Tips på köp av porsche

924/928/944/968
Post Reply
Message
Author
DJM
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2004-09-19 19:57:16
Contact:

Tips på köp av porsche

#1 Post by DJM »

Tjena!!


Jag tänkte importera en porsche 944 turbo från tyskland snart och undrar lite.
Håller den för lite längre färder? Om man vill t.ex åka till gbg, skåne och köra upp från tyskland?
Jag vet att jag ska kolla vattenpumpen, kamremmen, men den byter jag ändå. Är det nåt mer man ska tänka på?

Tänkte fixa upp den i vinter och renovera och lite annat. Men jag tänkte på dom dyraste sakerna.
Sökt lite och det verkar inte som den har så bra komfort, alltså att det är hyffsat tyst inne i coupen. Eller rekommenderar ni nån annan bil i samma prisklass?

Om någon har nåt tips så skulle det väldigt tacksamt.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by claves »

Klar att bilen håller men det beror på hur risig bil du vill köpa. Säger att det är bättre att betala lite mer för ett välskött ex än att tro man ska fixa allt billigt själv.

Ska du transportera bilen så se till att remmar är bytta innom de senaste 8000mil annars så se till att det görs innan bilen körs hem och det på säljarens bekostnad.

Har bilen historik så lär du se hur den är underhållen och vad du vågar göra. En svaghet är en läckande vattenpump så kolla det. Annas är det bara o köra om du kollat det ovannämda. 944 Turbon har bredare däck. 245 bak och 225 fram så det låter en del i kupen (lite av charmen..du hör vad bilen gör) och är du lite bred om häcken så kan det vara jobbigt att glida med bilen en längre sträcka (Sitta helt still) men om du kör aktivt så är det inte alls obekvämt (Då tycker jag att bilen är ovanligt skön).

Se till att senaste servicen är gjord och de intervallet ej passerat.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Porrsche
Turbo-Poster
Posts: 409
Joined: 2004-03-29 22:23:45
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1985B
Location: Sollentuna
Contact:

#3 Post by Porrsche »

Kan inte uttala mig om turbo-modellen skulle vara så mycket obekvämare än N/A. Kanske lite hårdare fjädring kan ta bort en del komfort.

Själv har jag kört min -85b N/A Stockholm-Malmö & Stockholm Göteborg t/r utan att lida det minsta, snarare njutit.
Jag har heller aldrig tvivlat på om bilen skulle hålla. Den inger mycket förtroende.

En välskött bil som är ordentligt servad behöver man normalt inte oroa sig för. Allt kan hända men jag tycker att Porsche 944 verkar hålla betydligt högre kvalitet än de allra flesta bilar från -80 talet.

Lycka till med bilköpet!

:)
8)

Göran
---
Porsche 944 -85

DJM
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2004-09-19 19:57:16
Contact:

#4 Post by DJM »

Tackar för all info! Väldigt bra information.

En fråga bara: Lyssnar mycket på musik och går det att göra i bilen? vägljudet borde inte vara så högt? så det inte går att lyssna på musik.

/David

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Det går att lyssna på musik. I min N/A 83:a väsnas det ju en del, men då är varken avgassystem eller hjul/fjädring original längre. Det är dock inga problem att åka med den, jag och en kompis åker till jobbet med den t.o.r. 10 mil utan att ta nån skada (hoppas vi iaf) :D
Nyare 944:or (85.5+) är säkert tystare och bekvämare också.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Joakim »

944:an är en hyfsad ljudbil. Dock är orginalkomponenterna inte något att hänga i julgranen, åtminstone inte på de tidigare modellerna.
I senare 944;or finns option "klangpaket" med eller utan equalizer samt 10 högtalare.

Köp en bil som känns tight och välmående. Som tidigare skribenter uttalar sig om är det alltid värt att lägga till lite extra slantar för ett sådant exemplar.
En 944 rasar (oftast) inte om vattenpumpen är i gott skick, om remmarna och dess rullar är i god kondition samt förstås att oljan är fräsh.

Vissa missljud från växellådan, men mest från dess länkage förekommer på en del bilar, men är inget att oroa sig allt för mycket för, så länge det inte låter helt kaiko när man kör.
Alltså, lite skrammel på tomgång är lungt, men dåliga lager/synkringar märker du med ett molande ljud vid tex. motorbroms.
Kolla så att tvåan och backen är lätt att få i.

Kofångaren bak kan vara svår att passa in efter krock. Det ser du om den "sticker ut" litet på någon sida.
Kolla så att skärmarna är lika breda och höga i förhållande till hjulen.
Kolla också efter luriga bucklor i taket. Sådana kan förekomma om bilen blivit duktigt smälld från sidan.
Känn efter så bilen ligger rakt på vägen - obalanserade hjul, skeva bromsskivor, krökta styrstag, dåliga bussningar i framvagnen...
Kolla också efter spruckna drivknutsdamasker. De är billiga, men det kan ta lite tid för den oinvigde att byta dem.


Ett ytterligare tips är att ta med en lista på option codes vilka du kan undersöka om de stämmer genom att kolla på en etikett som sitterunder bagagerumsmattan.
När du ändå har tagit bort den, kolla så vajern till luckans öppning är i kod kondition, och inte söndertvinnad. Den är nämligen lite jobbig att byta.

Soltaket aka targaluckan skall kunna öppnas och stängas utan våld från något håll. Den drivs av kugghjul i plast som efter tiden blir sämre och kan gå sönder. Dock billigt och enkelt att byta.

Sammantaget är plastdetaljer, såsom inredningsdetaljer etc. förhållandevis billigt i en 944:a. Dyrt är mekansika delar, varför det genast är enkelt att förklara varför det är värt att lägga de extra slantarna på ett finare ex!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Max
S-Poster
Posts: 124
Joined: 2004-04-26 17:19:47
Contact:

#7 Post by Max »

Jag kom "precis" hem efter en 850 mil lång bilsemester i europa med min 944 som gått ca 17k mil.
Hade inga problem alls med bilen, verkligen supernöjd :)

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by bill b »

använde min 87:a som
bmx-transportbil till täv-
lingar i oslo, stockholm
och många andra plat-
ser. bättre bil att resa
med har jag svårt att
tänka mig!

fast så kommer man
ju fram med den gan-
ska fort också!

:)
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]