Mjuk front samt understyrning!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Thomas Strandberg
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2007-06-20 06:53:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borlänge
Contact:

Mjuk front samt understyrning!

#1 Post by Thomas Strandberg »

Körde konbana för första gången igår, vilket var :D i kubik!

Det jag snabbt han inse var dock att det understyr på tok för mycket.
En annan sak var att i de snabare kurvorna lyfter nästan innerhjulet bak och spinner därmed även en del.

Dämparna fram är gula koni (ställt på hårdaste fram)
Däcken är Potenza 245/45 -16 bak
Eagle F1 205/55 -16 fram

Tacksam om nån har ngt tips på vad som behöver göras
En hypotes från mig som okunnig är att grövre fjädrar behövs fram?
Thomas Strandberg

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#2 Post by Karl Birgander »

Titta i eftersnack superstage från gårdagen så ser du hur en bil som är hård bak och mjuk fram beter sig.... jag ska gå upp drygt 3 gånger i hårdhet fram när jag får mina gula koni!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#3 Post by anders44 »

altfor smale forran!

bredere dekk forran
bedre dekk rundt overalt
mere negativ camber
andre kreningshemmere.. osv osv osv..

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

Re: Mjuk front samt understyrning!

#4 Post by Pär Hylander »

Thomas Strandberg wrote:
Det jag snabbt han inse var dock att det understyr på tok för mycket.


Dämparna fram är gula koni (ställt på hårdaste fram)
Däcken är Potenza 245/45 -16 bak
Eagle F1 205/55 -16 fram

Tacksam om nån har ngt tips på vad som behöver göras
En hypotes från mig som okunnig är att grövre fjädrar behövs fram?
Tvärtom, mjuka den fram på dämparna isf.

Sen kan det oxo vara ett resultat av körstil. Är man lite "kantig" i sin körstil så kan en överstyrd eller neutral bil upplevas som understyrd.

Så innan du kastar dig iväg och shoppar nya däck så tycker jag du ska prova med mjukare framdämpning och mjukare körstil.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Isse
Turbo-Poster
Posts: 470
Joined: 2004-11-02 09:18:48
Bilmodell: 944
Location: Göteborg/Norrköping
Contact:

Re: Mjuk front samt understyrning!

#5 Post by Isse »

Pär Hylander wrote:
Thomas Strandberg wrote:
Det jag snabbt han inse var dock att det understyr på tok för mycket.


Dämparna fram är gula koni (ställt på hårdaste fram)
Däcken är Potenza 245/45 -16 bak
Eagle F1 205/55 -16 fram

Tacksam om nån har ngt tips på vad som behöver göras
En hypotes från mig som okunnig är att grövre fjädrar behövs fram?
Tvärtom, mjuka den fram på dämparna isf.

Sen kan det oxo vara ett resultat av körstil. Är man lite "kantig" i sin körstil så kan en överstyrd eller neutral bil upplevas som understyrd.

Så innan du kastar dig iväg och shoppar nya däck så tycker jag du ska prova med mjukare framdämpning och mjukare körstil.
Pär du som räjsar, skulle man kunna kompensera fenomenet med grövre krängningshemmare?
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

Re: Mjuk front samt understyrning!

#6 Post by TPR »

Isse wrote:Pär du som räjsar, skulle man kunna kompensera fenomenet med grövre krängningshemmare?
Antar att du menar grövre bakre kränghämmare?
Hjälper ju mot understyrningen men förvärrar problemet med hjulspinn utan diffbroms...

Jag tror en stor del av problemet ligger i att framdäcken är så smala jämfört med bakdäcken.
Men Pärs råd att testa mjukare inställning på dämparna fram låter som en bra och billig idé! :d=:
Kommer dock inte lösa hjulspinnet...

Recept:
- hårdare fjädrar fram för att minska krängning och hjulspinn
- hårdare fjädrar bak för att behålla balansen (motverka understyrning)
- Dämpare och krängningshämmare anpassade för de hårdare fjädrarna
- Optimerade hjulvinklar
- Däck med mindre skillnad fram och bak
- Diffbroms...
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

Thomas Strandberg
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2007-06-20 06:53:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borlänge
Contact:

#7 Post by Thomas Strandberg »

Härligt med en hel del konstruktiva idéer.

Kommer börja med att justera dämparna mjukare samt ändra hjulvinklarna en del.
För att få den mindre understyrd och även "snabbare in i sväng" antar jag att hjulvinklarna bör justeras på följande vis:
* mer camber fram
* mer toe in fram
* mer toe ut bak

RÄTTA mig gärna om jag har fel eller om jag chansar rätt om jag gör ovanstående ändringar

Och får jag råd samt tillåtelse från "regeringen" (frugan) så ska jag skaffa bättre och bredare framdäck. Eller kanske man kan "mörka" med den kostnaden i köpet av vinterdäck? Ajaj så får man bara tänka eller...
Thomas Strandberg

User avatar
TPR
Turbo-Poster
Posts: 411
Joined: 2007-01-20 22:49:14
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Göteborg
Contact:

#8 Post by TPR »

Toe out fram ger dig bättre instyrning i kurvorna, men tar du för mycket så slits insidan av däcken och den kan bli orolig rakt fram.

Toe out bak är inte att rekommendera på en gatbil, bilen kan bli orolig vid inbromsningar m.m.

När det gäller camber vet jag ju inte vad du har idag men rent generellt så behöver man mer camber vid bankörning jämfört med gatkörning.
Och detta påverkar absolut greppet och även slitaget.
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se

User avatar
931Melander
Addict
Posts: 1168
Joined: 2004-04-05 20:02:20
Telefon: 0706992900
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1989
Location: Piteå
Contact:

neg

#9 Post by 931Melander »

TPR wrote:Toe out fram ger dig bättre instyrning i kurvorna, men tar du för mycket så slits insidan av däcken och den kan bli orolig rakt fram.

Toe out bak är inte att rekommendera på en gatbil, bilen kan bli orolig vid inbromsningar m.m.

När det gäller camber vet jag ju inte vad du har idag men rent generellt så behöver man mer camber vid bankörning jämfört med gatkörning.
Och detta påverkar absolut greppet och även slitaget.
Med mer camber så menar vi mindre men vi säger mer :D

Som i Pite när det är som bäst - minusgrader...
FREDRIK MELANDER
PCS 8349
911T -71
Boxster S 3,6 - 00
968 CS RSR


Tidigare bilar:
996GT3 Cup -03
944Turbo S -88 Silver Rose
944 S2 - 89
Cayenne -05 A-traktor
944 S2-89 A-traktor
944 Turbo - 89
944 Turbo - 89
944 N/A -84
Boxster S-04
944 Turbo -86
914 -72
944 N/A -85B
944 N/A -82
944 S2-91
996 GT3-00
968 (CS)-92
993 C2-95
911SC-83
912 /911S-68
911E-73 http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17037
944 S2-91
924 Turbo-79
924 Turbo-79

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#10 Post by Jon80 »

Ah just det.. är lätt att gräva ner sig i sina egna självklarheter.

"Camber -3" är mer camber än "Camber -1", hur motsägelsefullt det än kan se ut ;)

Skulle man rentav ramla över noll camber åt andra hållet brukar man prata om att man har "Possitiv Camber, 0.5 grader" vilket väl bara är användbart på ovalbanor, där hjulen som rullar innervarv kan få ha possitiv camber.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Björnson
S-Poster
Posts: 106
Joined: 2004-04-04 22:47:51
Bilmodell: 968
Årsmodell: 1993
Location: Västerås
Contact:

#11 Post by Björnson »

Små justeringar kan man få till genom att släppa eller pumpa några hekto i däcken. Dessutom är det lätt att labba mellan åken och se vad det ger. Jag nöjer mig med en enkel mätare från Biltema
968 CS -93 maritimblau

Thomas Strandberg
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2007-06-20 06:53:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borlänge
Contact:

#12 Post by Thomas Strandberg »

Och då har jag sladdat konbana för andra gången, var ju "kul i kubik" som jag skrev längst upp ,och denna gång blev det än mer kul :D

Problemet med understyrningen är nästan borta nu! Det jag gjorde var att skaffa bredare framdäck (Hankook Z212 225/45-16) samt justerade till en rejäl toe-out, 7 mm...
Och tiderna då, när jag var där första gången med understyrningsproblem blev det 1.37, och nu blev det 1.28 (känns hyfsat med tanke på gatdäck), en förbättring på alltså 9 sekunder med endast de ingreppen :shock: sen har man väl iofs blivit lite vassare bakom ratten oxå :twisted:

Men fortfarande finns det saker att förbättra, krängningen ska avhjälpas med grövre krängare tills nästa säsong, samt att cambern ska justeras. Tänkte justera camber även nu men efter att läst att det inte är "omöjligt" att dra av excenterbultarna så tänker jag först skaffa ett par i reserv innan jag justerar...
Thomas Strandberg

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#13 Post by Pehr Johnsson »

Körde du exakt samma bana båda gångerna?
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#14 Post by Karl Birgander »

Kör du mycket med bilen så skulle nog ditt däckkonto må bra av att minska toe-out.
(för övrigt antar ajg att du menar total toe-out och inte per sida?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Thomas Strandberg
S-Poster
Posts: 57
Joined: 2007-06-20 06:53:00
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borlänge
Contact:

#15 Post by Thomas Strandberg »

Pehr Johnsson wrote:Körde du exakt samma bana båda gångerna?
Japp! Samma bana, samma chaffis! Men bilen kändes defenetivt som helt annan jämfört med tidigare då den "tok-understyrde"

Och toe out på 7° var faktiskt inte totalt utan per sida... Tycker själv det låter mycket med tanke på vad jag läst vad andra kör med.
Och den är visserligen mer spårkänslig och nervös rakt fram nu än tidigare, men inte så det stör. Däremot så verkar den vilja nöta gummi lite mer, så toe blir nog till att ställa ut vid bankörningar och in vid vardagskörningar.
Thomas Strandberg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users