Tillverkning av glasfiberdetaljer
-
- NA-Poster
- Bilmodell: Saknar en Porsche
Tillverkning av glasfiberdetaljer
Satt och kollade lite på nätet om att tillverka egna delar i glasfiber (skulle behöva fixa instrumentpanelen, mittkonsollen och lite andra småsaker). Är det någon som vet om det går att använda sådan fiberduk som bl.a används under stenplattor för att gräset inte skall växa igenom? Vad jag vet skall det vara glasfiberväv och den är relativt lätt att forma.
-
- S-Poster
Re: Tillverkning av glasfiberdetaljer
Har ingen kunnskap om det materialet du nämner, men själv tror jag nog att jag hadde användt vävd glasfibermatta. Den finns i flera viktklasser, och är mycket lätt att jobba med. Thomas Krüger-MonsenChris wrote:Satt och kollade lite på nätet om att tillverka egna delar i glasfiber (skulle behöva fixa instrumentpanelen, mittkonsollen och lite andra småsaker). Är det någon som vet om det går att använda sådan fiberduk som bl.a används under stenplattor för att gräset inte skall växa igenom? Vad jag vet skall det vara glasfiberväv och den är relativt lätt att forma.
- JDr
- Addict
- Bilmodell: 944 turbo
-
- S2-Poster
Om du vill få tag på bra material för tex glasfiberdetaljer så kan jag rekommendera dig att köpa allt du behöver från ett företag som vet vad de säljer. Gå in på www.byggplast-batprylar.se där finns allt du behöver vare sig det rör sig om polyesterplast eller epoxiplast. Markduken bör du nog undvika den är ju inte ämnad för detta. 

Fredrik Ahlman
Porsche 924
Saab 900
Porsche 924
Saab 900
-
- Carrera-Poster
jag har själv plastat en del som efter ett tag har gett bra resultat med biltemas glasfibermattor... dom har lite olika längder och det är perfekt att använda... dom har även gelcoat och plasten med, så jag har bara använt deras produkter... har själv funderat på att gjuta av instrumentbrädan då den har spruckit, klassiker på porschen... börja med något lätt, för att sedan avancera... har du frågor så kan jag försöka svara på dom....
MVH
Christoffer Svensson
----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven
Christoffer Svensson
----------------------------------------
Kör: Porsche 951 -86
Bygger: Super Seven
- FSN
- Raceputte
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
Biltemas polyester funkar även om den luktar lite mer än den miljöpolyester som tex SeaSea säljer men Biltemas glasfiber är usel, stora variationer i tjocklek och ganska svårlöst. Vill man plasta magert så blir det stora variationer i tjocklek sen så har dom bara 300g/m^2 matta._coffe_ wrote:jag har själv plastat en del som efter ett tag har gett bra resultat med biltemas glasfibermattor... dom har lite olika längder och det är perfekt att använda... dom har även gelcoat och plasten med, så jag har bara använt deras produkter... har själv funderat på att gjuta av instrumentbrädan då den har spruckit, klassiker på porschen... börja med något lätt, för att sedan avancera... har du frågor så kan jag försöka svara på dom....
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]
[/size][/color]
- anders44
- Carrera-Poster
- FSN
- Raceputte
- Bilmodell: 924S med 968 drivlina
- Årsmodell: 1986
Både 300 och 450 är för tunn när man bygger form.......anders44 wrote:biltema er veldig dyrt både på polyester og glassfiber, dra typ på byggplast & båtprylar eller lignende steder de selger i større volum,
300 er fin for å lage dash med, 450 er typ fin for panser osv.
Skall man ha bra resultat utan luft bakom gelcoaten vid tvära hörn och sånt så brukar jag använda 150g/m^2 eller lösa trådar på förta lagret.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]
[/size][/color]
[/size][/color]
-
- NA-Poster
-
- S2-Poster
En plan detalj är ju lättare att göra än något som olikformat med nivåskillnader. En nivåskillnad medför lättare luftbubblor som måste bort genom att använda stålrullen flitigt. Detta kan upplevas som svårt innan man vant sig att arbeta med materialet.
Tänk också på att jobba där det finns god ventilation, helst utomhus och använd gärna mask för polyestern är både lömsk och farlig att andas in.
Tänk också på att jobba där det finns god ventilation, helst utomhus och använd gärna mask för polyestern är både lömsk och farlig att andas in.
Fredrik Ahlman
Porsche 924
Saab 900
Porsche 924
Saab 900
-
- NA-Poster
-
- S2-Poster