Bakaxelbyte

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JohanX
S2-Poster
Inlägg: 297
Blev medlem: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Ort: Solna
Kontakt:

Bakaxelbyte

#1 Inlägg av JohanX » 2007-10-26 15:22:20

Har en 944 -83 och vill byta bakaxeln, skulle vilja veta om det finns olika utföranden på bakaxlar? Är en bakaxel från 944 turbo eller 968 bolt on på min kaross? Vilka olika utförande eller bestyckningar finns det på dessa bakaxlar?
Jag har försökt söka på forumet om detta men inte hittat nåt, men jag kanske är dålig på att söka så länk till annat topic går också bra.

Användarvisningsbild
R924T
Carrera-Poster
Inlägg: 358
Blev medlem: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Skövde
Kontakt:

#2 Inlägg av R924T » 2007-10-26 15:30:37

Precisera dig lite, pga transaxeln så betyder ju bakaxel mer växellåda på våra bilar. Växellådorna passar.

Men om jag förstår rätt så vill du byta bakvagn till en senare bakvagn.
Inga direkta hinder alla bultar passar men, ev passar inte dom gamla stötdämparna osv utan modifiering.
Även drivaxlarna måste bytas(längre)
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
Inlägg: 6556
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Ort: Älvängen
Kontakt:

#3 Inlägg av Karl Birgander » 2007-10-26 15:37:03

Vad vill du vinna på ett byte?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Användarvisningsbild
JohanX
S2-Poster
Inlägg: 297
Blev medlem: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Ort: Solna
Kontakt:

#4 Inlägg av JohanX » 2007-10-26 15:41:40

Jag menar bakvagnen inte växellådan.
Ny bakvagn innebär alltså nya drivaxlar och stötdämpare?
Är stötdämparna längre eller kortare på de nyare bakaxlarna eller är det infästningarna som skiljer?

Användarvisningsbild
R924T
Carrera-Poster
Inlägg: 358
Blev medlem: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Skövde
Kontakt:

#5 Inlägg av R924T » 2007-10-26 15:44:38

Infästningen, men vet inte exakt vad som skiljer och folk har gjort bytet förut och fått dämparna att passa.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

Användarvisningsbild
JohanX
S2-Poster
Inlägg: 297
Blev medlem: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Ort: Solna
Kontakt:

#6 Inlägg av JohanX » 2007-10-26 15:45:11

Karl Birgander skrev:Vad vill du vinna på ett byte?
Jag vill ha en styvare bakvagn och jag behöver en bakvagn till bil nr2 ändå.

Användarvisningsbild
JohanX
S2-Poster
Inlägg: 297
Blev medlem: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Ort: Solna
Kontakt:

#7 Inlägg av JohanX » 2007-10-26 15:48:29

Om drivaxlarna är längre så gissar jag att det är en annan offset på fälgarna också? D.v.s. fälgarna jag har nu kommer för långt ut?
Från vilken årsmodell kommer skillnaden?

Användarvisningsbild
R924T
Carrera-Poster
Inlägg: 358
Blev medlem: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Skövde
Kontakt:

#8 Inlägg av R924T » 2007-10-26 15:54:22

Skillnaden kommer -87
gamla Et 23/11 nya 42/50 ungefär
Vad har du för fälgar nu?
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

Användarvisningsbild
JohanX
S2-Poster
Inlägg: 297
Blev medlem: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Ort: Solna
Kontakt:

#9 Inlägg av JohanX » 2007-10-26 15:59:13

R924T skrev:Skillnaden kommer -87
gamla Et 23/11 nya 42/50 ungefär
Vad har du för fälgar nu?
Jag har Team Dynamics Pro Race 2 med nån Audi bultdelning, 5/112 tror jag, och feta adapterplattor. Minns inte vilken offset dom har, men med större offset kan jag ha tunnare och lättare adaptrar.

Edit: http://www.teamdynamicsracing.com/pro-r ... 2black.htm

Användarvisningsbild
R924T
Carrera-Poster
Inlägg: 358
Blev medlem: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Skövde
Kontakt:

#10 Inlägg av R924T » 2007-10-26 16:18:41

Trevliga fälgar 7X16 eller.. När jg tänker efter träffade jag dig på Gelleråsen, men du hade precis köpt bilen tror jag.. Tog en bild och du behöver nog en styvare bakvagn..
:roll:

Men du kan inte styva upp den du har.. nya stavar, coilovers etc?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

Användarvisningsbild
JohanX
S2-Poster
Inlägg: 297
Blev medlem: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Ort: Solna
Kontakt:

#11 Inlägg av JohanX » 2007-10-30 15:15:38

Ja 7x16 är det på den och jag behöver verkligen styva upp den bak. Problemet är att den är för mycket sänkt bak och jag är osäker på om det är riktigt rätt gjort, sen måste jag väl ta av bakaxeln för att byta stavarna iaf, eller har jag missat nått? Så då kan jag lika gärna börja från början med en annan bakaxel. Annars om man ska byta torsionsstavar antar jag att det ska vara från en bakaxel för 87 då eller passar stavarna mellan alla bakaxlar? Sen måste man få det lika på båda sidor och sen sänka eller höja isf...
Tack för bilden btw :)

Användarvisningsbild
johan944
Addict
Inlägg: 3173
Blev medlem: 2006-02-20 23:20:44
Bilmodell: 931 V8
Årsmodell: 1981
Ort: Stockholm
Kontakt:

#12 Inlägg av johan944 » 2007-10-30 20:10:28

Som jag har förståt det så passar alla stavar ifrån alla årsmodeller av 924/944/968 i alla torsionstuber.

Alltså inget krav att byta bakvagnen utom man byter helt sonika bara stavarna eller tar bort stavarna och monterar i coilover dämpare bak.

Tänk på att bussningarna kan göra mycket också, samt friska bakdämpare.

/Johan
PCS #23

Porolet 454 CBB -81 http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41582" onclick="window.open(this.href);return false;

Användarvisningsbild
R924T
Carrera-Poster
Inlägg: 358
Blev medlem: 2005-08-31 11:26:58
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1988
Ort: Skövde
Kontakt:

#13 Inlägg av R924T » 2007-10-30 20:17:52

Alternativet är byta bussningar sedan montera ihop igen med eller utan stavar och sedan motera coilovers eller hjälpfjädrar.
Kör 951 hårt på bana i PCSR.

Användarvisningsbild
JohanX
S2-Poster
Inlägg: 297
Blev medlem: 2006-05-08 15:05:18
Bilmodell: 944 (968 turbo look)
Ort: Solna
Kontakt:

#14 Inlägg av JohanX » 2007-10-31 09:24:38

Jaha ja man tar alltså bort stavarna när man monterar coilovers, intressant. Då behöver jag tips på coilovers för bruk på bana som passar bakaxeln, har läst nån stans om Bilstein, AVO och 968:ans 030 coilovers. Tar gärna emot fler tips och för resp. nackdelar med olika alternativ. Helst vill jag nog ha coilovers med ställbara gas dämpare.
Det finns säkert nån bra tråd om detta, så länkar uppskattas också.

Har inte satt mig in i hur bakaxeln är uppbygd än så jag undrar vilka bussningar som ska eller bör bytas, till vad och tillverkare försäljningsställe. Lika bra att göra om man ändå tar ner bakaxeln.

Användarvisningsbild
Karl Birgander
Addict
Inlägg: 6556
Blev medlem: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Ort: Älvängen
Kontakt:

#15 Inlägg av Karl Birgander » 2007-10-31 09:32:37

Bussningar köper du hos Jon: www.jerd.se

Om coilover så rekommenderas en sökning på forumt på just coilover i teknikdele, så får du upp mycket och kan värdera informationen själv.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare