrycket sjunka något när oljan är jättevarm. Så om du har normalt oljetryck så skulle jag kasta den där oljetempgivaren/mätaren i papperskorgen i princip.
[size=67][b]Nihil impossible est' / Inget är omöjligt! [/b][/size]
944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.
944 -83, Bilstein clubsport, Ferrita 2.5", EBC turbo groove, 18x9" & 18x11" DTM magnesium med racing slicks 250/35/18 & 300/30/18 m.m. m.m.
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
När tempen har stigit upp till max så står den där konstant tills man stänger av motorn. Sen tar det förstås timmar för oljetempen att sjunka och mätaren verkar följa det i en riktig takt.M.Kuic wrote:Tänkte på en grej. Sjunker oljetempen någon gång från att den väl vart ett tag uppe på max?
Hur är oljetrycket när tempen visas som max? Är den normal? Oftast brukar oljetrycket sjunka något när oljan är jättevarm. Så om du har normalt oljetryck så skulle jag kasta den där oljetempgivaren/mätaren i papperskorgen i princip.
Oljetrycket är på max vid belastning och t.ex vid tomgång går den ner lite. Ingenting alarmerande där alltså. Även vattentempen ser hela tiden mycket bra ut.
Nja. Jag ska nog behålla mätaren men se till att den börjar visa rätt! Bra grej att ha bara man får den att funka.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
Ingen som har synpukter på placeringen av givarenheten?
Kan "närheten" till turbo påverka på något sätt?
Kan "närheten" till turbo påverka på något sätt?
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- Petrus
- Addict
- Posts: 2036
- Joined: 2006-02-20 12:51:52
- Telefon: 0701422302
- Bilmodell: Porsche 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Stockholm
- Contact:
140? Det var betydligt mera än jag trodde var bra. I sånt fall är mina 121 grader inte så farligt.anders44 wrote:121 er ikke høy verdi i det hele tatt med bra olje, selv med ekstra stor kjøler ser jeg helt opp mot 140 grader på bane.
med skikkelig olje går det ok, men ideel temp er 110-120
Jag använder numera* Quaker States Synquest Fully Synthetic Racing 10W-50 så oljan håller en hög kvalité som pallar hårdkörning.
Ingen som har synpunkter på placeringen av oljegivaren på min bil?
*) använde förut enbart Mobil 1 5W-50 men vid den senaste 8.000 mil servicen bytte Sandén till QS och jag har ingen anledning att tvivla på det valet.
Hook w. me on http://www.facebook.com/PeRuuth
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Hook w. my 951 on http://www.facebook.com/porsche951kmrb
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]