M030 kontra bilprovningen
- peter mik
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2006-12-31 10:16:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Danmark
- Contact:
M030 kontra bilprovningen
Hej
Jeg er dansk og har idag väret vid bilprovningen i Malmö til registreringsbesiktning. Dom säger at dom inte före har set fjäderben som er justerbare ( M030 ) Finns där någen som har sökt intyg vid generalagenten för denna option når dom registreringsbesiktade import fordom. Kunne jäg event. få kopia at vise til bilprovningen?
Jeg har bråttom därför jäg vilja gärna registrera fordonet innan 4. juni.
+ 45 40309720
Jeg er dansk og har idag väret vid bilprovningen i Malmö til registreringsbesiktning. Dom säger at dom inte före har set fjäderben som er justerbare ( M030 ) Finns där någen som har sökt intyg vid generalagenten för denna option når dom registreringsbesiktade import fordom. Kunne jäg event. få kopia at vise til bilprovningen?
Jeg har bråttom därför jäg vilja gärna registrera fordonet innan 4. juni.
+ 45 40309720
peter mik
944 turbo '89 til gate och trackdays
944S2 '88 som kör Youngtimer Cup i DK
www.pro-motor.dk
944 turbo '89 til gate och trackdays
944S2 '88 som kör Youngtimer Cup i DK
www.pro-motor.dk
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Dom ska väl skita i om dämparna är justerbara eller inte... Be dom visa vad som gör att
inte dom dämparna är godkända... Om dom inte kan fixa fram
regler som säger nåt om det så får dom skärpa sig och godkänna bilen.
Skulle inte tolerera b-shit pga okunnighet. Borde väl dessutom stå på lappen för
utrustning att den är utrustad med M030 option.
Godkänd inom EU = Godkänd i Sverige.
inte dom dämparna är godkända... Om dom inte kan fixa fram
regler som säger nåt om det så får dom skärpa sig och godkänna bilen.
Skulle inte tolerera b-shit pga okunnighet. Borde väl dessutom stå på lappen för
utrustning att den är utrustad med M030 option.
Godkänd inom EU = Godkänd i Sverige.
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
De allra flesta bilar har inte justerbart, varför antagligen besiktningsmän tror att det är eftermonterat, du bör kunna visa ex. utdrag u verkstadshanboken där delarna beskrivs för att få igenom det.
Som Boden säger är det okunninghet i detta fall.
Att godkänt i EU är godkänt i Sverige är det otroligt många som har erfarenhet att det inte stämmer, även om jag försått att det ändrades något 1/5 2007??
Vad som står/stod i ex tyska TÜV dokument kan/kunde snarare ställa till det ordentligt.
"Alla" japsar som importeras via england nuförtiden får/fick montera standarddämpare och upphängingar för regbesiktning.
EDIT: Dom ska inte skita i att det är justerbart om det inte är originalmonterat. Speciellt inte vid regbesiktning.
En reg-bes innebär ju att du försöker registrera den som en "porsche 944 turbo". Då skall den motsvara vad Porsche Sverige säger ÄR en 944 turbo.
Som Boden säger är det okunninghet i detta fall.
Att godkänt i EU är godkänt i Sverige är det otroligt många som har erfarenhet att det inte stämmer, även om jag försått att det ändrades något 1/5 2007??
Vad som står/stod i ex tyska TÜV dokument kan/kunde snarare ställa till det ordentligt.
"Alla" japsar som importeras via england nuförtiden får/fick montera standarddämpare och upphängingar för regbesiktning.
EDIT: Dom ska inte skita i att det är justerbart om det inte är originalmonterat. Speciellt inte vid regbesiktning.
En reg-bes innebär ju att du försöker registrera den som en "porsche 944 turbo". Då skall den motsvara vad Porsche Sverige säger ÄR en 944 turbo.
Last edited by Karl Birgander on 2007-05-30 21:47:32, edited 1 time in total.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Är den utrustad med M030 orginal så måste det ju gå. Är det eftermonterat så blir det värre.
Det var väl "Liebling" Roberts bil som inte reggades i Sverige pga ombyggda (bättre) bromasr. Det hela löstes väl att forumet lånade ut delar till "Liebling" som sedan fick byggas om igen.
Men som sagt har den M030 som option från fabrik så ska den gå.
Det var väl "Liebling" Roberts bil som inte reggades i Sverige pga ombyggda (bättre) bromasr. Det hela löstes väl att forumet lånade ut delar till "Liebling" som sedan fick byggas om igen.
Men som sagt har den M030 som option från fabrik så ska den gå.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Exakt vad jag menade.. Antog att M030 option på just den här bilen var
originalmonterat. Annars är det väl inte M030 längre utan helt enkelt uppdaterat till
ställbara dämpare.. M030 var väl inte bara dämpare eller hur?
Ingick inte 40% diffbroms till M030 paketet...
Men däremot undrar jag hur alla som åker med Leda, KW, bilsten clubsport, öhlins mm
har gjort för att få bilen godkänd vid besiktning?????
originalmonterat. Annars är det väl inte M030 längre utan helt enkelt uppdaterat till
ställbara dämpare.. M030 var väl inte bara dämpare eller hur?
Ingick inte 40% diffbroms till M030 paketet...
Men däremot undrar jag hur alla som åker med Leda, KW, bilsten clubsport, öhlins mm
har gjort för att få bilen godkänd vid besiktning?????
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Inte egentligen, men betydligt fler besiktningsmän ser mellan sina fingrar.NineFourFour wrote:Sen kan du bygga och ändra bäst du vill så länge det görs rätt.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Jo men som du (ninefourfour) skrev: M030 är ju originalmonterat från fabrik.. Man ska väl inte behöva
byta dämpare för att några muppiga bes-män har 0 koll..
byta dämpare för att några muppiga bes-män har 0 koll..
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Ville bara informera om vilka genvägar som fanns om byråkartin är för långsam.Bodens Svarta 944 S2 wrote:Jo men som du (ninefourfour) skrev: M030 är ju originalmonterat från fabrik.. Man ska väl inte behöva
byta dämpare för att några muppiga bes-män har 0 koll..
Annars håller jag med dig!!
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Där ser man. Då har jag lärt mig något nytt idag.Karl Birgander wrote:Inte egentligen, men betydligt fler besiktningsmän ser mellan sina fingrar.NineFourFour wrote:Sen kan du bygga och ändra bäst du vill så länge det görs rätt.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- peter mik
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2006-12-31 10:16:22
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Danmark
- Contact:
- anders44
- Carrera-Poster
- Posts: 374
- Joined: 2007-01-09 10:17:59
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Jag tycker du skall ringa tekniska kontoret på SBP 0771-600800 och säga som det är och fråga vad dom behöver för underlag för att se att det är originalmonterat.
En utrustningskod på papper från porsche med innebörden kanske räcker?
Eller utskrivet ur verkstadshandboken hur det skruvas på grejorna?
Står det förresten inte i instruktionsboken hur man ställer in dom?
EDIT: 11 sekunder sen med sista meningen.....
En utrustningskod på papper från porsche med innebörden kanske räcker?
Eller utskrivet ur verkstadshandboken hur det skruvas på grejorna?
Står det förresten inte i instruktionsboken hur man ställer in dom?
EDIT: 11 sekunder sen med sista meningen.....
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Bodens Svarta 944 S2
- Addict
- Posts: 1662
- Joined: 2004-12-18 01:38:05
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Boden
- Contact:
Finns det inte nån lista på options till Porsche att skriva ut från
nätet..
Hittade via sökfunktinen.. http://hem.bredband.net/rejsa/doc/Option_cods.pdf
nätet..
Hittade via sökfunktinen.. http://hem.bredband.net/rejsa/doc/Option_cods.pdf
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
- TPR
- Turbo-Poster
- Posts: 411
- Joined: 2007-01-20 22:49:14
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Göteborg
- Contact:
Nu blev jag lite orolig...
Ska ju regbesiktiga min bil pga buren och har funderat på vad de kommer att säga ang. skalstolarna och bältesinfästning.
Men har inte haft en tanke på fjäderbenen...
Min bil har M030 (Turbo S -88 ) men förre ägaren har av någon anledning monterat dit en "coilover" sats för 65 mm fjädrar.
Dessutom har jag coilover tillsammans med torsionsstavar bak.
Vad tror ni de säger om detta?
Får väl försöka säga att det ingår i M030, om de frågar...
Ska ju regbesiktiga min bil pga buren och har funderat på vad de kommer att säga ang. skalstolarna och bältesinfästning.
Men har inte haft en tanke på fjäderbenen...
Min bil har M030 (Turbo S -88 ) men förre ägaren har av någon anledning monterat dit en "coilover" sats för 65 mm fjädrar.
Dessutom har jag coilover tillsammans med torsionsstavar bak.
Vad tror ni de säger om detta?
Får väl försöka säga att det ingår i M030, om de frågar...
Thomas Pihl
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se
951 RS
ERCup #98
http://www.drive.to/caranracing
http://www.ercup.se
Who is online
Users browsing this forum: No registered users