Alfa GTV (116) vs 924 och 944

924/928/944/968
Message
Author
rayko
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-15 12:26:43
Contact:

Alfa GTV (116) vs 924 och 944

#1 Post by rayko »

Hej
Jag har kört för det mesta alfor sedan 1994.Har haft Giuliettor och GTV (116) alla med transaxle.Problemen som jag har upplevt med alforna har varit rost annars är jag nöjd.Senaste två åren har jag läst mycket det här forumet och börjat tycka jätte mycket om 924/944/968.I mina ögon de bästa bilarna porsche har tillverkat förutom cayman.Min fråga är till er som har haft eller kört alfa GTV/GTV6 och 924/924S/944 2.5 N/A om ni kan jämföra dessa bilar.Har bilarna testats mot varandra i tidningar och isåfall vilka tidningar?
Tack på förhand

GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

#2 Post by GRR »

Har ägt en GTV6a.

Ljudet från en GTV6a är underbart... går inte att jämföra med en 44a.

Däremot hävdar jag att en 44a är betydligt sportigare i karaktären och i hela utförandet.

/GRR
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

rayko
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-15 12:26:43
Contact:

#3 Post by rayko »

GRR Tack för snabba svaret. Hur är växlarna på en 924 eller 944 om man jämför igen med alfan?Måste man använda mellangas när man växlar neråt som på alfan?

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Snart dyker nog P.P. inte som rejsat Alfa GTV och snart (nåja :D ) rejsar 924S.


Mellangas behövs inte.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

GRR
S2-Poster
Posts: 290
Joined: 2006-10-08 21:40:38
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vänersborg
Contact:

#5 Post by GRR »

Eehhh, va?

Talar bara för 944an - nej.
PCS-nr: 2739

Tidigare vagnar:
944 S2 -91 panthero metallic
944 S2 Cab -91 indischrot
944 S2 -89 alpinweiss
944 -85B steingrau metallic
356 B -60 condor gelb

rayko
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-15 12:26:43
Contact:

#6 Post by rayko »

GRR wrote:Eehhh, va?

Talar bara för 944an - nej.
Förlåt.Jag har aldrig åkt 944 och kanske mina frågor är konstiga.Den ända Porsche jag har åkt var en 996 GT3 RS.Jag trodde att de flesta äldre bilar med transaxle har jobbiga växlar.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#7 Post by patand »

En stor fördel med Porscharna jämfört med alforna är ju att man får mycket mer körtid på de bandagar man besöker... Alforna står allt som oftast i depån och skruvar medan Porscharna verkar hålla betydligt bättre för tuff bankörning. :)

Detta baserar jag främst på två bandagar i Alfaklubbens regi som jag varit på där det även varit en hel del frontmotorporschar med och kört. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#8 Post by Cédric »

Jorå, dom har testats mot varandra. Har själv inte kört en gtv dock läst tester i "porsche 924 Gold Portfolio" (ur tidnignar på 70talet). Det verkar som porschen var bättre bil men mycket dyrare vilket gjorde alfan till det mest prisvärda valet. Men det är rätt lika bilar verkar det som, även prestandamässigt, dock med en liten fördel 924an. Verkade stämma när jag körde på sviestad samtidigt som Magnus K i hans alfa ( Dock är ju bilarna gamla så mycket kan ha hänt)..Men alfan finns ju i värre versioner, likaså porschen, där har jag inte så stor koll på hur de står mot varandra..

rayko
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-15 12:26:43
Contact:

#9 Post by rayko »

patand wrote:En stor fördel med Porscharna jämfört med alforna är ju att man får mycket mer körtid på de bandagar man besöker... Alforna står allt som oftast i depån och skruvar medan Porscharna verkar hålla betydligt bättre för tuff bankörning. :)

Detta baserar jag främst på två bandagar i Alfaklubbens regi som jag varit på där det även varit en hel del frontmotorporschar med och kört. :)
Det förstår jag att Porsche har mycket högre kvalite än alfa.Min fråga var mest hur är bilarna som körupplevelse.Gamla alfor rostar och jag blev av med garaget så tänkte jag kanske skaffa mig en 924s eller 944 N/A istället i framtiden.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

rayko wrote:Min fråga var mest hur är bilarna som körupplevelse.
Hinner man få mycket till körupplevelse i depån då? ;)

Skojjar bara, jag har tyvärr inte kört någon Alfa, bara fått äran att åka med några varv på Sviesta i en alfa GTV V6 (tror jag det var) som var i gatbruksskick. Verkade vara en kul bil men det var svårt att jämföra den med min mer bananpassade 924 Turbo.

Alfan hade ett härligt motorljud men kändes inte så snabb som min bil och kanske aningen mer obalanserad, även om det var svårt att avgöra då jag själv inte satt vid ratten samt att bilen kördes på gatdäck. Dock kördes den av en mycket duktig chaufför (baninstruktör på Alfaklubbens förarkurser) så han tog nog ut vad man kunde ur den ganska bra. Men som sagt min bil är ju lite mer bananpassad med R-däck osv så jämförelsen haltade ju lite den dagen...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

rayko
NA-Poster
Posts: 21
Joined: 2007-04-15 12:26:43
Contact:

#11 Post by rayko »

Tack för alla svar.Då börjar jag spana efter en 924/944.Har en vän i Torino och funderar att fråga honom om det finns fina och rostfria 924/944 i Italien.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#12 Post by Pehr Johnsson »

rayko wrote:Tack för alla svar.Då börjar jag spana efter en 924/944.Har en vän i Torino och funderar att fråga honom om det finns fina och rostfria 924/944 i Italien.
Varför gå över ån efter vatten? Alla 9x4 är helgalvade sedan 79? (rätta mig här) Det är bara riktiga lik som är rostiga, bilar i normalt bruksskick har kanske lite rost på skärmkanter där de blivit blästrade av grus sprut.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by Cédric »


P.P.
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2004-03-29 12:40:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kalmar
Contact:

#14 Post by P.P. »

Så, nu är jag här... Även min jämförelse haltar lite då GTV:n var rensad på all ljuddämpning, hade 30-stavar, bur, allt i motorn var ändrat, TS-låda med diff osv.

Men, jaaa, vad skall jag säga. Jag upplever det som två väsenskilda bilar. Gillar du design, känsla, kalla det entusiasm. Hitta då en fin GTV och vårda den ömt.
Är du mer inne på praktisk användbarhet, gå på tysken.

Om det är banvapen du är ute efter så är det också en fråga om vad du är ute efter. Vill du bara ha något småmodddat att ha kul med och vill skita ner dig lite, bygg en GTV med TS-mekanik, 30-stavar, riktiga stötar och med rätt bussningar/leder på de kända ställena. En sån bil är rätt svettig att hänga med, och till vad det kostar om man gör det själv vete fanken om det går. Men det kommer kräva skruvande.
Skall du däremot åka mycket, länge och fortare än så, då skulle jag nog gå Porschevägen. De håller helt enkelt bättre, och det finns gott om större, starkare orginalmotorer, bromsar och lådor den dagen du vill åka snabbare. Chassikit finns även där, men det kostar om du skall ha "the good stuff".

Det är verkligen tyskt mot italiensk, med alla förutfattade meningar upptagna till ytan.
"If you´re not pissed off at this world,
than you´re just not paying attention!

User avatar
Ducati
Turbo-Poster
Posts: 580
Joined: 2004-04-26 21:50:37
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#15 Post by Ducati »

Jag har haft både en 2.0 GTV och en GTV6.
Ljudet från 6an är helt otroligt, det får man aldrig på en Porsche 944
Fördelarna med Porschen är:
modernare
lättare att hitta delar
inga större rostproblem
bättre växellåda
Tysk kvalité

Men Alforna är otroligt charmiga, hade jag plats skulle jag behållt min GTV6:a.
mvh
Niklas

BMW 540iAT -01
Ford Mustang FB 1967

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users