Tjena!!
Jag tänkte importera en porsche 944 turbo från tyskland snart och undrar lite.
Håller den för lite längre färder? Om man vill t.ex åka till gbg, skåne och köra upp från tyskland?
Jag vet att jag ska kolla vattenpumpen, kamremmen, men den byter jag ändå. Är det nåt mer man ska tänka på?
Tänkte fixa upp den i vinter och renovera och lite annat. Men jag tänkte på dom dyraste sakerna.
Sökt lite och det verkar inte som den har så bra komfort, alltså att det är hyffsat tyst inne i coupen. Eller rekommenderar ni nån annan bil i samma prisklass?
Om någon har nåt tips så skulle det väldigt tacksamt.
Tips på köp av porsche
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Klar att bilen håller men det beror på hur risig bil du vill köpa. Säger att det är bättre att betala lite mer för ett välskött ex än att tro man ska fixa allt billigt själv.
Ska du transportera bilen så se till att remmar är bytta innom de senaste 8000mil annars så se till att det görs innan bilen körs hem och det på säljarens bekostnad.
Har bilen historik så lär du se hur den är underhållen och vad du vågar göra. En svaghet är en läckande vattenpump så kolla det. Annas är det bara o köra om du kollat det ovannämda. 944 Turbon har bredare däck. 245 bak och 225 fram så det låter en del i kupen (lite av charmen..du hör vad bilen gör) och är du lite bred om häcken så kan det vara jobbigt att glida med bilen en längre sträcka (Sitta helt still) men om du kör aktivt så är det inte alls obekvämt (Då tycker jag att bilen är ovanligt skön).
Se till att senaste servicen är gjord och de intervallet ej passerat.
/Claves
Ska du transportera bilen så se till att remmar är bytta innom de senaste 8000mil annars så se till att det görs innan bilen körs hem och det på säljarens bekostnad.
Har bilen historik så lär du se hur den är underhållen och vad du vågar göra. En svaghet är en läckande vattenpump så kolla det. Annas är det bara o köra om du kollat det ovannämda. 944 Turbon har bredare däck. 245 bak och 225 fram så det låter en del i kupen (lite av charmen..du hör vad bilen gör) och är du lite bred om häcken så kan det vara jobbigt att glida med bilen en längre sträcka (Sitta helt still) men om du kör aktivt så är det inte alls obekvämt (Då tycker jag att bilen är ovanligt skön).
Se till att senaste servicen är gjord och de intervallet ej passerat.
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- Porrsche
- Turbo-Poster
- Posts: 409
- Joined: 2004-03-29 22:23:45
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Sollentuna
- Contact:
Kan inte uttala mig om turbo-modellen skulle vara så mycket obekvämare än N/A. Kanske lite hårdare fjädring kan ta bort en del komfort.
Själv har jag kört min -85b N/A Stockholm-Malmö & Stockholm Göteborg t/r utan att lida det minsta, snarare njutit.
Jag har heller aldrig tvivlat på om bilen skulle hålla. Den inger mycket förtroende.
En välskött bil som är ordentligt servad behöver man normalt inte oroa sig för. Allt kan hända men jag tycker att Porsche 944 verkar hålla betydligt högre kvalitet än de allra flesta bilar från -80 talet.
Lycka till med bilköpet!
Själv har jag kört min -85b N/A Stockholm-Malmö & Stockholm Göteborg t/r utan att lida det minsta, snarare njutit.
Jag har heller aldrig tvivlat på om bilen skulle hålla. Den inger mycket förtroende.
En välskött bil som är ordentligt servad behöver man normalt inte oroa sig för. Allt kan hända men jag tycker att Porsche 944 verkar hålla betydligt högre kvalitet än de allra flesta bilar från -80 talet.
Lycka till med bilköpet!
8)
Göran
---
Porsche 944 -85
Göran
---
Porsche 944 -85
-
- NA-Poster
- Posts: 2
- Joined: 2004-09-19 19:57:16
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Det går att lyssna på musik. I min N/A 83:a väsnas det ju en del, men då är varken avgassystem eller hjul/fjädring original längre. Det är dock inga problem att åka med den, jag och en kompis åker till jobbet med den t.o.r. 10 mil utan att ta nån skada (hoppas vi iaf)
Nyare 944:or (85.5+) är säkert tystare och bekvämare också.
//Magnus
Nyare 944:or (85.5+) är säkert tystare och bekvämare också.
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- Joakim
- Forum founder
- Posts: 1248
- Joined: 2004-03-18 15:01:12
- Telefon: 0707566691
- Bilmodell: Ingen Porsche just nu
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Linköping
- Contact:
944:an är en hyfsad ljudbil. Dock är orginalkomponenterna inte något att hänga i julgranen, åtminstone inte på de tidigare modellerna.
I senare 944;or finns option "klangpaket" med eller utan equalizer samt 10 högtalare.
Köp en bil som känns tight och välmående. Som tidigare skribenter uttalar sig om är det alltid värt att lägga till lite extra slantar för ett sådant exemplar.
En 944 rasar (oftast) inte om vattenpumpen är i gott skick, om remmarna och dess rullar är i god kondition samt förstås att oljan är fräsh.
Vissa missljud från växellådan, men mest från dess länkage förekommer på en del bilar, men är inget att oroa sig allt för mycket för, så länge det inte låter helt kaiko när man kör.
Alltså, lite skrammel på tomgång är lungt, men dåliga lager/synkringar märker du med ett molande ljud vid tex. motorbroms.
Kolla så att tvåan och backen är lätt att få i.
Kofångaren bak kan vara svår att passa in efter krock. Det ser du om den "sticker ut" litet på någon sida.
Kolla så att skärmarna är lika breda och höga i förhållande till hjulen.
Kolla också efter luriga bucklor i taket. Sådana kan förekomma om bilen blivit duktigt smälld från sidan.
Känn efter så bilen ligger rakt på vägen - obalanserade hjul, skeva bromsskivor, krökta styrstag, dåliga bussningar i framvagnen...
Kolla också efter spruckna drivknutsdamasker. De är billiga, men det kan ta lite tid för den oinvigde att byta dem.
Ett ytterligare tips är att ta med en lista på option codes vilka du kan undersöka om de stämmer genom att kolla på en etikett som sitterunder bagagerumsmattan.
När du ändå har tagit bort den, kolla så vajern till luckans öppning är i kod kondition, och inte söndertvinnad. Den är nämligen lite jobbig att byta.
Soltaket aka targaluckan skall kunna öppnas och stängas utan våld från något håll. Den drivs av kugghjul i plast som efter tiden blir sämre och kan gå sönder. Dock billigt och enkelt att byta.
Sammantaget är plastdetaljer, såsom inredningsdetaljer etc. förhållandevis billigt i en 944:a. Dyrt är mekansika delar, varför det genast är enkelt att förklara varför det är värt att lägga de extra slantarna på ett finare ex!
I senare 944;or finns option "klangpaket" med eller utan equalizer samt 10 högtalare.
Köp en bil som känns tight och välmående. Som tidigare skribenter uttalar sig om är det alltid värt att lägga till lite extra slantar för ett sådant exemplar.
En 944 rasar (oftast) inte om vattenpumpen är i gott skick, om remmarna och dess rullar är i god kondition samt förstås att oljan är fräsh.
Vissa missljud från växellådan, men mest från dess länkage förekommer på en del bilar, men är inget att oroa sig allt för mycket för, så länge det inte låter helt kaiko när man kör.
Alltså, lite skrammel på tomgång är lungt, men dåliga lager/synkringar märker du med ett molande ljud vid tex. motorbroms.
Kolla så att tvåan och backen är lätt att få i.
Kofångaren bak kan vara svår att passa in efter krock. Det ser du om den "sticker ut" litet på någon sida.
Kolla så att skärmarna är lika breda och höga i förhållande till hjulen.
Kolla också efter luriga bucklor i taket. Sådana kan förekomma om bilen blivit duktigt smälld från sidan.
Känn efter så bilen ligger rakt på vägen - obalanserade hjul, skeva bromsskivor, krökta styrstag, dåliga bussningar i framvagnen...
Kolla också efter spruckna drivknutsdamasker. De är billiga, men det kan ta lite tid för den oinvigde att byta dem.
Ett ytterligare tips är att ta med en lista på option codes vilka du kan undersöka om de stämmer genom att kolla på en etikett som sitterunder bagagerumsmattan.
När du ändå har tagit bort den, kolla så vajern till luckans öppning är i kod kondition, och inte söndertvinnad. Den är nämligen lite jobbig att byta.
Soltaket aka targaluckan skall kunna öppnas och stängas utan våld från något håll. Den drivs av kugghjul i plast som efter tiden blir sämre och kan gå sönder. Dock billigt och enkelt att byta.
Sammantaget är plastdetaljer, såsom inredningsdetaljer etc. förhållandevis billigt i en 944:a. Dyrt är mekansika delar, varför det genast är enkelt att förklara varför det är värt att lägga de extra slantarna på ett finare ex!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- S-Poster
- Posts: 124
- Joined: 2004-04-26 17:19:47
- Contact:
- bill b
- Addict
- Posts: 1316
- Joined: 2004-03-29 14:52:25
- Location: Göteborg
- Contact:
använde min 87:a som
bmx-transportbil till täv-
lingar i oslo, stockholm
och många andra plat-
ser. bättre bil att resa
med har jag svårt att
tänka mig!
fast så kommer man
ju fram med den gan-
ska fort också!
bmx-transportbil till täv-
lingar i oslo, stockholm
och många andra plat-
ser. bättre bil att resa
med har jag svårt att
tänka mig!
fast så kommer man
ju fram med den gan-
ska fort också!
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]