Lambda sond.

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

Lambda sond.

#1 Post by 44_4ever »

Ska tillfälligt koppla in en bredbandslambda, fungerar det att skruva
ut bilens sond och använda den anslutningen eller ska man behöva
svetsa dit en ny? Kommer något påverkas nämnvärt, jätteknackig gång osv?
Har för mig att lambdan endast finjusterar porsches mapvärden...

/Mathias

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#2 Post by Tomas »

Om du kopplar ur originallambdan så använder DME bara de programmerade värdena utan lambda korrigeringen. Om den skulle börja gå mycket sämre är det ett tecken på att dina chip inte är optimala. Kom dock ihåg att du måste koppla loss sensorn helt, du kan inte bara skruva ut den och lämna den inkopplad.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

#3 Post by 44_4ever »

Jag har löst det på följande sätt, endast skruvat ur lambdan och jordat den. Få se om jag tar och svetsar dit en ny anslutning...
Från vad jag tidigare förstått så står lambdan endast för finliret av den programerade mappen.
Just nu går bilen väldigt fett endast på full last och kan inte tänka mig att lambdansonden skulle kunna korrigera allt det. Men men alla bilar är ju annorlunda därav frågan :?

Mvh
Mathias

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#4 Post by Tomas »

Om du skruvar ut sensorn MÅSTE du koppla loss den från kontakten. Annars kommer Motronicen att bli lurad att ge för mycket bränsle på tomgång och dellast. På fullgas används inte lambdasensorn alls.
Om du kopplar loss sensorn (du behöver inte skruva loss den, bara koppla isär kabeln) så luras Motronican att tro att du redan har perfekt blandning och därför behövs ingen korrektion.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

#5 Post by 44_4ever »

Har fortfarande lite strul med värdena, det verkar fortfarande
som den går för fett lambda ~0.85 på tomgång.
Är det ett ok sätt att trimma in lambdavärdena med en extren bredbandslambda eller kräver det orginallambda+bredband?
Hade tänkt undvika att behöva plocka ner avgasrör/cat innan
vintersessionen för att svetsa dit en extra hållare.

Är det någon som lyckats borra + svetsa dit en utan att plocka
ner avgasröret? Jag har sett nån bild då det ser ut som om det
finns ett inner-rör också!?

/Mathias

944_Driver
Addict
Posts: 2290
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#6 Post by 944_Driver »

Nu vet jag inte hur 944:an beter sig utan sonden men vissa bilar kan börja gå i nödläge och dra massor med soppa vid strul med sonden. Brorsans fd pegg sluka massor med sås när sonden strejka.
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Tomas »

Lambdasensorn används av DME till att göra måttliga korrigeringar av bränsleblandningen på tomgång och dellast. Om du kopplar loss lambdasensorns kontakt så kommer DME internt att skapa en spänning på lambdakontakten som är samma som lambdasensorn skulle ge vid AFR 14,7:1. Dvs DME lurar sig själv att lambdavärdet är rätt och att ingen kompensation behövs. Detta är konstruerat så att det ska fungera med eller utan lambdasensor eftersom den ju inte satt monterad på alla marknader som bilen såldes på. Det går även att få samma effekt genom att bygla kodpluggarna på rätt sätt, minns dock inte hur.

Kalibrera med lambdasensorn bortplockad så får du en bra grundinställning. När du sedan kopplar in sensorn så finjusterar den utifrån den inställning du gjort.

När sonden går sönder kan den lura motorn till felaktiga korrigeringar.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

44_4ever
S-Poster
Posts: 53
Joined: 2004-04-02 07:18:14
Contact:

#8 Post by 44_4ever »

Nu har jag "äntligen" fått en extra lamba mutter svetsad!!!
Placerade den i downpipen från turbon.
MEN det verkar som om det är min orginal lambda som fu**at upp
allt.
Med endast bredbandslambdan i kopplad så liggar den runt lambda 0.95-0.99.
Medans med orginal inkopplad ~0.85....Så det verkar ligga i nåt sk nödläge. :(
Så fråga 2 är vart hittar jag en ny sond ev testa anslutning+sond?
Finns det nån annan bilmodell som har samma sond eller är det porsche center som gäller?

/Mathias

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Tomas »

I princip finns lambdasonder i två smaker, med eller utan värmelement. Kontakterna kan dcok variera lite och de kan ha två (utan värme), tre (med värme) eller fyra (oxå med värme) trådar i kontakten. Har för mig att porsche använder en lite ovanlig kontakt, minns inte heller om det är en med eller utan värme. Kan inte svara på om det finns någon annan modell som passar direkt men själva sensorn är samma förutsatt att det är samma antal trådar i kontakten.

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users