Växellådeproblem / transaxel

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Peder
S2-Poster
Posts: 217
Joined: 2005-10-25 12:22:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Växellådeproblem / transaxel

#1 Post by Peder »

Har ett problem och hoppas någon har svar /delar.

Själva kåpan (struten) från transaxeln in i växellådan har spruckit (tror det heter så) och gått sönder med följd att det blir ett glapp och det inte griper tag i varandra och driver. (Hoppas jag förklarat rätt).

Någon som råkat ut för detta eller har delar eller tips på vart man ska vända sig.

Vidare undrar jag över förstärkning av upphängning växellåda / bussningar. Någon som vet något om det.

Hälsn / Peder
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Upphängning av växellåda har www.jerd.se en stabilare grej till!

Den kåpan har antagligen suttit på bilen ett bra tag med rejält med pulver?
Jag har inte sett eller hört om det innan, men med tiden så tar grejorna ut sin rätt.

Kolla delar med www.sanden.nu och/eller en köpesannons på detta forum. Jag tror inte att det är annorlunda kåpor på någon 944, men någon med PET tillgängligt kan säkert hjälp där!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Turbo skiljer sig från 944/S2. Eller var det andra sidan???
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by Bosse »

Snarare nummer 1 på denna bild vad jag förstår.
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Peder
S2-Poster
Posts: 217
Joined: 2005-10-25 12:22:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#5 Post by Peder »

Karl Birgander wrote:Upphängning av växellåda har www.jerd.se en stabilare grej till!

Den kåpan har antagligen suttit på bilen ett bra tag med rejält med pulver?
Jag har inte sett eller hört om det innan, men med tiden så tar grejorna ut sin rätt.

Kolla delar med www.sanden.nu och/eller en köpesannons på detta forum. Jag tror inte att det är annorlunda kåpor på någon 944, men någon med PET tillgängligt kan säkert hjälp där!

Hej & tack.
Fått svar av Jerd om upphängning.
Vad gäller struten/kåpan letar jag fortfarande, mejlat Sandén och letar på skrotar.
Antar att den suttit på bilen ett tag och det är ju rejält med pulver i bilen så där han nog åldern + rörelserna tagit ut sin rätt.
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup

Peder
S2-Poster
Posts: 217
Joined: 2005-10-25 12:22:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#6 Post by Peder »

Bosse wrote:Snarare nummer 1 på denna bild vad jag förstår.
Bosse
Tack för bilden. Ja, nr 1.
Någon som har något liggande ?
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup

User avatar
Magnus Åkerqvist
S2-Poster
Posts: 248
Joined: 2004-03-29 11:40:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Hässleholm
Contact:

#7 Post by Magnus Åkerqvist »

Trodde först det var kopplingshuset. isf kunde du fått det för fraktpengar.. men struten har jag tyvärr inte..
[size=75] Magnus Åkerqvist [/size]

Per Carell
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-11-13 22:00:41
Contact:

#8 Post by Per Carell »

Jag har precis haft ett liknande problem.
Det verkar konstigt att det inte driver för att kåpan skulle vara sprucken.
Har du delat kåpan/struten och växellådan?
I mitt fall slutade det att driva och lät som en stenkross.
Det som hade gått sönder på min var den splinesade hylsan som för över kraften från transaxel till vxl låda. Den var rensad på splines i den delen mot vxl lådsaxeln.
Men som sagt det var på min.
Kolla på bildelsbasen.se jag har för mig att jag såg transaxel rör och kåpor där.

/Per
GT3-01

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

har

#9 Post by 931Melander »

Jag har en transaxel med den kåpa du söker. Från en 951.

Jag kommer så småningom att behöva den så du kan få "låna" den mot att jag får en ny när du hittat en. Tidigaste jag behöver den är oktober, troligen mycket senare.


Fredrik Melander
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose

Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#10 Post by FSN »

Håller med Bosse och Per, troligtvis nr 1 som pajat. Går det inte att svetsa kåpan?
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Peder
S2-Poster
Posts: 217
Joined: 2005-10-25 12:22:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#11 Post by Peder »

Per Carell wrote:Jag har precis haft ett liknande problem.
Det verkar konstigt att det inte driver för att kåpan skulle vara sprucken.
Har du delat kåpan/struten och växellådan?
I mitt fall slutade det att driva och lät som en stenkross.
Det som hade gått sönder på min var den splinesade hylsan som för över kraften från transaxel till vxl låda. Den var rensad på splines i den delen mot vxl lådsaxeln.
Men som sagt det var på min.
Kolla på bildelsbasen.se jag har för mig att jag såg transaxel rör och kåpor där.

/Per


Hej & tack för alla svar!
Jag antar att det är samma fel. Kåpan spruckit och dessutom har nog hylsan släppt/gått sönder. Har inte delat kåpan/struten och växellådan ännu men är på gång. Var det inget annat som gått sönder för dej ?Något speciellt man bör tänka på ?
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup

Peder
S2-Poster
Posts: 217
Joined: 2005-10-25 12:22:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: har

#12 Post by Peder »

931Melander wrote:Jag har en transaxel med den kåpa du söker. Från en 951.

Jag kommer så småningom att behöva den så du kan få "låna" den mot att jag får en ny när du hittat en. Tidigaste jag behöver den är oktober, troligen mycket senare.


Fredrik Melander
Hej! Vilket suveränt forum. Tackar och bockar.
Kommer ta ner/dela transaxel / lådan och se vad som hänt inom kort och återkommer.
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup

Per Carell
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-11-13 22:00:41
Contact:

#13 Post by Per Carell »

Hej.
Nej något annat som gått sönder var det inte.
Orsaken vet jag ej, det har varit rejält med pulver i den förut, det sägs 400+ och upp åt 700 i vrid i en 3 liters motor.
Om det är utmattning eller slarvigt montage dvs dåligt spänd hylsa vet jag inte.
Men fördelen är att godset är mjukare i hylsan så det är den som ger sig först.

/Per
GT3-01

Peder
S2-Poster
Posts: 217
Joined: 2005-10-25 12:22:50
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#14 Post by Peder »

Per Carell wrote:Hej.
Nej något annat som gått sönder var det inte.
Orsaken vet jag ej, det har varit rejält med pulver i den förut, det sägs 400+ och upp åt 700 i vrid i en 3 liters motor.
Om det är utmattning eller slarvigt montage dvs dåligt spänd hylsa vet jag inte.
Men fördelen är att godset är mjukare i hylsan så det är den som ger sig först.

/Per

Tack för info. Behöver kanske inte vara "så" farligt och letar nu delar (har hittat lite smått och gott). Har du gjort något åt upphängning av växellådan ? Jag har ganska mycket pulver och det rör sig / sliter nog rejält.
Hälsn / Peder
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup

Per Carell
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-11-13 22:00:41
Contact:

#15 Post by Per Carell »

Nej jag har inte gjort något åt upphängningen.
Än så länge håller jag mig gott och väl under 300hk.
Jag bantar den i stället, men vitaminer finns om jag vänjer mig.

/Per
GT3-01

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]