Växellådeproblem / transaxel
-
- S2-Poster
- Posts: 217
- Joined: 2005-10-25 12:22:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Växellådeproblem / transaxel
Har ett problem och hoppas någon har svar /delar.
Själva kåpan (struten) från transaxeln in i växellådan har spruckit (tror det heter så) och gått sönder med följd att det blir ett glapp och det inte griper tag i varandra och driver. (Hoppas jag förklarat rätt).
Någon som råkat ut för detta eller har delar eller tips på vart man ska vända sig.
Vidare undrar jag över förstärkning av upphängning växellåda / bussningar. Någon som vet något om det.
Hälsn / Peder
Själva kåpan (struten) från transaxeln in i växellådan har spruckit (tror det heter så) och gått sönder med följd att det blir ett glapp och det inte griper tag i varandra och driver. (Hoppas jag förklarat rätt).
Någon som råkat ut för detta eller har delar eller tips på vart man ska vända sig.
Vidare undrar jag över förstärkning av upphängning växellåda / bussningar. Någon som vet något om det.
Hälsn / Peder
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup
Nils fd 951Turbo Cup
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Upphängning av växellåda har www.jerd.se en stabilare grej till!
Den kåpan har antagligen suttit på bilen ett bra tag med rejält med pulver?
Jag har inte sett eller hört om det innan, men med tiden så tar grejorna ut sin rätt.
Kolla delar med www.sanden.nu och/eller en köpesannons på detta forum. Jag tror inte att det är annorlunda kåpor på någon 944, men någon med PET tillgängligt kan säkert hjälp där!
Den kåpan har antagligen suttit på bilen ett bra tag med rejält med pulver?
Jag har inte sett eller hört om det innan, men med tiden så tar grejorna ut sin rätt.
Kolla delar med www.sanden.nu och/eller en köpesannons på detta forum. Jag tror inte att det är annorlunda kåpor på någon 944, men någon med PET tillgängligt kan säkert hjälp där!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Snarare nummer 1 på denna bild vad jag förstår.
Bosse
Bosse
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
-
- S2-Poster
- Posts: 217
- Joined: 2005-10-25 12:22:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Karl Birgander wrote:Upphängning av växellåda har www.jerd.se en stabilare grej till!
Den kåpan har antagligen suttit på bilen ett bra tag med rejält med pulver?
Jag har inte sett eller hört om det innan, men med tiden så tar grejorna ut sin rätt.
Kolla delar med www.sanden.nu och/eller en köpesannons på detta forum. Jag tror inte att det är annorlunda kåpor på någon 944, men någon med PET tillgängligt kan säkert hjälp där!
Hej & tack.
Fått svar av Jerd om upphängning.
Vad gäller struten/kåpan letar jag fortfarande, mejlat Sandén och letar på skrotar.
Antar att den suttit på bilen ett tag och det är ju rejält med pulver i bilen så där han nog åldern + rörelserna tagit ut sin rätt.
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup
Nils fd 951Turbo Cup
-
- S2-Poster
- Posts: 217
- Joined: 2005-10-25 12:22:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
- Magnus Åkerqvist
- S2-Poster
- Posts: 248
- Joined: 2004-03-29 11:40:39
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Hässleholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-11-13 22:00:41
- Contact:
Jag har precis haft ett liknande problem.
Det verkar konstigt att det inte driver för att kåpan skulle vara sprucken.
Har du delat kåpan/struten och växellådan?
I mitt fall slutade det att driva och lät som en stenkross.
Det som hade gått sönder på min var den splinesade hylsan som för över kraften från transaxel till vxl låda. Den var rensad på splines i den delen mot vxl lådsaxeln.
Men som sagt det var på min.
Kolla på bildelsbasen.se jag har för mig att jag såg transaxel rör och kåpor där.
/Per
Det verkar konstigt att det inte driver för att kåpan skulle vara sprucken.
Har du delat kåpan/struten och växellådan?
I mitt fall slutade det att driva och lät som en stenkross.
Det som hade gått sönder på min var den splinesade hylsan som för över kraften från transaxel till vxl låda. Den var rensad på splines i den delen mot vxl lådsaxeln.
Men som sagt det var på min.
Kolla på bildelsbasen.se jag har för mig att jag såg transaxel rör och kåpor där.
/Per
GT3-01
- 931Melander
- Addict
- Posts: 1168
- Joined: 2004-04-05 20:02:20
- Telefon: 0706992900
- Bilmodell: Porsche 944 Turbo
- Årsmodell: 1989
- Location: Piteå
- Contact:
har
Jag har en transaxel med den kåpa du söker. Från en 951.
Jag kommer så småningom att behöva den så du kan få "låna" den mot att jag får en ny när du hittat en. Tidigaste jag behöver den är oktober, troligen mycket senare.
Fredrik Melander
Jag kommer så småningom att behöva den så du kan få "låna" den mot att jag får en ny när du hittat en. Tidigaste jag behöver den är oktober, troligen mycket senare.
Fredrik Melander
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
944 Turbo S - 88 Silver Rose
Tidigare bilar:
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79
- FSN
- Raceputte
- Posts: 1557
- Joined: 2004-03-29 19:00:19
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
- Location: Göteborg, TORSLANDA
- Contact:
-
- S2-Poster
- Posts: 217
- Joined: 2005-10-25 12:22:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Per Carell wrote:Jag har precis haft ett liknande problem.
Det verkar konstigt att det inte driver för att kåpan skulle vara sprucken.
Har du delat kåpan/struten och växellådan?
I mitt fall slutade det att driva och lät som en stenkross.
Det som hade gått sönder på min var den splinesade hylsan som för över kraften från transaxel till vxl låda. Den var rensad på splines i den delen mot vxl lådsaxeln.
Men som sagt det var på min.
Kolla på bildelsbasen.se jag har för mig att jag såg transaxel rör och kåpor där.
/Per
Hej & tack för alla svar!
Jag antar att det är samma fel. Kåpan spruckit och dessutom har nog hylsan släppt/gått sönder. Har inte delat kåpan/struten och växellådan ännu men är på gång. Var det inget annat som gått sönder för dej ?Något speciellt man bör tänka på ?
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup
Nils fd 951Turbo Cup
-
- S2-Poster
- Posts: 217
- Joined: 2005-10-25 12:22:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: har
Hej! Vilket suveränt forum. Tackar och bockar.931Melander wrote:Jag har en transaxel med den kåpa du söker. Från en 951.
Jag kommer så småningom att behöva den så du kan få "låna" den mot att jag får en ny när du hittat en. Tidigaste jag behöver den är oktober, troligen mycket senare.
Fredrik Melander
Kommer ta ner/dela transaxel / lådan och se vad som hänt inom kort och återkommer.
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup
Nils fd 951Turbo Cup
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-11-13 22:00:41
- Contact:
Hej.
Nej något annat som gått sönder var det inte.
Orsaken vet jag ej, det har varit rejält med pulver i den förut, det sägs 400+ och upp åt 700 i vrid i en 3 liters motor.
Om det är utmattning eller slarvigt montage dvs dåligt spänd hylsa vet jag inte.
Men fördelen är att godset är mjukare i hylsan så det är den som ger sig först.
/Per
Nej något annat som gått sönder var det inte.
Orsaken vet jag ej, det har varit rejält med pulver i den förut, det sägs 400+ och upp åt 700 i vrid i en 3 liters motor.
Om det är utmattning eller slarvigt montage dvs dåligt spänd hylsa vet jag inte.
Men fördelen är att godset är mjukare i hylsan så det är den som ger sig först.
/Per
GT3-01
-
- S2-Poster
- Posts: 217
- Joined: 2005-10-25 12:22:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Per Carell wrote:Hej.
Nej något annat som gått sönder var det inte.
Orsaken vet jag ej, det har varit rejält med pulver i den förut, det sägs 400+ och upp åt 700 i vrid i en 3 liters motor.
Om det är utmattning eller slarvigt montage dvs dåligt spänd hylsa vet jag inte.
Men fördelen är att godset är mjukare i hylsan så det är den som ger sig först.
/Per
Tack för info. Behöver kanske inte vara "så" farligt och letar nu delar (har hittat lite smått och gott). Har du gjort något åt upphängning av växellådan ? Jag har ganska mycket pulver och det rör sig / sliter nog rejält.
Hälsn / Peder
Nils fn GT3 MK1
Nils fd 951Turbo Cup
Nils fd 951Turbo Cup
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-11-13 22:00:41
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]