Dränering taklucka!

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Carpe Diem
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2006-06-14 13:24:48
Bilmodell: 944 S2
Location: Stenungsund
Contact:

Dränering taklucka!

#1 Post by Carpe Diem »

Jag har problem med dräneringen från takluckan, i bakkant av taket på högersidan. Jag har pillat loss takklädseln på insidan och det ser inte vackert ut (se bild). Tydligen har här varit problem tidigare eftersom någon försökt täta. Jag tror att vatten läcker ut i övergången mellan dräneringshålet i karossen och slangen (vita, i mitten i bifogad bild) som leder ner vattnet under bilen. Läckaget ligger någonstans på ovansidan så det går inte att se exakt.

Det läckande vattnet rinner sedan dels på plåtfästet (röd/brunt (det bruna är gammal klädsel e.d., ej rost) med skruvhål, i överkant bild) ner mot högra takluckemotorn och ner i baksätet, och dels innanför panelerna ner på golvet framför baksätet på högersidan.

Nästa steg är att riva bort slangen och rensa bort all tidigare "tätning" och ersätta med nytt. Men, vet någon hur det skall se ut? Hur gör man det tätt? Finns någon typ av övergång bakom allt kladd, från den elliptiska dräneringsingången till den runda slangen? :?:

Vad händer om man täpper igen detta dräneringshål helt? Rinner vattnet vidare till nästa dräneringshål och rinner undan där? :?:

Tacksam för tips och eventuella foton på era lösningar/konstruktioner. :!:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
PCS # 10020

Porsche 944 S2 1989
Trimph TR6PI 1969

User avatar
anders44
Carrera-Poster
Posts: 374
Joined: 2007-01-09 10:17:59
Contact:

#2 Post by anders44 »

sjekk om den er tett eller har hoppet av, prøv å blåse med munnen og se om det er motstand, går det fint prøv å hell vann og se hvor det flyter

se også her om disse har hoppet av
Image

User avatar
Carpe Diem
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2006-06-14 13:24:48
Bilmodell: 944 S2
Location: Stenungsund
Contact:

#3 Post by Carpe Diem »

Utöver inloppet vid takluckan har jag kollat slangen hela vägen från underkant/insidan C(?)-stolpen ner till utloppet under bilen. Inuti C-stolpen är slangen dold... Även den hopkoppling av dräneringsröret med dräneringen från tanklocket, vilket är slangen med tratten i din bild (min tolkning...), är kollad. Allt verkar OK. Jag har blåst med tryckluft hela vägen genom slangen så det är inte stopp någonstans, däremot har jag inte kunnat säga om det läcker luft någonstans på vägen.

Jag tror fortfarande på min teori att det läcker vid övergången från dräneringshålet till slangen. Men, vad gör jag/hur skall det se ut?
PCS # 10020

Porsche 944 S2 1989
Trimph TR6PI 1969

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Testa att hälla i en slang för att hälla i vattnet längre ner i slangen, läcker det inte då så har du troligen rätt i ditt antagande?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
Carpe Diem
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2006-06-14 13:24:48
Bilmodell: 944 S2
Location: Stenungsund
Contact:

#5 Post by Carpe Diem »

Tipset är bra. Problemet är att hitta en slang jag kan få ner i dränhålet, sitter ju en plåtkant framför... Får inte ens ner en växelvajer från en cykel i hålet för att rensa, på grund av avböjningen. Blåsa med luft gick däremot bra, naturligtvis. Får fundera på vad jag kan använda.
PCS # 10020

Porsche 944 S2 1989
Trimph TR6PI 1969

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#6 Post by Karl Birgander »

Sugrör? Ta vatten i munnen och blås genom.
En vanlig 20 cm bit 3 ledad kabel där du drar ut kablarna och bara använder ytterhöljet?
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#7 Post by Tomas »

Är du säker att det inte är listen som är otät. Jag har haft problem med läckage i listen, även om dräneringen fungerar verkar det som att det kan bli viss nivå i falsen och om listen inte är tät så läcker det.
Stäng luckan och be någon spola vatten på taket och sitt inne i bilen och se har vattnet läcker in. Då bör du se om det är slangen eller listen.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Carpe Diem
S2-Poster
Posts: 218
Joined: 2006-06-14 13:24:48
Bilmodell: 944 S2
Location: Stenungsund
Contact:

#8 Post by Carpe Diem »

Jag har testat på olika sätt för att lokalisera läckaget och saken är klar, det är på ovansidan av övergången det läcker. Nästa steg är nu att riva bort det befintliga utan att veta hur f-n (sorry, vill hellre ägna mig åt roligare bilmek!) man skall få det tätt igen. Tydligt är att tidigare ägare gått bet...
PCS # 10020

Porsche 944 S2 1989
Trimph TR6PI 1969

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users