Attans....

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
Androw
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2004-03-29 17:14:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

Attans....

#1 Post by Androw »

Hej.Har min pärla stående hos Tolli i HBG..944S har ju både kedja och kammrem....min hade nybytt kedjespännarplast och kollad kedja men det struntade den i...hydraliska kedjespännaren i bitar och kedjan har dragit sönder en kugge på kamaxeln...9800 kronor för axeln...2500 för ny kedja och spännare...kolvarna har gått upp i ventilerna när kedjan pajade så minst två, kanske fyra ventiler a 830 kronor...tillkommer gör topppackning och jobb med ca 4500...och då vet jag fortfarande inte om kolvarna har fått sprickor... om jag har fått metallspån i oljepumpen...sitter ett litet nät bara......summa summarium...samma pris som en begagnad motor att bara hinka i.....finns tyvärr inte begagnad motor på skrotarna i Sverige så någon som har en S eller S2 motor liggande till salu .....eller en bra site till tyskland????
Mvh Anders :cry:

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#2 Post by broberg »

F-n vad surt! Har du hört med Sandén och Jonas på Area 951? Om de inte har så vet de säkert om vart du ska leta!


:cry: Lider med dig och hoppas du får ihop det hela igen!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Androw
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2004-03-29 17:14:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#3 Post by Androw »

Sandens och Jonas ringer till Tolli och frågar om kamaxlar så ...tyvärr...men tack för medlidandet...
Anders

User avatar
Anders Larsson
Addict
Posts: 1063
Joined: 2004-03-29 12:09:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Finspång alt Loftahammar
Contact:

#4 Post by Anders Larsson »

Dyr otur :cry:

Får man fråga om båda padsen till kamspänningen byttes?

Alltså den undre också...man måste väl "kamma ur" då...om det är ungefär samma konstruktion som 968:an
PORSCHE 968 CS 1995

PCS #7876

Dart
S2-Poster
Posts: 299
Joined: 2004-04-06 01:05:03
Location: Sthlm / Halmstad
Contact:

#5 Post by Dart »

www.porsche.cc
gå in under motorer
där finns en S2motor som har gått 13000 mil
lycka till
//Calle
inte snabbast bara bäst

User avatar
Androw
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2004-03-29 17:14:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#6 Post by Androw »

Tack för länken...och nej , den undre padden var fin..behövde bara byta övre...
Mvh Anders

User avatar
Peedster
Addict
Posts: 1170
Joined: 2004-03-29 09:39:44
Bilmodell: 924,944,968,GT2
Årsmodell: 1992
Location: Stockholm/Täby
Contact:

#7 Post by Peedster »

Ajajaj... :(

Man har ju hört att 944S kan vara lite mer rasbenägna än de andra modellerna, och detta bekräftar ju ryktet.
Jag avstod från en S när jag kollade för några år sedan dels pga att det är så mycket som går sönder när det väl händer.
En N/A kan ju överleva kamresbrott.

Det låter inte kul det där! Hoppas du hittar någon motor!

Mvh Peter
Nuvarande:
En frontmotor
En mittmotor
En bakmotor

Porsche - Made to be driven
Peedster - Made to drive Porsche

User avatar
Androw
NA-Poster
Posts: 10
Joined: 2004-03-29 17:14:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Helsingborg
Contact:

#8 Post by Androw »

Hej igen...pratade med Hirschberg nyss..han som har länken högre upp i tråden...S2 motorn =27 000 kronor...vet inte om jag ska slå till...ingen som har en för halva priset :lol: :lol: :lol:

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by 944_Driver »

Låter ju jäkligt trist det där..

Ett billigare sätt att lite snabbt få bilen i rullning igen är ju annars att stoppa i en vanlig 944:a motor. Det känns ju inte helt rätt men kan vara en lösning tills man hittar rätt motor.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#10 Post by sweanders »

944_Driver wrote:Låter ju jäkligt trist det där..

Ett billigare sätt att lite snabbt få bilen i rullning igen är ju annars att stoppa i en vanlig 944:a motor. Det känns ju inte helt rätt men kan vara en lösning tills man hittar rätt motor.

//Magnus
S, S2 och 968 har en del gemensamma mått som inte 951 eller 2,5l N/A har.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#11 Post by notetoself »

Androw wrote:Hej igen...pratade med Hirschberg nyss..han som har länken högre upp i tråden...S2 motorn =27 000 kronor...vet inte om jag ska slå till...ingen som har en för halva priset :lol: :lol: :lol:
Asså... Hirschberg är helt fel ställe om man inte är miljonär.
Har haft kontakt med honom/dom två gånger.

1. Frågade pris på ruta med vinge från 931. 5000 med min gamla i inbyte
skulle han ha. HU! Hittade en i Etuna från en kille här på forumet för
1500. Lite mer rimligt + att jag fick behålla min gamla.

2. Kopplingswire. Fick ett pris på 400. Visst tänkte jag, inte tokbilligt
men va F-n. Det är ju lite special trots allt. Gissa om jag blev förvånad
när jag fick en BEGAGNAD!!! Jösses!

Har även fått detta bekräftat av andra i gamet.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#12 Post by 944_Driver »

sweanders wrote: S, S2 och 968 har en del gemensamma mått som inte 951 eller 2,5l N/A har.
Okay, jag har fått den uppfattningen från andra forum att man "lätt" kan sänka i en komplett 944:a motor i S men det kanske är fel då.. Den omvända operationen har väl gjorts på en 924S av nån här på forumet, FSN? Vad är det som inte passar?

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
John
Site Admin
Posts: 570
Joined: 2004-03-18 10:03:23
Bilmodell: 964 Jubileum 1994
Årsmodell: 1994
Location: Kalmar
Contact:

#13 Post by John »

En liten tanke bara...

Det går inte att hitta en krockad bil där motorn funkar men kanske plåt, kylare mm är skadat? Det brukar ju finnas mycket i delar att sälja loss när du väl plockat motorn och när jag hade smällt min bil ville mindre ärliga människor ge mig 5000kr för bara regbeviset och chassinummer

(OBS jag nappade inte på det)



http://se.mobile.de/SIDGyAwARXAxh8mbfOG ... 644&top=3&

Om det visar sig att notorn är ok i en bil som denna så tror jag man går jämt upp genom att sälja resten av bilen sen :?
[size=84][b]Mvh John Johansson[/b][/size]
[size=84][b]www.garaget.org/mrjohn[/b][/size]

Mikael Larsson
S-Poster
Posts: 168
Joined: 2004-03-31 11:35:24
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1984
Location: Märsta
Contact:

#14 Post by Mikael Larsson »

Mitt tips är http://www.v-zweeden.com vet inte om dom har det du söker, till det pris du hade tänkt dig. Men dom har de mesta!
Mvh Micke
Porsche 924 N/A -80 Skrotad
Porsche 924 Targa N/A -84 Pendlarbilen
Porsche 924 Targa N/A -85 Vinterprojekt 2014-15

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#15 Post by FSN »

944_Driver wrote:
sweanders wrote: S, S2 och 968 har en del gemensamma mått som inte 951 eller 2,5l N/A har.
Okay, jag har fått den uppfattningen från andra forum att man "lätt" kan sänka i en komplett 944:a motor i S men det kanske är fel då.. Den omvända operationen har väl gjorts på en 924S av nån här på forumet, FSN? Vad är det som inte passar?

//Magnus
En 944 N/A motor passar rakt av i en 944S rent fysiskt men det blir trubbel med det elektriska, boxen måste bytas och massor med kabel att dra om. Sen så kanske det inte är jättepoppis hos SBP??
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users