968 -93 Nöjesbruksbilen

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

968 -93 Nöjesbruksbilen

#1 Post by rydan »

Halloj! Rätt ny på forumet, men har redan hunnit med en hel del korkade frågor i allmänt... =)

Porscheintresset började egentligen med att jag fick en 924:a av mina föräldrar i 18-årspresent. De är snälla de. En rödmetallic i helt ok skick. Funkade fint som förstabil. Har kört den i tio år och runt 7000 mil (året runt). Den har tjänat mig väl, allt ifrån långresor till ikeashopping. Eftersom jag till en början i alla fall var student, med vad det innebär i ekonomi, så får jag väl erkänna att skicket på 924an gick stadigt men bestämt nedåt. Jag servade den och så, eller tja, lämnade in den på service vill säga, men för två år sedan havererade motorn. Jag är ju då ingen mekaniker, jag är riktigt hopplös på bilmeckande (vilket, återigen, mina inlägg i allmänt torde bevisa), så efter ett någotsånär kvalificerat utlåtande från min standardmekaniker var det knappast värt att kosta på, då bilen har ett antal andra fel (avgassystem slut, syncringar risiga, taket rostigt, värmen ickefungerande o s v...)

Så, mer eller mindre billös i två år. Tyckte det var dax att ändra på det. Eftrsom jag haft en 924a som bruksbil i tio år har jag aldrig riktigt lyckats förstå varför man inte skulle kunna ha en porsche som enda bil (tillsammans med stockholms kollektivtrafik då, planerar inte köra till jobb och så). Den lastar skapligt, går stadigt både sommar och vinter å har en massa praktiska detaljer, såsom tak t ex, så vadårå?

Bestämde mig för att spara lite stålar, å köpa en 944:a. Budgeten gled liksom en riktig projektbudget gradvis uppåt, till 944S och därefter till 944Turbo/S2 (men, man får ju en sån för bara liiiite till...). Slutligen hittade jag en 968:a på blocket som bara var lite för dyr, även efter budgetinflation, så efter Mtest och lite provkörning slog jag till.

Bilen är som sagt en 968. Mörkblå metallic (midnattsblå tror jag) med 15600 mil på mätaren och inte riktigt komplett servicebok, men de senaste 10 åren finns, så jag tyckte det verkade tillräckligt bra.

Bilen har varit vinterkörd och lacken är inte i toppskick. Det gör mig inget, eftersom jag ändå tänkt köra den på vintern, och har litet intresse i att hålla bilar i utställningsskick rent utseendemässigt, så att jag slapp ta den värdeminskningen kan jag leva med. =)

Finns ett par parkeringsskador som rostat p g a "felbehandling" oxå, men priset avspeglade detta, så de räknar jag med att låta få åtgärdade av proffs efter vintern.

Den har en del kända fel och brister, men mest allvarliga är förmodligen de jag inte känner till, så jag planerar att lämna den en sväng till porsche sthlm på genomgång. Kommer förmodligen kosta skjortan, men kan vara värt det för att undvika fetreparationer. Har upptäckt att den går aningens ryckigt kring 2300 - 2800 varv, och oxå att den stundtals accelererar lite ojämnt (vilket den givetvis INTE gjorde när jag provkörde...) så man får väl hoppas att lite nya stift och kanske en rengöring av spridare eller nått kan göra susen där. Kamremar och balansremar ska vara bytta för 1000 mil sedan enligt dokumentationen, men en extra koll skadar ju inte...

I övrigt är det mest småsaker och kosmetika. Lite risiga lister å småfel jag hoppas kunna fixa själv, trots min ovanliga tumplacering.

Planen är att, till skillnad från 924:an faktiskt få 968:an i bättre skick än när den köptes och hålla den där, så, vi får väl se hur det går... =)

Bilder på 968:an kommer så fort jag lyckts ta några, kan roa er med en liten bild på 924:an sålänge. Den är till salu, f ö... =)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by rydan on 2007-09-15 14:18:15, edited 1 time in total.

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

#2 Post by emm »

Grattis till 968´an!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

User avatar
Freddan
Addict
Posts: 1581
Joined: 2005-01-31 20:09:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by Freddan »

Jag tycker att 924:an ser väldigt fin ut... jag gillade speciellt färgen.

Hoppas att det går bättre med 968:an

Fredrik
Alpinvit 944S -87
The 944S wants to be driven between 4000 and 6000 rpm in order to strut its stuff.

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#4 Post by fridsten »

Kul! Fler trevliga bilar i Solna. Det gillar vi. ;)

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#5 Post by rydan »

Joo, är ju det som är kruxet med 924:an. Den ser finfin ut, men går illa illa...

Kanske skulle sälja den "as is" på tradera, börja på en krona å se var den landar... ;o)
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#6 Post by fridsten »

Du har den kvar alltså? Vad är det för årsmodell?

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#7 Post by rydan »

924:an är en -79.

Joo, jag har den kvar, har inte fått något vettigt bud på den ännu, och vill inte släppa den för hur lite som helst, den har ju trots allt ett visst värde som reservdelar om inte annat. Rent praktiskt ägs den dock av min far, och står i garage i eskilstuna. (om jag skulle stå som ägare skulle typ garageförsäkringen bli 10 ggr så dyr, trots att den står still, i samma garage...)

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by Bosse »

:evil: Diskutera 924 i en 968 länk :twisted: :roll: :evil:
Nu vill jag se bilder på 968an
Bosse

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#9 Post by rydan »

Jajaja, lugn bara...

Sådärja...

Nu finns det bilder. Den är inte sådär jätteren, och att min parkeringsplats är under en stor tall hjälper ju inte precis, men här är den i alla fall! =)
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
Jappe
Turbo-Poster
Posts: 628
Joined: 2004-07-08 19:06:54
Telefon: 0705619738
Bilmodell: 968 CS, 944 S
Årsmodell: 1994
Location: Skövde
Contact:

#10 Post by Jappe »

Grattis och lycka till med bilen. :D

User avatar
fridsten
Turbo-Poster
Posts: 619
Joined: 2007-06-28 14:35:42
Bilmodell: Boxster
Årsmodell: Vet ej
Location: Solna
Contact:

#11 Post by fridsten »

Den ser väldigt trevlig ut. :)

Off-topic: Bergshamra?

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#12 Post by rydan »

fridsten wrote:Den ser väldigt trevlig ut. :)

Off-topic: Bergshamra?
Jomenvisst, på båda påståendena... =)

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#13 Post by rydan »

Jahaja. Med viss ångest kördes bilen imorse till Porsche Stockholms verkstad...

De ringde just, och joodå, fel man inte kände till fanns ju givetvis, i detta fall bromsbackar, hjullager å lite annat smått och gott. Känns ju bra att veta att man numera inte behöver oroa sig över pengar som bara blir liggandes och skräpande på ett bankkonto... ;o)

De goda nyheterna är att kamdrev, kam och balansrem ser bra ut, och kompressionen är perfekt. Det ventilljud som finns vid kall motor var inget att oroa sig över, så det allmänna omdömmet var att motorn tycks välservad och i gott skick. Pust!

(den något ryckiga gången åtgärdade jag själv för ett par veckor sedan, med en flaska STP. Så det var inte så allvarligt... =) )

Nu är det bara att invänta fredag, då blir det åka å hämta ut bilen igen, och åka på sundsvalls-resa! =)

User avatar
rydan
S-Poster
Posts: 134
Joined: 2007-08-26 22:04:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm / Solna
Contact:

#14 Post by rydan »

Suuuuurt sa räven...

Idag kan vi låta bli att rekommendera motormännens M-test. Efter nytt samtal med Porsche Sthlm visar det sig att bromsjobbet inte är så litet. Ärg och snedslitna skivor. Rekommendationen från verkstaden är att totalrenovera bromsarna, till en kostnad av runt 30k. Ajfaan!!

Riktigt besviken på motormännens testcenter just nu. Enligt deras protkoll är bromsar, skivor och ok i normalskick, och föranleder inte ens en anmärkning, så att säga att deras och Porsches uppfattning går isär är ju en lätt underdrift. Ska besikta imorgon innan bilen ska tillbaks till porsche, så vi får väl se vad besiktningen säger...

Som grädde på moset har småryckandet mellan 2000 och 3000 varv kommit tillbaks igen. (men den i övrigt ryckiga accelerationen är borta, så det kanske var två orelaterade problem..)

Man kan väl säga att entusiasmen över nya bilen dämpats en smula... =(
Patrik Rydberg
PCS: 10756
"The primary purpose of wings is to prevent flight"

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#15 Post by Karl Birgander »

Du vet att du LÄTT kan komma billigare undan?

Belägg+skivor från utzon hamnar kring 5-6000.
Bromsoksrenovering mindre än så......

Frågan är om PC kanske överdriver felet en aning.... att runt om skulle bli så kass samtidigt är inte jättetroligt alltid...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users