944,-83 | EELändet

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

944,-83 | EELändet

#1 Post by Uffe L »

Hej!

Har varit ägare till denna bil i två och ett halvt åt i skrivande stund. Har en tråd på rejsa.nu om den men jag läser så sällan där själv då det är så otroligt stort nuförtiden att jag tycker det tar för mycket tid att hänga med. Därför tänkte jag skapa en tråd på det enda bilforum jag frekvent kikar på, nämligen detta! Att ha en biltråd, har jag märkt, är bra för den egna inspirationen då man faktiskt kan se att man gjort en del, kanske kan man också få och ev. ge lite tips samtidigt! Takten i mitt bygge är låg då detta är långt ifrån mitt enda intresse. Tar lite när jag har tid helt enkelt.

Köpte bilen en snöig höstdag. Jag är inte precis den första som köpt denna bil då den haft 25(!) ägare med mig. Detta till trots är den i hyggligt skick om man ser till själva stommen. Givetvis finns dock en hel del skavanker rent useendemässigt här och där. Man får vad man betalar för… Tanken var att köra bana (gatbilsåka alltså, inte tävling) så jag ville inte ha en alltför fin bil, det vore bara jobbigt att skrota med den då. Med facit i handen önskar jag dock att jag köpt en lite finare eftersom jag gillar när det blänker och omlack är för dyrt. :(

Dessutom var det lite skador på huven och skärmarna men jag tänkte att jag skulle byta till glasfiber så det kvittade för mig. Det har jag dock inte gjort...

Tanken med bilen var att fixa till så att väghållningen var reko, en ändamålsenlig men någorlunda ombonad interiör (inspirerad av 911 Carerra RS som har lagom mycket inredning enligt mig!), se till att bromsarna hänger med och lite lagom med puts. Vidare ville jag ha en bil att lära mig köra och skruva med. Har bara kört framhjulsdrivet genom åren och tyckte att bakhjulsdrift verkade lite skoj.

Att det blev en Porsche var långt ifrån självklart men den vann på utseende och kvalitet. Senare har jag upptäckt att Porsche var ett bra val ur reservdelssynpunkt men det visste jag inte då. Porsche Center har verkligt bra service och tillgången på delar till en 24 år gammal bil som min är imponerande! Priserna är dessutom oftast högst rimliga till 44:an!

Eftersom det mesta som jag kommer att beskriva inledningsvis har skett i förfluten tid så kommer jag att beskriva en del av ”renoveringen” i taget.

M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Uffe L on 2007-05-11 21:33:47, edited 2 times in total.

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Uffe L »

Börjar med första kapitlet om vad jag gjort med bilen:

Motorn

Vid köpet var kamremmen 2 år gammal tror jag. Det fanns en hel del oljeläck men inte så mycket ny olja, mest gammalt klet. I övrigt verkade den sund, drog ryckfritt och verkade ganska pigg. Alltså verkade motorn ganska sund och jag räknade med att inte behöva röra den speciellt mycket utan bara göra en service.

Det fanns dock ett problem; bakstycket till kamremskåpan var spräckt. Tänkte att det nog inte var ett jättejobb att fixa den med lite lim och lite förstärkningar men, tji vad jag bedrog mig! Det såg inte alls bra ut. Hela kåpan var full av kletig olja som läckt från balansaxlarna, kamremmen hade tagit i kåpan och skavt i plasten och löphjulet till kamremmen var av den gamla typen med vattenpumpen var bytt till den nya, d.v.s. remmen satt 1 cm från löphjulet, dessutom var kåpan spräckt i molekyler… 

Beslutade mig för att byta till en ny kåpa (350 kr på PC är sjukt billigt!!! Iaf om man är van vid SAAB’s reservdelspriser), byta alla packninagar/oringar/packboxar jag kom åt (D.v.s. Kamhusets samtliga packningar Balanshusens samtliga packningar och främre packboxen på veven) byta kamrem, balansrem och spännhjul. När jag ändå höll på bytte jag packningar till oljetrycksventilen, spridarpackningar och insugspackningar. Spridarna var f.ö. tätade med sån där svart kletig karossmassa... Man häpnar över vilka idiotiska genvägar folk tar! Att spara 200 spänn på att kladda ner spridarna med svart klet är otroligt korkat enligt mig…

Att packa om balansaxelhusen med motorn på plats är inget jag rekommenderar så här i efterhand. Den nedre var inget skoj att komma åt, fick ta bort motorkudden och hissa motorn och svära en smula för att komma åt.

Nu är iaf motorn i princip helt torr vilket är otroligt skönt! Gillar inte oljekletiga motorer. Passade givetvis även på att tvätta rent när jag kom åt så nu är det ganska mycket roligare att skruva! Dessutom blingade jag lite med lite färg på kamhus och kamremskåpan. Är snyggt när det blänker… 

Ett problem till uppenbarade sig när bilen stått över vintern. Motorn vibrerade något fullständigt otroligt! Det gjorde den inte vid köpet och det mattades också snabbt av när jag kört en stund. Trodde att det var motorkuddarna så jag bytte till Sandéns gummipuckar. Hjälpte mycket men det blev inte helt bra. Kollade då hur balansaxlarna stod och det visade sig att de gick i takt med varandra men 180 grader fel mot vevaxeln… Fixade till det och fick en motor som gick mjukt som en katt! Verkar inte som att motorn tagit någon skada av vibrationerna.

Förutom det har den fått nya stift, ny fördelare och rotor samt olja/filter och luftfilter. Tror att jag nu har en spis som ska hålla för ganska mycket bus så länge man ger den lite omvård. Känns väldigt skönt att ha en baseline på motorns servicegrad!

M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Uffe L »

Skriver några rader om bromsarna också. Eftersom den är tänkt att kunna gå på bana så vill man ju ha bra bromsar. Utzon har genom sin inte helt framgångslösa framfart i 924:an med samma bromsar som jag har bevisat att de håller för väldigt hård körning. Alltså behåller jag dem och ser till att de är i bra skick.

Läget på dem vid köpet var lite sisådär. Skulle inte tro att de fått någon större omsorg än nya belägg några gånger. Tog isär framoken och slipade upp kolvarna med ett 1200-papper som jag bara la i handen och skruvade kolven i. Gjorde grym skillnad! Honade sedan upp cylindrarna och bytte alla packningar. (Dessutom rostade jag av dem och målade dem röda, tänkte att det var Porschemässigt, men det känns mer som en hemmastylad S40 än en GT3:a... :) ) Kan inte tro att kärvande ok kommer att bli ett problem på rätt många år!

Fram bytte jag till Ferrodobelägg, också enligt Utzons rekommendation. Var väl till en Sierra Cossie tror jag. Fick modifiera oket lite för att få dit dem men nu siter de och verkar göra ett bra jobb! Bak kör jag med orginalok och håller i skrivande stund på att renovera de oken enligt samma recept som ovan.

Detta ovan beskrivna tillsammans med nya skivor fram, Motul RBF och stålomspunna slangar gör att jag tror att jag nu att jag kommer att få hejd på ekipaget hvergang!

Tycker dock att pedalen är lite svampigare än jag ville ha den med stålomspubnna slangar men det kanske är en luftbubbla kvar någonstans. Ska ge den en rejäl luftning innan den kommer ner från pallbockarna i år.

I planen ligger kylning av frambromsar men det tar vi när jag är klar med nulägesbeskrivningen... Känns som att det är bäst att beta av den innan man tar framtiden.

M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Bra slipat där!
Vad använde du för att hona upp i själva oket?

Förresten, din kärra väger nog lite mer än utzon kärra så bromsarna kan få det kämpigare i din bil.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#5 Post by Uffe L »

Vi går på chassiet också så kan man komma till väsentligheterna, d.v.s. vad som händer nu, sedan.

Vill inte att det ska kosta en förmögenhet att ha denna bilen så chassiet har fått bli en hygglig nödlösning. Ska se till att alla bussningar är fräscha, att stötdämparna är Ok och att ha någorlunda vettigt hård fjädring.

Har ännu så länge bara kommit till att byta orginalbussningarna fram till Superflex eller powerflex eller-vad-de-nu-heter (Poly Uretan-bussningar är det m.a.o.) samt att jag bytt alla dämpare till konis gula. Dessutom hittade jag en glappande styrled och besiktningsmannen hittade en glappande spindelled så det är också bytt. En uppsättning Toyo 881-R-däck på Cookie Cutters har hamnat på bilen också.

Alltså finns en del kvar att göra i chassiet och det mesta är just nu under arbete. Som bilen var nu innan den åkte i i garaget i vinter så var bakvagnen fruktansvärt otrevlig. Bussningarna i baklvagnen hade gjort sitt vilket medförde att det kändes som att man fick sladd om man svängde hårt, hela karossen rörde sig i sidled över bakaxeln som det kändes.Riktigt obehagligt att pressa bilen som den var, det hämmade min framfart väsentligt. Tror och hoppas i alla fall att det berodde på bussningarna... :roll:

M.v.h. Uffe

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#6 Post by Uffe L »

Karl Birgander wrote:Bra slipat där!
Vad använde du för att hona upp i själva oket?
Tack! Det var verkligen jätteenkelt! Bara man tänker på att inte slipa axiellt så ska det nog gå bra.

Använde en http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82485 tror jag (lånade ett verktyg av en kompis och tror att det var en BT-produkt). Verkar som att det funkade bra.
Förresten, din kärra väger nog lite mer än utzon kärra så bromsarna kan få det kämpigare i din bil.
Jo, tänkte faktiskt kommentera det. :) Det finns en till stor skillnad mellan min bil och Utzons. Hans körs nog 20-30% fortare runt en bana än min kommer att göra så jag räknar med att det tar ut viktökningen... Är ingen virituos bakom OMP-kringlan... ;) Men visst, på sikt kanske de får det jobbigt, men det är många varv dit!

M.v.h. Uffe

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#7 Post by Uffe L »

Tar några rader om inredningen också. Bilens instrumentbräda var rätt ful, lite sprickor och så. Ville gärna ha en flockad bräda men tyckte det var lite overkill så jag tog och klädde dem ed högtalarmatta istället! Gav samma effekt, en helt reflexfri instrumentbräda och till viss del en rejsigare känsla (Det är inte att underskatta i en låtsasracer! :D ). Var lite pilligt men klart värt det!

Har även byggt en ny dörrsida för att öka trivseln i kupén samt (nu blir det BLING-varning) färgmatchat instrumenthuset med ratten. :roll: :mrgreen: TGillade inte de gula siffrorna på instrumenten förrän jag insåg hur fint det blev ihop med OMP-loggan i ratten. Då gick det överstyr och sprejburken kom fram...

I övrigt har alla onödiga kablar (rester från gamla stereoinstallationer bl.a. åkt ut) baksätet har också åkt ut och allt har fräschats upp något. Har (nu utfärdas nästa BLING-varning) faktiskt målat golvmattorna med svart sprayfärg. Blir otroligt bra om man borstar och borstar från det man sprayat tills färgen har torkat, då blir det mjukt och fint. Nyttan med att måla inredningen kan ifrågasättas men nu har jag gjort det. :)

Dessutom gick ett av kugghjulen i trippmätaren sönder så jag beställde ett nytt från www.odometergears.com Otroligt trevlig kille med intressant intresse (Bygger plastdetaljer som biltillverkarna inte säljer som separata delar, bland annat kugghjul till våra mätare!). Var pilligt att plocka isär mätaren men det blev bra och funkar fint!

Så! Det var nog hela nulägesbeskrivningen! Nästa inlägg blir om framtidsplaner och vinterns strapatser!

M.v.h. Uffe
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#8 Post by patand »

Uffe L wrote:
Förresten, din kärra väger nog lite mer än utzon kärra så bromsarna kan få det kämpigare i din bil.
Jo, tänkte faktiskt kommentera det. :) Det finns en till stor skillnad mellan min bil och Utzons. Hans körs nog 20-30% fortare runt en bana än min kommer att göra så jag räknar med att det tar ut viktökningen... Är ingen virituos bakom OMP-kringlan... ;) Men visst, på sikt kanske de får det jobbigt, men det är många varv dit!
Jag tror det kommer klara sig fin fint, jag har samma recept som du med Ferodo DS2500 belägg från Cossie fram (modiferade beläggen istället för oken dock) och standardbelägg bak. Min bil väger ca 1100kg plus chauffför (95-100kg) och har aldrig haft några problem med bromsarna.

Dock upplevde jag liksom du att de känns lite "svampiga" med Ferodo DS2500 beläggen, men när man kört något varv på bana och de blivit varma så försvann den känslan, jag tror de behöver lite värme beläggen helt enkelt. Men lufta självklart hellre en gång för mycket än en gång för lite! :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#9 Post by Uffe L »

patand wrote:
Jag tror det kommer klara sig fin fint, jag har samma recept som du med Ferodo DS2500 belägg från Cossie fram (modiferade beläggen istället för oken dock) och standardbelägg bak. Min bil väger ca 1100kg plus chauffför (95-100kg) och har aldrig haft några problem med bromsarna.

Dock upplevde jag liksom du att de känns lite "svampiga" med Ferodo DS2500 beläggen, men när man kört något varv på bana och de blivit varma så försvann den känslan, jag tror de behöver lite värme beläggen helt enkelt. Men lufta självklart hellre en gång för mycket än en gång för lite! :)
Jo, jag ville inte kapa i oken egentligen men mina belägg var så konstruerade att om jag fräst ett spår i dem för att passa oket så hade det blivit till att fräsa precis där det var ett hål i metallplattan som belägget gjutis fast i så att själva belägget tilåtits rinna igenom för att på så sätt säkra att det satt fast i plattan. Kändes som fel ställe att fräsa i... Blev till att modifiera ok och svetsa på ett anhåll på klossarna. :(

Låter bra att de kanske blir stabilare när man får dem varma! Har kört dem riktigt varma ännu!

M.v.h. Uffe

User avatar
nordstedt
Turbo-Poster
Posts: 746
Joined: 2005-08-28 16:57:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kävlinge
Contact:

#10 Post by nordstedt »

Hej Uffe.L spännande bygge ,villka bussningar i bakvagnen bytte du ?

//nordstedt
Förr Indischrott Porsche 924 N/A -83
Nu BMW 525i 24V -91
BMW 2000NK -70
BMW 518i -87

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Uffe L »

nordstedt wrote:Hej Uffe.L spännande bygge ,villka bussningar i bakvagnen bytte du ?

//nordstedt
Hej! Kul att du tycker det är spännande! Känns som at tdet börjar bli standardmoddar på alla bilar här nu annars. :) Många som vill svänga fort med sina klenoder!

DE bussningar som ska bytas är nedre torsionstubsfästet (Jons bussningar alltså), inre och yttre bärarmsbussning, d.v.s. de som sitter vulkade på svärdet orginal samt att övre torsionstubsfästet ska bytas mot ett helt stumt hemmabygge (alla delar till fästet är tillyxade men svesning återstår). Återkommer med bilder på grejerna när jag varit i garaget nästa gång!

Enda smolket i glädjebägaren nu är att jag inte hittat någon vettig inre bärarmsbussning. Funderar på att byta till en fräsch orginalbussning iaf. Den bussningen får det kanske lite svettigt om alla andra blir bytta till stummare grejer!

M.v.h. Uffe

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Uffe L wrote:Jo, jag ville inte kapa i oken egentligen men mina belägg var så konstruerade att om jag fräst ett spår i dem för att passa oket så hade det blivit till att fräsa precis där det var ett hål i metallplattan som belägget gjutis fast i så att själva belägget tilåtits rinna igenom för att på så sätt säkra att det satt fast i plattan. Kändes som fel ställe att fräsa i... Blev till att modifiera ok och svetsa på ett anhåll på klossarna. :(
Ja det låter ju inte så bra... hoppas att det inte var så på mina belägg... :roll: Fast iof så höll de ju utan problem för en heldags (33 mil !!!) bankörning i hårt tempo, så även om det var lika på mina belägg så verkar det ju hålla att göra så då. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#13 Post by Uffe L »

patand wrote:
Uffe L wrote:Jo, jag ville inte kapa i oken egentligen men mina belägg var så konstruerade att om jag fräst ett spår i dem för att passa oket så hade det blivit till att fräsa precis där det var ett hål i metallplattan som belägget gjutis fast i så att själva belägget tilåtits rinna igenom för att på så sätt säkra att det satt fast i plattan. Kändes som fel ställe att fräsa i... Blev till att modifiera ok och svetsa på ett anhåll på klossarna. :(
Ja det låter ju inte så bra... hoppas att det inte var så på mina belägg... :roll: Fast iof så höll de ju utan problem för en heldags (33 mil !!!) bankörning i hårt tempo, så även om det var lika på mina belägg så verkar det ju hålla att göra så då. :)

Tror att du hade reagerat om det var så på dina, man hade fått sätta fräsen mitt i slitmaterialet.

Utzon skickade en bild på hur man skulle göra (eller om den fanns på hans hjemmeside) och på det belägget så var det bara metall där det var fräst så det kan nog skilja, kanske även inom samma produkt. De kanske kommer från olika fabriker men har samma spec. på blandningen av själva slitytan?

M.v.h. Uffe

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

Uffe L wrote:Tror att du hade reagerat om det var så på dina, man hade fått sätta fräsen mitt i slitmaterialet.
Här finns en bild på mina klossar innan bearbetning:

Image
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by Uffe L »

Hmm... Ser ju rätt mycket ut om på mina förstås... Det var väl den övre cirkeln, den ovanför KBA60838 som hamande mitt i spåret tror jag. Ska ladda upp en bild när jag kommer hem så får vi jämföra.

M.v.h. Uffe

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users