944 -84 Alpinweissen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

944 -84 Alpinweissen

#1 Post by wennergren »

jahapp, ska försöka mig på en tråd där jag kan lägga upp allt fix och trix som görs i mitt garage.

- har i dagarna köpt kamremsats samt vattenpump med alla dessa packningar, termostater osv. lika bra att byta rubbet när man ändå är där. annars kan man ju ge sig f*n på att det börjar läcka ur ngn packbox eller liknande veckan efter?! byte nu framåt våren.

- nytt batteri monterades idag. passade även på att städa ur och rostskydda den baljan när batteriet ändå var ur.

- "nya" handtagen tillbaka från pulverlackarn. bytte låscylinder och dess bläck (så att det passar till mina bef nycklar) då cylindern från de gamla handtagen (original -84:a) inte passade i de nya handtagen. fick även bygga om låsanordningen inne i handtaget. tog från de gamla och bytte ut i de nya. (se bild). pillrigt värre, men jag gillar sånt ;-)

- slipade 16 telisarna i helgen. ska lacka dom förhoppningsvis nu i helgen.

- lyfte ur alla mattor (överkurs?) och rostskyddade med transparent/vaxliknande skydd. hittade, tack och lov, inte en tillstymmelse till rost. inte ens i baljorna i bagaget. puh! de e düsk kvalität!

/filip
Last edited by wennergren on 2008-03-12 20:26:05, edited 3 times in total.
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#2 Post by wennergren »

var och köpte olja igår. efter att ha läst i stort sett varenda eviga tråd om oljans vara eller icke vara samt frågat utzon, så köpte jag "bla, bla..." 10/40 och det kommer bli kanon :-). byte till helgen.

köpte även en ny oljeplugg med magnet i. är det magnet i originalpluggen? om inte annat borde det ju vara bättre?!

hittade original kamremsbytesverktyg (2 delar) för 25 dollars! är inte det billigt? dollarn är ju inte värd så mkt just nu. vet inte riktigt dock vad jag ska ha det till, då jag förmodligen aldrig kommer att ge mig på detta själv. får väl låna ut dom kanske. jag är riktig en supersucker för original zuteiles, tyvärr ;-)

ska lacka vä backspegel nu i helgen. efter en del resor med den kära kulören alpinweiss, så har jag hittat min nyans. det finns ju 4 st varianter/nyanser av alpinvit. en lite gråare, 2st lite gulare och så min. köpte l90e på micro och den var den gulare/smutsigare. alltså var det bara att göra om, beställa från industrilackarn i hbg, och göra rätt ;-)
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Köpte du 2-komponent på sprayburk?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#4 Post by wennergren »

jag tror det, blir osäker nu när du frågar. men, skillnaden på färgen är/känns som ljusår. bättre munstycke och mindre lösningsmedel... det blir perfekt. efter några dagar tar jag 2000-papper och våtslipar lite, sedan polermaskinen... och det blir super. har slutat att maska "kanter", blir aldrig bra om man inte har en naturligt veck eller linje. våtslipar mjukt tills dammet är borta, sedan polering och vax.

har för övrigt börjat bli vass på just våtslipning. har man väl börjat och fått upp sin första totalt spegelblanka yta, mmm... som 6 nästan, är det svårt att sluta :-) räknade lite på hur lång tid det skulle ta att våtslipa hela bilen... får nog ta det när jag fyller 65 eller not :-9

tänkte även köpa en burk bromsoksfärg av honom. svart, tål 600 grader och kostar 129:- har för mig att micro tar närmare 300:- för en liknande burk? ja, se vad lite fräcka dekaler och marknadsföring kan göra för priset ;-)
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

Det man måste tänka på när man köper färg är följade. Vanlig färg på burk icke 2-komponents, duger till att bättra stenskott och kanske en mindre rostfläck, men att bygga upp en riktig lackyta som håller i längden går inte. Lacken blir för porös och tunn.

Då återstår att köpa 2-komponent på sprayburk i stället för att få riktig lack.
Tidigare var färgerna baserade på "riktiga" lösningsmedel och dessa färgerna var kanon, numera övergår färgerna till att vara vattenbaserade och då MÅSTE de klarlackas! Kolla upp vad du har för färg!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#6 Post by wennergren »

tror att det är 2-komp. då han blandar den och fyller en sprayburk. har lackat en bakskärm på min golf mk1:a och den fick jag efter våtslip upp till en bättre yta än (polerat) original. skickar med en skön bild på golfen. den lackade ytan var lika fin efter 1300 mil under förra vintern.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#7 Post by wennergren »

lägger upp en bild på min buss också, när man ändå håller på. funderade på att sätta 944:ans (snart överblivna) 15-telefonisar på westfalian? (idag sitter det audi a8:ans 16´vinterplåtisar på den) kan bli coolt. måste bara fixa lite konv. spacers först. den är på bilden sänkt ca 60/60?! värdelöst! den ska ner ytterligare 4-6cm för att det ska bli på riktigt! ...moahaha!!! once u go low, u never go back :-)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by wennergren on 2008-02-20 22:52:09, edited 3 times in total.
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#8 Post by wennergren »

har en stripes-sats som jag funderar på? hmm, kan inte riktigt bestämma mig om jag ska gå tidigt åttiotal, eller inte. detta är givetvis bara en "ful-test" i photoshop. få la se...
/filip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#9 Post by Pehr Johnsson »

Det blir nog skit om du kombinerar "fultestet" med de svarta stenskottskydden
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#10 Post by wennergren »

näe, detta skulle vara istället för det svarta skyddet, såklart.
Last edited by wennergren on 2008-02-07 21:01:54, edited 1 time in total.
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
Kjell 944
Turbo-Poster
Posts: 794
Joined: 2004-04-12 11:15:02
Bilmodell: 964 C4 -91
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by Kjell 944 »

-Cool Golf!
Är det 1:a årsmodellen (-75).
Har du "moddat" något förutom sänkning?
-Fast vad innebär MK 1? Är det samma som GTi?
-När kom 1:a GTi:n? Var det -78?
-Har själv haft en -79,-80 och en -83:a, när det begav sig. (GTi då)
/Niklas

[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18698]Rudolf Mit Den Rothe Mule[/url]

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#12 Post by wennergren »

min golf var en -83:a som jag bakdattade till -75, med kromade fångare, handtag, backspeglar osv. chassisatsen la ner den 60mm. sålde den efter bugrun förra året. har liksom lite för mkt i garaget, kan inte spara på allt. där tror jag iof att min fru tänker lite fel ;-)

mk1 är "mark one" (-75 till -84a), mk2 är alltså från -84b... golf etta eller golf 2 osv. tror att den första gti:n kom -77

/filip
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#13 Post by wennergren »

jahapp, det blev lite fredagsmek och fix... råkade ta en kall öl också! 16 tummisarna på väg att bli riktigt fina... re. ena backspegeln fick en duvning. snart är det sandén-service... sedan är det väl ändå vår?!

har även jocksat med handtags-helv**tet. och till slut löst det. se forts. under "teknik..."

god helg på er alla!
/filip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#14 Post by wennergren »

var i garaget idag igen. tog bort vä skärm då den var riktigt fult lagad ngn gång i tiden. bortom all räddning. har en ny som är hos lackarn.

har läst om hur knepigt det kan vara med kittet som håller skärmen... kan bara bekräfta det!!! hade varit ännu jäkligare om jag skulle behållt skärmen. en del svårhittade skruvar var det också. var bara tvungen att avreagera mig lite när jag till slut fick väck den ;-)
/filip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

User avatar
wennergren
S2-Poster
Posts: 210
Joined: 2007-08-24 07:06:21
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Danderyd/Sthlm
Contact:

#15 Post by wennergren »

nu så, efter mycket övervägande och velande, så behåller jag 16 tummarna och lugnar mig med nya fälgar... konstigt hur lätt/kul det är att göra av med pengarna? när det är så svårt/tråkigt att skaffa dom ;-)

nåja, så här blev 16 telisarna. ska bara klarlacka dom också. ångrar jag mig är det ju bara att "lacka tebaka" dom till silver igen. det är ju ändå originalfälgen, liksom.

däcken, falken 205/55/16 fram och 225/50/16 bak, kostade 2890:- (alla fyra!). det duger. ska tydligen inte vara skit iaf.

till helgen blir det däck-påkrängning! samt ev skärmmontering. en fyrhjulsinställning är nog på sin plats när nya däcken sitter på.

gott mos! /filip
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Alfa Romeo -torsk for life.
Porschen -äntligen är pojkdrömmen stillad!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]