928 S4 -88 Black Shark
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
928 S4 -88 Black Shark
Sådär. Nu har man klivit upp ett steg i Porsche hierarkin =)
Som vanligt lite pyssel att göra på den nyköpta rackarn. =P
Fixat:
* Nya torkarblad, fixat
* Ny stereo, köpt & monterad
* Bytt centralenhet + digital klocka
* Rengjort luftfilter + smogfilter
* Fixat "glapp i rattestången", nytt lager
* Bytt olja + filter
* Växelåda, bytt filter + olja
* Bytt tändstift
* Renoverat transaxeln + converter lager
* Bytt trasig skyddsbälg till bakre drivaxeln
* Omlackering av frontspoiler
* Ny matta till bagageluckan
* Fixat glapp i lampor för indikation av växelådans läge
* Bytt interiörlyse till bagageluckan
* Bytt "soppaflottör" till tanken
* Nya högtalargaller vänster dörrsida
Som vanligt lite pyssel att göra på den nyköpta rackarn. =P
Fixat:
* Nya torkarblad, fixat
* Ny stereo, köpt & monterad
* Bytt centralenhet + digital klocka
* Rengjort luftfilter + smogfilter
* Fixat "glapp i rattestången", nytt lager
* Bytt olja + filter
* Växelåda, bytt filter + olja
* Bytt tändstift
* Renoverat transaxeln + converter lager
* Bytt trasig skyddsbälg till bakre drivaxeln
* Omlackering av frontspoiler
* Ny matta till bagageluckan
* Fixat glapp i lampor för indikation av växelådans läge
* Bytt interiörlyse till bagageluckan
* Bytt "soppaflottör" till tanken
* Nya högtalargaller vänster dörrsida
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by drifter7508 on 2009-03-30 18:25:03, edited 20 times in total.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Du glömde en punkt:
- Fixa bilder till biltråden på 944sverige.com
Ska bli kul att höra vad du tycker om en 928:a jämfört med 944:a.
- Fixa bilder till biltråden på 944sverige.com
Ska bli kul att höra vad du tycker om en 928:a jämfört med 944:a.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Lite funderingar ifall nån kan hjälpa till...
Råkade bryta av kretskortet som sitter under centrallåsknappen + varningslampan.
Detta hände när den nya stereon sköts in i sitt fack. Det verkar som någon
har lyckats med samma sak innan för kortet var nog ihoplimmat.
Någon som har pris på detta kort och reservdelsnummer?
Instrumentbelysning fungerar inte. Lamporna är slut antar jag.
Är det komplicerat att sätta dit nya. Har en bunt som jag fick med.
Lysena som indikerar växellådans läge på instrumentbärdan lyser inte upp på läge 2 + P.
Ska det vara så eller är det nått fel?
Bakrutevärmen. När man trycker in knappen så lyser den och funkar som det ska.
Men när jag försöker trycka in knappen igen så slocknar den inte. Trasig?
Och så har vi den klassiska ABS lampan som lyser upp lite som den vill =P
Ratten går att rucka på några mm upp & ner, vänster höger.
Vad kan man göra åt detta?
Råkade bryta av kretskortet som sitter under centrallåsknappen + varningslampan.
Detta hände när den nya stereon sköts in i sitt fack. Det verkar som någon
har lyckats med samma sak innan för kortet var nog ihoplimmat.
Någon som har pris på detta kort och reservdelsnummer?
Instrumentbelysning fungerar inte. Lamporna är slut antar jag.
Är det komplicerat att sätta dit nya. Har en bunt som jag fick med.
Lysena som indikerar växellådans läge på instrumentbärdan lyser inte upp på läge 2 + P.
Ska det vara så eller är det nått fel?
Bakrutevärmen. När man trycker in knappen så lyser den och funkar som det ska.
Men när jag försöker trycka in knappen igen så slocknar den inte. Trasig?
Och så har vi den klassiska ABS lampan som lyser upp lite som den vill =P
Ratten går att rucka på några mm upp & ner, vänster höger.
Vad kan man göra åt detta?
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Kan slänga upp lite info om vad jag tycker om bilen VS min gamla 944 S2.
Nån skrev till mig här på forumet att bilen var enormt stor invändigt i jämförelse
med 944:an. Glöm det! Ha ha. =) På håret att jag får plats i takhöjd med mina 189 cm.
(Nu har jag ju inget hår iofs så det löste sig då he he). Trots allt sitter man
lika mysigt om inte mysigare i 928:an.
Den låter som F-n inne i kupén. Tycker nog att 944:an gick mycket mjukare
och finare i gången.
928:an är klart snyggare än 944:an. Alltid hatat 928:an förrut. Tror jag hängt
upp mig på de äldre fulare modellerna. Men in real life ser S4:an riktigt nice ut.
Nån skrev till mig här på forumet att bilen var enormt stor invändigt i jämförelse
med 944:an. Glöm det! Ha ha. =) På håret att jag får plats i takhöjd med mina 189 cm.
(Nu har jag ju inget hår iofs så det löste sig då he he). Trots allt sitter man
lika mysigt om inte mysigare i 928:an.
Den låter som F-n inne i kupén. Tycker nog att 944:an gick mycket mjukare
och finare i gången.
928:an är klart snyggare än 944:an. Alltid hatat 928:an förrut. Tror jag hängt
upp mig på de äldre fulare modellerna. Men in real life ser S4:an riktigt nice ut.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- Adde_k
- Turbo-Poster
- Posts: 969
- Joined: 2004-09-10 16:29:02
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Halmstad
- Contact:
Jag trodde 928:an var mycket tystare än 944an, det har iaf alla jag pratat med sagt :/ tyst som en mus.. antar att jag har FEL : Pdrifter7508 wrote: Den låter som F-n inne i kupén. Tycker nog att 944:an gick mycket mjukare
och finare i gången.
EDIT: j*vligt snygg bil, jag e grymt avundsjuk! vill oxå ha en 928!
Porsche - There is no substitute
...quench my thirst with gasoline
...quench my thirst with gasoline
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Nya bilder från idag. Mekat lite idag och lyckats meka ihop kretskortet+
installera stereon igen.
Varit ute & söndagskört. Åh fy helvete vad det går! =)
Har nog missat det lilla "kick down" steget på gaspedalen innan!
Trycker man ner den så går det undan!
Alla andra bilar tycks gå i slow motion i jämförelse.
Att köra om är skrattretande lätt!
installera stereon igen.
Varit ute & söndagskört. Åh fy helvete vad det går! =)
Har nog missat det lilla "kick down" steget på gaspedalen innan!
Trycker man ner den så går det undan!
Alla andra bilar tycks gå i slow motion i jämförelse.
Att köra om är skrattretande lätt!
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Ser kanonfin ut!drifter7508 wrote:Nya bilder från idag.
Varit ute & söndagskört. Åh fy helvete vad det går! =)
Har nog missat det lilla "kick down" steget på gaspedalen innan!
Hehe... jag gjorde samma misstag på S4Häxans 928 när jag provkörde den i slalom... inte förrän sista tredjedelen av slalombanan hittade jag kickdownläget...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Min soppa mätare hade även fått det klassiska hoppa lite upp & ner som den
själv vill. Tror jag lyckades med tricket att fixa det genom instruktioner
som fanns i en befintligt tråd på porsche.nu. Köpte lite kontaktspray och gjorde rent
dom 3 små sladdarna som sitter under den svart lilla plastkåpan i den runda
nedsänkningen i bagageutrymmet. Sprutade även lite kontaktspray på batteriets
alla kontakter.
Till en början när jag startade bilen så syntes det ingen skillnad. Men efter jag kört ett tag så verkar den stabil.
Stängde även av bilen igen och lät den gå på tomgång. Verkar stabilt.
Det var rejält med damm och grus i den runda nedsäkningen! =P
själv vill. Tror jag lyckades med tricket att fixa det genom instruktioner
som fanns i en befintligt tråd på porsche.nu. Köpte lite kontaktspray och gjorde rent
dom 3 små sladdarna som sitter under den svart lilla plastkåpan i den runda
nedsänkningen i bagageutrymmet. Sprutade även lite kontaktspray på batteriets
alla kontakter.
Till en början när jag startade bilen så syntes det ingen skillnad. Men efter jag kört ett tag så verkar den stabil.
Stängde även av bilen igen och lät den gå på tomgång. Verkar stabilt.
Det var rejält med damm och grus i den runda nedsäkningen! =P
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- John
- Site Admin
- Posts: 570
- Joined: 2004-03-18 10:03:23
- Bilmodell: 964 Jubileum 1994
- Årsmodell: 1994
- Location: Kalmar
- Contact:
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
- GH
- S-Poster
- Posts: 88
- Joined: 2007-05-31 21:44:03
- Contact:
Däcksljudet är alltid ett problem med bredare däck. Jag har provkört Caymanen och den är inte bättre. Jag har två 928 or och det är ok med ljudnivån. Däck Hankok och Wredestein det sistnämnda kanske lite vassare men svårt att bedöma eftersom det är en 88 resp 92. Men skillnaden är inte stor. Kolla i bagageutrymmet att ljudisoleringen är ok. Kolla på www.porsche.nu där vissa har monterat bashögtalare i reservhjulutrymmet och träfiberskivor över utrymmet och väg ljudet minskar till ”noll”. Det gör det säkert i alla bilar med den konstruktionen. Hur som helst skall du även i original ha ett det relativt tyst. Det har jag iaf.drifter7508 wrote:Kan slänga upp lite info om vad jag tycker om bilen VS min gamla 944 S2.
Den låter som F-n inne i kupén. Tycker nog att 944:an gick mycket mjukare
och finare i gången.
Om jag kommer rätt ihåg går den på ett tidrelä (15 min) och slocknar inte för att du trycker in knappen. Stänger du av motorn och startar om slocknar knappen. Jag tror att vridning ger underhållande värme och vridning + intryck forcerande. Jag skall kolla stormar så förbaskat så jag kan inte hämta instruktionen.drifter7508 wrote:
Bakrutevärmen. När man trycker in knappen så lyser den och funkar som det ska.
Men när jag försöker trycka in knappen igen så slocknar den inte. Trasig?
928 an var en lyxbil på sin tid och har fortfarande finesser många andra saknar, (kanske tex. som uppvärmda spolarmunstycken och höj och sänkbara lysen samt allt elmanövrerat, lyxigt men tungt) bra eller dåligt, för alla finesser går förr eller senare sönder om de inte används och underhålls.
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
Jag har en stor "ful" baslåda monterad i min. Dock ligger den fritt i nån slags
lådinstallation medans där reservhjulet ska ligga finns en träskiva med ett slutsteg
monterat på. Det låg ett par dämparmattor i skummgummi som jag fick slänga ut
då dom var murkna av fukt. =P Tyckte inte det gjorde nån skillnad alls med
ljudet då jag slängde ut dom. Känns mera som ljudet är från fronten och motorutrymmet.
Ha ha, jag har kommit på funktionen med Bakrutevärmen! Så min var inte trasig
visade det sig =) Den funkar precis som du säger.
Angående däck. Sitter Michelin Pilot Sport
bak 255/40 ZR 17 fram 225/45 ZR 17 just nu. Men dom är sjukt slitna.
Enligt föregående ägare var dom "jättefina" och bara gått 600 mil. Not! =P
Dags att byta med andra ord. Kan jag inte köra 225/45 både bak & fram?
Eller vad rekommenderas? Hellre bättre styrning och mindre spårkänslighet
än att det ser "snyggt ut" med breda sulor. Fördelar och nackdelar?
Är inte så haj på detta med däck. =)
Angående att man kan rucka på ratten nån mm hit och dit
i alla riktningar... kan det vara denna del som är utsliten:
https://www.928gt.com/ps-627-117-steeri ... 77-95.aspx
Ratten gnessar även mot instrumentpanel när man vrider den.
Låter riktigt irriterande! Lösning på detta?
Update: Ringde Sandén. Han visste precis vad det var. Ett slags
lager som gått slut. Vilket gör att ratten sjunker in nån mm
och gör att det "gnessar emot". =)
lådinstallation medans där reservhjulet ska ligga finns en träskiva med ett slutsteg
monterat på. Det låg ett par dämparmattor i skummgummi som jag fick slänga ut
då dom var murkna av fukt. =P Tyckte inte det gjorde nån skillnad alls med
ljudet då jag slängde ut dom. Känns mera som ljudet är från fronten och motorutrymmet.
Ha ha, jag har kommit på funktionen med Bakrutevärmen! Så min var inte trasig
visade det sig =) Den funkar precis som du säger.
Angående däck. Sitter Michelin Pilot Sport
bak 255/40 ZR 17 fram 225/45 ZR 17 just nu. Men dom är sjukt slitna.
Enligt föregående ägare var dom "jättefina" och bara gått 600 mil. Not! =P
Dags att byta med andra ord. Kan jag inte köra 225/45 både bak & fram?
Eller vad rekommenderas? Hellre bättre styrning och mindre spårkänslighet
än att det ser "snyggt ut" med breda sulor. Fördelar och nackdelar?
Är inte så haj på detta med däck. =)
Angående att man kan rucka på ratten nån mm hit och dit
i alla riktningar... kan det vara denna del som är utsliten:
https://www.928gt.com/ps-627-117-steeri ... 77-95.aspx
Ratten gnessar även mot instrumentpanel när man vrider den.
Låter riktigt irriterande! Lösning på detta?
Update: Ringde Sandén. Han visste precis vad det var. Ett slags
lager som gått slut. Vilket gör att ratten sjunker in nån mm
och gör att det "gnessar emot". =)
Min biltråd:
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=16657
- GH
- S-Poster
- Posts: 88
- Joined: 2007-05-31 21:44:03
- Contact:
Ok. Jag jämför med mina 928 or och ljudet är ok. Men du vet bäst var det kommer ifrån. Men du bör ha åtminstone försöka ha ”original” eller bättre där bak.drifter7508 wrote:Jag har en stor "ful" baslåda monterad i min. Dock ligger den fritt i nån slags
lådinstallation medans där reservhjulet ska ligga finns en träskiva med ett slutsteg
monterat på. Det låg ett par dämparmattor i skummgummi som jag fick slänga ut
då dom var murkna av fukt. =P Tyckte inte det gjorde nån skillnad alls med
ljudet då jag slängde ut dom. Känns mera som ljudet är från fronten och motorutrymmet.
Bra då slipper jag kolla, använder nästan aldrig värmen så det är lätt att glömma.drifter7508 wrote: Ha ha, jag har kommit på funktionen med Bakrutevärmen! Så min var inte trasig
visade det sig =) Den funkar precis som du säger.
OK, jag har precis som du 255/40 ZR 17 fram 225/45 ZR 17 och ljud och styrning helt ok.drifter7508 wrote: Angående däck. Sitter Michelin Pilot Sport
bak 255/40 ZR 17 fram 225/45 ZR 17 just nu. Men dom är sjukt slitna.
Enligt föregående ägare var dom "jättefina" och bara gått 600 mil. Not! =P
Dags att byta med andra ord. Kan jag inte köra 225/45 både bak & fram?
Eller vad rekommenderas? Hellre bättre styrning och mindre spårkänslighet
än att det ser "snyggt ut" med breda sulor. Fördelar och nackdelar?
Är inte så haj på detta med däck. =)
Är styrningen dålig bör du slå en blick på fälgar och ET.
Vägljudet blir lägre med nya däck. MEN du kan uppleva att bilen blir lite mjukare i sidled med helt nya däck.
Michelin Pilot Sport är fina däck men inte de tystaste se http://www.dacktest.com/ så kan jämföra vad vanliga människor anser med bredd, mil och bil
[/quote]
Det skulle jag inte göra. Utseendet, få ner kraften i asfalten är viktigt, smala däck gör det svårare.drifter7508 wrote: Kan jag inte köra 225/45 både bak & fram?
Som jag sa, behåll dimensionerna jag har haft dem i åratal med olika däck funkar fint på ALLA sätt.drifter7508 wrote: ser "snyggt ut" med breda sulor. Fördelar och nackdelar?
- drifter7508
- Carrera-Poster
- Posts: 365
- Joined: 2004-07-09 16:32:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Avesta
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users