Svårstartad 951 90

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

Svårstartad 951 90

#1 Post by Joakim »

Hej,

Kom precis hem från jobbet.. Det är svettigt att gå flera km i stekande värme strax efter världens ösregn..

I sedvanlig ordning skulle jag starta bilen efter en dags arbete.
Stoppar in nyckeln och vrider om --- oeoeoeoeoe --- startmotorn går, men ingen start.
Nehe.. öh..
Nytt försök: Vrider om nyckeln - KLICK. allt är totalt stendött.
Alltså, först finns det kräm i batteriet som vanligt, och efter andra försöket är det HELT urladdat..

Det andra gången detta händer.. vad beror det på måntro??
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

Re: Svårstartad 951 90

#2 Post by notetoself »

Joakim wrote:Hej,

Kom precis hem från jobbet.. Det är svettigt att gå flera km i stekande värme strax efter världens ösregn..

I sedvanlig ordning skulle jag starta bilen efter en dags arbete.
Stoppar in nyckeln och vrider om --- oeoeoeoeoe --- startmotorn går, men ingen start.
Nehe.. öh..
Nytt försök: Vrider om nyckeln - KLICK. allt är totalt stendött.
Alltså, först finns det kräm i batteriet som vanligt, och efter andra försöket är det HELT urladdat..

Det andra gången detta händer.. vad beror det på måntro??
Asså, är du säker på att det verkligen är batteriet? Visar instrumentet
verkligen 0?

Annars har jag råkat ut för några andra saker som kan få de symptomen
att det bara säger klick. (hör dock ej ihop med att bilen inte startade dock!)

1. Tändningen är för hög. (porsche)
2. Startkransen eller drevet på startmotorn är slitna så det låser sig.
(micra)
3. Solenoiden, det mekaniska reläet är kass. (saab)
4. Startmotorn sitter lite löst och låser sig därmed (saab)

Bara en fundering. Det måste ju inte vara batteriet om den går lätt
runt, men sen dör. Låter ju lite skumt.

/xxx
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Joakim »

Det är väl nån kortis nånstans. Ska kolla jordpunkter nu..
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#4 Post by Pär Hylander »

I 924 är tändninglåset rätt kass, det är samma som ngn VW och kostar 340 kr. Kanske samma till 944?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Joakim »

Har nu försökt att få igång bilen i några timmar.
Allt jag kan relatera till är larmet, det är helt knäppt, reagerar inte längre på fjärrkontrollen, avger konstiga tickljud om vart annat (immobilizern) samt att det tjuter lite som det vill.
Det som är allra konstigast är att nånting, kanske larmet suger ur all ström ur batteriet på 0,2 sekunder. Bilen går alltså att starta med startkablar utan problem..
Det går inte heller att få ordning på det om jag knappar in PIN koden.
.. Zzz.. Min semester börjar i morrn..

Jag tänkte först och främst slita ur baslådan som är nymonterad.
Jag har dragit jord från slutsteget till en befintlig jordpunkt i bagaget.
Kan allt detta ha ngt med det att göra måntro.. ?!
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Minsc S2 »

hade liknande problem med min, visade sig att det var elkabeln till bagagelampan som var knäckt vilket gjorde att batteriet tömde sig väldigt snabbt som en "säkerhetsåtgärd"...kopplade bort kabeln och vips, batteriet samt allt annat bar som vanligt...

berättar detta eftersom min motor lät "precis" som din...först kom startmotorn igång men inte motorn, vid andra försöken var även startmotorn stendöd...

som sagt, kolla kablar och säkringar...
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
Joakim
Forum founder
Posts: 1248
Joined: 2004-03-18 15:01:12
Telefon: 0707566691
Bilmodell: Ingen Porsche just nu
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Joakim »

Förmodligen är det så enkelt att batteriet är trasigt.
Jag har hela tiden trott att det är larmet som ballat ur, men tydligen skall inte larmet ta emot försök om avaktivering om spänningen ligger under 12V.
Mätte med voltmeter nyss och mitt batt ligger på ca 10v.
Förutom dåligt batteri kan detta bero på att något ligger och tuggar ström, eller att generatorn helt enkelt inte laddar..
Ska prova med en amperemeter senare i ddag för att utesluta ev. strömtjuv nånstans...

ÄR det nån som har måtten på Batteriet?
Hur viktigt är det med rätt styrka på batteriet??
Orginal är väl 63 ampere?
Last edited by Joakim on 2004-08-06 14:31:42, edited 1 time in total.
http://www.turnclear.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.nonakedtires.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blackantenergy.com" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#8 Post by Pär Hylander »

Joakim wrote:Förmodligen är det så enkelt att batteriet är trasigt.
Jag har hela tiden trott att det är larmet som ballat ur, men tydligen skall inte larmet ta emot försök om avaktivering om spänningen ligger under 12V.
Mätte med voltmeter nyss och mitt batt ligger på ca 10v.
Förutom dåligt batteri kan detta bero på att någon ligger och tuggar ström, eller att generatorn helt enkelt inte laddar..
Ska prova med en amperemeter senare i ddag för att utesluta ev. strömtjuv nånstans...

ÄR det nån som har måtten på Batteriet?
Hur viktigt är det med rätt styrka på batteriet??
Orginal är väl 63 ampere?
Batteriet kan inte vara så högt som dom är til många andra bilar, dock passar det från golf av ngn generation (II eller III tror jag)
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by Raukman »

Joakim wrote:Mätte med voltmeter nyss och mitt batt ligger på ca 10v.
Förutom dåligt batteri kan detta bero på att något ligger och tuggar ström, eller att generatorn helt enkelt inte laddar..
Ska prova med en amperemeter senare i ddag för att utesluta ev. strömtjuv nånstans...

ÄR det nån som har måtten på Batteriet?
Hur viktigt är det med rätt styrka på batteriet??
Orginal är väl 63 ampere?
Mätte du med belastning på?? ett batteri kan ligga på 12volt å sen knäpper man på lyset eller nåt, "smack" då droppar de ner till 9volt!

Starta bilen och mät spänningen över batteriet, funkar laddningen klokt så ska de ligga på 13,8-14,4volt.
Kolla även när du belastar generatorn.

/peder

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users