924 eller 944

Forumet för dig som vill ha råd inför kommande köp av porsche 9x4/968
Post Reply
Message
Author
sven kollberg
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2007-06-04 15:09:27
Contact:

924 eller 944

#1 Post by sven kollberg »

Har en 924, som jag kört under sommaren, utan större problem eller kostnader.
Tänkte först köpa en 944, men blev varnad av mer än en tidningsartikel för att 944 är en ordentligt dyr bil att äga, som kan äta upp hela hushållskassan på kort tid.
Är det verkligen så eller har man råd att ha en 944, även om man inte är en stjärnmeckare.
Tacksam för synpunkter.

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#2 Post by Bosse »

Det är nog helt fel.
Visst så är nog en 924 billigare i delar men om man inte kan skruva sälv så är troligen en 944 billigare att ha. Sandén med fler kan 944 och är ganska så billiga på arbeten och delar.
Artiklarna du nämner utgår fån Porsche priser på att byta av remmar och det utför Sandén med fler för ca 3000 sek (porsche 10.000) lika är det med byte av spindelled där en helt ny bärarm från Porsche kostar 10.000 + jobb och Sanden har ett utbytessystem så bärarmarna endast kostar drygt 2000 sek. Det är ju dyrare än på en 924 där du får nya prylar för 500 sek på Biltema, det senare gäller också för 944 fram till 1985.

Min gammla 944 86, som sonen kör, har inte kostat mig många kronor sedan 2001.
Tror endast det är stötdämpare fram o bak som jag fick fatt på bättre begagnade för ca 3000 sek.

Titta in på Utzon och kolla lite reservdelspriser. Länk högst upp på sidan.
Bosse

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#3 Post by Pehr Johnsson »

Det kan ju vara så att artiklarna du läst också har några år på nacken. Läste här på forumet om en kille som bytte toppackning på sin 944 för 10 år sedan. Det kostade visst någon månadslön.... då. Jag bytte min i våras och det kostade i runda slängar 6000 på en S2.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
bill b
Addict
Posts: 1316
Joined: 2004-03-29 14:52:25
Location: Göteborg
Contact:

#4 Post by bill b »

Ja, den enda av frontmotorporscharna som fortfarande verkar kunna bli väldigt dyr är väl egentligen 928. Både 944 och S2 har funkat alldeles utmärkt för mig som student med extraknäck.
Letar lyftkyld Porsche...
Porsche 944 S2 -91 guards red (såld)
Porsche 944 -87 diamantblau (såld)

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Allt beror på hur man fixar delar och vem som gör jobbet. Men man kan väl säga att 924 är billigare än 944 i delar och volvo 240 är ännu mycket billigare än 924.

944:an har några sura punkter vad gäller priser på delar, koppling, kylare, vattenpump är exempel. Kopplingen är tex typ 4 gånger dyrare än på min bmw 525.

Men har man bilen för nöje och kan leva med att den står ett tag ibland medan man letar billigare delar så är den inget som knäcker kassan.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
Richard
Turbo-Poster
Posts: 577
Joined: 2006-04-29 14:02:33
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Furulund
Contact:

#6 Post by Richard »

Det var inte 928 du läste om? Jag läste i en artikel att köpeskillingen för en begagnad Porsche 928 endast ska ses som en inträdesbiljett till världens dyraste tivoli. :-)
Porsche-F-n

JBlom
Addict
Posts: 1064
Joined: 2007-07-16 08:35:29
Bilmodell: VW Typ3 Squareback
Location: Gävle
Contact:

#7 Post by JBlom »

Richard wrote:Det var inte 928 du läste om? Jag läste i en artikel att köpeskillingen för en begagnad Porsche 928 endast ska ses som en inträdesbiljett till världens dyraste tivoli. :-)
Hehe...
Det man även kunnat läsa om 928 är att ska man äga en sån så ska man ha ett eget oljebolag. :P
Jonas Blom Gävle 070-2417260
PCS 11575

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#8 Post by Pehr Johnsson »

Även 928 har ju blivit billigare att äga på samma sätt som 944 fast de är kanske inte riktigt nere i samma nivå ännu. Jag är inte längre rädd för att köpa 928 som jag varit tidigare, köper man en bra bil så ska det inte behöva bli tok-dyrt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

sven kollberg
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2007-06-04 15:09:27
Contact:

924 eller 944

#9 Post by sven kollberg »

Jag tackar för era synpunkter. Jag har bara hört gott om Sandéns och även om jag bor i Skåne, kan jag mycket väl tänka mig, att åka upp till dem för större grejer, men är det ngn som vet ngn bra firma i Skåne också, så vore jag tacksam för tips.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#10 Post by Pehr Johnsson »

Sven: Var bor du? GT Motorsport finns i Gantofta utanför Helsingborg, både Tolli och Bosse är skitduktiga.

Sen finns ju Myggan i Tomelilla, fast jag har ingen egen erfarenhet av honom.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

sven kollberg
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2007-06-04 15:09:27
Contact:

#11 Post by sven kollberg »

Tack, Gantofta blir perfekt

sven kollberg
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2007-06-04 15:09:27
Contact:

#12 Post by sven kollberg »

...förresten, vad betyder n/a.....

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#13 Post by Karl Birgander »

sven kollberg wrote:...förresten, vad betyder n/a.....
Naturally Aspirated = Sugmotor.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Maxx
Addict
Posts: 6045
Joined: 2004-04-13 00:16:47
Bilmodell: 968 Clubsport
Årsmodell: 1994
Location: Eskilstuna
Contact:

#14 Post by Maxx »

Ännu ett exempel på varför man inte ska använda sig av n/a ... :wink:

/m – som äger en 924 n/a med turbo ... nä ... en 924 turbo utan naturlig andning ... ehm ... en 924 som tvångsandas ... eller nåt sånt ... *tappar andan* ... nu vet jag ... en 924 w/o n/a! :mrgreen:
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«

Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)

sven kollberg
NA-Poster
Posts: 41
Joined: 2007-06-04 15:09:27
Contact:

#15 Post by sven kollberg »

Jag tyckte det var lite retligt, att behöva fråga Forumet, vad en sugmotor är.....men så träffade jag på Bosse Bildoktorn på Vallåkra träffen idag. Så jag frågade honom istället, men nu begriper jag inte varför just Porsche använder benämningen sugmotor, eftersom väl de flesta vanliga bilmotorer är just sugmotorer...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users