924s -86 viktväktaren

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Message
Author
jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

924s -86 viktväktaren

#1 Post by jutemar »

året var 2003.
köpte denna vackra skapelse för 25.000:- den hade gått 8200 mil och var i mint kondition utvändigt. visste dock om att den gick ojämnt och att den tog mycke vatten och blev hiskeligt varm...
drog slutsatsen att toppackningen var kass och att de förhoppningsvis skulle vara lösningen på problemet att byta den...
efter ett par dagars arbete med en sotningssats i ena handen och momentdragaren i andra så gick motorn som en klocka.
ett litet tag senare så gjorde maestro ett misstag och skickade vxllådan till sälla jaktmarker... :oops: sedan dess har hon stått gömd men definitivt inte glömd!!!

för ett par veckor sen fick jag en ordentlig garageplats till den i malmö med gott om utrymme till att meka och behandla :lol:
och fick med hjälp av min bror en idé att börja riva och ta reda på exakt vad som hänt, den där dagen i lomma :( , och även göra förändringar såsom vikt minskning och väghållnings förbättring...

började med en viktminskning som hette o duga genom att rensa den på inredning(allt utom panel)... beställning av glasfiberhuv, skärmar, och lexanrutor kommer inom kort också...

sen började vi riva i häcken... efter några timmar var vxllåda/diff nere och delat, då konstaterades att pinjongen var rensad :( och krondrevet lika så... så det var bara att börja jaga en ny vxllåda...

nu ligger planerna som avslöjat ovan!!!

har dock en fråga!!! de misstänks att lilla "Alice" har fler hästar än orginal då den gör 0-100 på ca 6 sek vid en seriös uppmätning med papper på... ngn som kan siffrorna på denna kärran enligt porsche???

alla råd och all hjälp på vägen är välkommet, bilder på projektet kommer inom kort...
Billös

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

163Hk är original i en 924S från 1988 har jag för mig, tidigare 924S hade 150hk. Original borde räcka till runt 8 sek 0-100 har jag för mig.

Lycka till med fixen av bilen, men var den inte lite för fin att riva ur inredning osv ur? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

#3 Post by jutemar »

patand wrote:
Lycka till med fixen av bilen, men var den inte lite för fin att riva ur inredning osv ur? :)
he he... jo de var den iofs... sorglikt nog så stog den ute under vintern då jag inte fått min garageplats... och "nu" när jag skulle rulla in den så upptäckte jag en fuktskada, eller rättarsagt att den tagit in vatten ngnstans ifrån, targan misstänkt... och hade fördärvat hela golvmatta baksäte osv, luktade sur handduk i hela bilen... som tur va så var där inget angrepp på bottenplattan, så de var "bara" att torka ur och se glad/ledsen ut :wink:

okej så med andra ord kan man misstänka att där är gjort ngt med motorn i den??? har alla 924s luftintag på motorhuven?? kan ju iofs vara ngn glad före detta ägare som bytt motorhuv naturligtvis...
Billös

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#4 Post by maverick »

Har du en -88 eller -86a ;)

När bilarna mättes nya gick 944an i USA (150hk) på cirkus 7,4-7,6. Kan ge en liten överblick.
MVH//Per

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#5 Post by Pehr Johnsson »

jutemar wrote:
patand wrote:
Lycka till med fixen av bilen, men var den inte lite för fin att riva ur inredning osv ur? :)
he he... jo de var den iofs... sorglikt nog så stog den ute under vintern då jag inte fått min garageplats... och "nu" när jag skulle rulla in den så upptäckte jag en fuktskada, eller rättarsagt att den tagit in vatten ngnstans ifrån, targan misstänkt... och hade fördärvat hela golvmatta baksäte osv, luktade sur handduk i hela bilen... som tur va så var där inget angrepp på bottenplattan, så de var "bara" att torka ur och se glad/ledsen ut :wink:

okej så med andra ord kan man misstänka att där är gjort ngt med motorn i den??? har alla 924s luftintag på motorhuven?? kan ju iofs vara ngn glad före detta ägare som bytt motorhuv naturligtvis...
Bara de med Turbo har luftintag som standard.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

#6 Post by jutemar »

maverick wrote:Har du en -88 eller -86a ;)

När bilarna mättes nya gick 944an i USA (150hk) på cirkus 7,4-7,6. Kan ge en liten överblick.
det är en -86 utt -88
Billös

jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

#7 Post by jutemar »

NineFourFour wrote:
Bara de med Turbo har luftintag som standard.
okej men turbon har väl den fula "lådan" på motorhuven, och det är det inte... slänger snart in lite bilder på henne så kan du/ni få se hur det ser ut... :wink:
Billös

User avatar
maverick
Addict
Posts: 1993
Joined: 2005-05-22 19:03:55
Bilmodell: 944 S1
Årsmodell: 1988
Location: Stockholms län
Contact:

#8 Post by maverick »

jutemar wrote:
maverick wrote:Har du en -88 eller -86a ;)

När bilarna mättes nya gick 944an i USA (150hk) på cirkus 7,4-7,6. Kan ge en liten överblick.
det är en -86 utt -88
Aha, tänkte mest att enligt tråden var det en -86a och din profil säger -88 :P
MVH//Per

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#9 Post by Eddie Varvstopp »

Trevligt att du lagt en tråd här på forumet :d=: .
Jag hoppas vi träffas fler gånger så lycka till med bilen (du får hemskt gärna komma ut till oss fler gånger).

Se till att få upp lite bilder :wink: :D .
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

jutemar wrote:okej men turbon har väl den fula "lådan" på motorhuven, och det är det inte... slänger snart in lite bilder på henne så kan du/ni få se hur det ser ut... :wink:
Nej Turbon har "nasca" scopet (kolla bilder på min bil så ser du). Det är Carrera GT som har "lådan" (t.ex Pär Hylanders bil har denna, dock är inte Pärs bil en äkta Carrera GT). Om jag nu förstått vad du menar med "lådan"... :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

#11 Post by jutemar »

Eddie Varvstopp wrote:Trevligt att du lagt en tråd här på forumet :d=: .
Jag hoppas vi träffas fler gånger så lycka till med bilen (du får hemskt gärna komma ut till oss fler gånger).

Se till att få upp lite bilder :wink: :D .
tackar tackar... ja bilder kommer snart... har en del men har inte riktigt tid o lägga upp dom :roll:
Billös

jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

#12 Post by jutemar »

patand wrote: Nej Turbon har "nasca" scopet (kolla bilder på min bil så ser du). Det är Carrera GT som har "lådan" (t.ex Pär Hylanders bil har denna, dock är inte Pärs bil en äkta Carrera GT). Om jag nu förstått vad du menar med "lådan"... :)
okej men då e de en turbohuv jag har isf... och du har förstått de aldeles korrekt med lådan :wink:
Billös

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#13 Post by Pär Hylander »

Tror nog du mätt lite fel på accet. En 944 Turbo S med 250 hk (förvisso lite tyngre) har sådana siffror som fabriksuppgift. Effekter i närheten av det ur 2,5 l N/A motorn vore sensationellt. Alternativ vore att du hade en ekipagevikt på drygt 800 kg och det vore ännu mer sensationellt.

Lycka till med preppningen :) Vi kanske syns på banorna i sommar.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#14 Post by Pehr Johnsson »

Ja, 6 sekunder med en sugmotor låter för bra, S2 med 211 Hk ligger väg ganska exakt på 7 jämt, fast då med mer vikt precis som Turbon. Att man som i ditt fall då kräma ut 220-240 Hk (eller vad som nu krävs) ur ursprungs motorn är kanske inte omöjligt men frågan är väl om det är gjort.
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

jutemar
NA-Poster
Posts: 46
Joined: 2007-03-29 17:19:39
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: kågeröd
Contact:

#15 Post by jutemar »

NineFourFour wrote:Ja, 6 sekunder med en sugmotor låter för bra, S2 med 211 Hk ligger väg ganska exakt på 7 jämt, fast då med mer vikt precis som Turbon. Att man som i ditt fall då kräma ut 220-240 Hk (eller vad som nu krävs) ur ursprungs motorn är kanske inte omöjligt men frågan är väl om det är gjort.
jo jag vet att de innbär en ganska rejäl effektökning men frågan är om det skulle behövas så mkt...jag har haft en opel speedster 2,2 se 147 hk på 980 kg gör 0-100 på 5,9 med en vanlig 2,2 liters sugmotor, den va ju iofs ny... man vet ju inte hur många hästar som är ute på bete i porschen :wink: får väl göra en uppmätning själv o se hur pass det stämmer, har för mig att redrum gör sånna uppmätningar för en G-tech är väl inte helt 100%...
Billös

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users