Hejs! Tänkte bara delge er lite acc-tider på våra som av många kallas "fattigmansporschar" så ni förstår vilka maskiner vi har. Start exakt på 70 km/h, alltså inte flygande. Inte optimalt med tanke på utväxlingen alltså. 70-170 km/h. Mätt med "moraklocka" men lika för alla, så skillnaden är solklar.
BMW M5 3.8 340hk 13.8 sek
AUDI S4 2,2t modifierad ca 300 hk 14.2 sek
AUDI S6 v8 racekattar ca 300 hk 14.7 sek
AUDI S6+ 326 hk 14.0 sek
PORSCHE 944 t chip ca 300 hk 9.9 sek
Grymt va ordet sa Bull! Med tanke på att min nu står i garaget och väntar på MAF-kit, 3" system, tial, större spridare och större turbo, så ser jag med spänning fram emot nya mätningar.
Mvh Jörgen
Acc-tider 951 70-170 km/h
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2006-12-20 13:19:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kramfors
- Contact:
-
- Addict
- Posts: 2296
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2006-12-20 13:19:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kramfors
- Contact:
Start på trean betyder kanske en del också för M5:an. Det är min gamla bil och jag vet att den inte når sitt rätta element förrän vid 4500rpm. Växelspaken behövs alltså inte så mycket vid start på trean och upp till 170. Växling till 4:an i M5:an sker vid 160 km/h. S6 plusen och M5 3.8 är dessutom ganska jämna upp till 180 km/h i tester och tiderna skiljer inte mycket, dessutom olika förare vid testen, varav en var jag som äger plusen och har ägt M5:an, så jag tror nog att tiderna är ok. 0-70 i M5:an ska gå på runt 3,8 sek. 3,8+13,8 = 17,6 den gör 0-200 på 21,1-22,5 i tester med OPTIMAL växling. Jag tror inte att du skulle få annorlunda tider om du körde, men det kan jag ju inte svära på
Mvh Jörgen.

Mvh Jörgen.
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2006-12-20 13:19:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kramfors
- Contact:
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Varför mäta acceleration med start på samma växel? Är det inte accet/tiden i sig som är avgörande oavsett vilken växel man startar på? Om jag tryckte fullt i 70 på 3:an med min skulle jag direkt bli frånåkt. Med rätt växel å andra sidan går det på under 6 sekunder.
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
-
- NA-Poster
- Posts: 50
- Joined: 2006-12-20 13:19:28
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Kramfors
- Contact:
Var ju inte ett vetenskapligt optimalt test direkt, utan bara en jämförelse mellan några andra skapligt vassa vagnar. Att tiden skiljer så mycket till 951:ans fördel tyckte jag i sig var spektakulärt, då det är den av bilarna som har högst utväxling, plus att många tror att man bytt ner sig prestandamässigt när man sålde M5:an. Det var detta faktum som gjorde att jag ville delge siffrorna, inget annat. Tror dessutom att 951:an skulle vunnit mest av bilarna på att kliva ner på 2:an.
Ha en trevlig Lördag.
Mvh Jörgen.

Ha en trevlig Lördag.
Mvh Jörgen.
- Richard
- Turbo-Poster
- Posts: 577
- Joined: 2006-04-29 14:02:33
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Furulund
- Contact:
- Sydbom
- Turbo-Poster
- Posts: 646
- Joined: 2004-04-07 14:51:50
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Sthlm, Österskär
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users